۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۷۳۳۰۱۹
عضو کمیته تفسیر حوزه مطرح کرد؛

سنت های الهی؛ قوانین اداره عالم

سنت های الهی؛ قوانین اداره عالم
حجت الاسلام منصوری در نشست علمی قرآنی سنت های الهی را قوانین اداره عالم خواند و بر لزوم پرهیز از دچار نشدن به سنت های الهی چون استدراج و استبدال تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دومین نشست علمی قرآنی با موضوع شیوه قرآن در بیان سنت های الهی و ارائه حجت الاسلام منصوری، عضو کمیته تفسیر حوزه علمیه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

در جلسه اول از این سلسله نشست ها که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به ارائه مبانی حاکمیت دینی و ضرورت اقامه احکام از منظر قرآن پرداخت.

حجت الاسلام منصوری، ابتدا به توضیح معنای لغوی سنت، به عنوان راه و روش اشاره کرد و سپس مخاطبان را به متفاوت بودن معنای اصطلاحی سنت در فقه، حدیث و قرآن توجه داد.

وی سنتی که در قرآن مورد توجه است را به معنای قانون حاکم در خلقت و اداره عالم توسط خدا خواند و با نام بردن از چند کتاب که به موضوع سنت های الهی پرداخته اند، علاقه مندان را دعوت به مطالعه این کتب کرد؛ کتبی نظیر «تفسیر المیزان»، «سنت های تاریخ در قرآن شهید صدر»، «سنت آزمایش بشری» نوشته سلیمانی امیری از جمله کتاب های بود که این استاد قرآن به آن ها اشاره کرد.

عضو کمیته تفسیر حوزه علمیه، یکی از راه های استخراج سنت های الهی در قرآن را جست و جوی کلمات هم معنای سنت بیان کرد اما این نحوه تحقیق را کافی ندانست و برای آنکه تحقیق تمام و کمال باشد، توجه به معانی آیات را لازم شمرد و به کلماتی از قرآن، نظیر کلمات الله، لا تبدیل و ... اشاره کرد که برای جست و جوی سنت ها الهی می توان از این کلیدواژه ها کمک گرفت.

نشست علمی قرآنی با  موضوع

حجت الاسلام منصوری در ادامه از دیگر کار هایی که برای فهمیدن سنت ها در قرآن باید انجام شود را در نظر گرفتن سیاق آیات و سوره ها بیان کرد و در این رابطه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلا در آیه 77 سوره اسراء در مورد سنت الهی صحبت می شود، اما توضیح سنت را در آیه قبل بیان بیان می کند و برا بهتر فهمیدن این سنت نیاز است از قاعده نظارت آیات بر آیات یا همان تفسیر قرآن با قرآن، استفاده کرد که آیه 13 سوره ابراهیم شرح دهنده این دو آیه است.

وی در ادامه با اشاره به تقسیم سنت ها به مطلق و مقید، به ذکر بعضی از سنت های الهی موجود در قرآن پرداخت و افزود: سنت ارسال نذیر در همه اقوام، عرض امانه، نصرت الهی، استدراج و استبدال، از جمله سنت های الهی است، که تبدیل پذیر نیستند و امروز ما باید حواسمان به این سنت ها باشد.

ارسال نظرات