۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۷۲۷۵۱۳

دوره شبهه پژوهی «زن و زندگی فاطمی» برگزار شد

دوره شبهه پژوهی «زن و زندگی فاطمی» برگزار شد
به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران دوره شبهه پژوهی «زن و زندگی فاطمی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران شانزدهمین دوره مدرسه شبهه پژوهی با موضوع زن؛ زندگی فاطمی ویژه طلاب سطوح ۲ ،۳ و ۴ و دانشجویان مقطع ارشد و دکترا در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

در این دوره حجج اسلام ناصر سقای بی‌ریا با موضوع زن؛ خودسازی و اخلاق فاطمی، سید احمد رهنمایی با موضوع زن و فعالیت فرهنگی؛ محمدرضا باقرزاده با موضوع زن و تبیین و روشنگری؛ عباس پسندیده با موضوع زن؛ حیا و عفت فاطمی و خانم ها زهرا فخر روحانی با موضوع زن؛ مادری فاطمی و ناهید طیبی با موضوع زن؛ همسری و رابطه با شوهر به ارائه سخنان و نظرات خود در موضوعات ذکر شده پرداختند.

حجت‌الاسلام عباس پسندیده خاطرنشان کرد: عفاف یک مسئله اجتماعی است و مسئله اجتماعی باید به ارزش اجتماعی تبدیل شود و اگر این گونه نباشد به جاهت اجتماعی تبدیل خواهد شد چنانکه دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر را دستور می‌دهد و تا زمانی که تمام واجب و حرام ما در جامعه به امربه معروف ونهی از منکر تبدیل نشود، معروف سازی‌ها تحقق پیدا نمی کند و مسئله عفاف حل و فصل نخواهد شد.

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی با اشاره به برخی از الزامات اجتماعی بودن عفاف بیان داشت: اقبال و پذیرش اجتماعی امری اساسی و مهم است و تا زمانی که مردم امری را نپذیرند، تحقق اجتماعی پیدا نمی‌کند و باید ظرفیت اجتماعی در پذیرش و جذب پدیده ها وجود داشته باشد؛ چراکه اجبار انتظامی بدون اقناع اجتماعی اثر معکوس به جا خواهد گذاشت.

دوره شبهه پژوهی «زن و زندگی فاطمی» برگزار شد

در ادامه این دوره خانم زهرا فخر روحانی با اشاره به انواع روابط سازنده و غیر سازنده در جوامع بشری اظهار داشت: تمامی روابط موجود در جوامع بشری به صورت متقابل تعیین شده است؛ مگر رابطه مادر و فرزندی که رابطه آنان رابطه متقابل نیست؛ زیرا فرزندان بخشی از وجود مادران هستند و مادران فرزندان خود را بخشی از خود می دانند.

وی در ادامه افزود: نبود رابطه متقابل بین مادران و فرزندان نشانگر اهمیت و جایگاه بالای مادران و جنس زن در جامعه است که دین مبین اسلام نیز با علم به این جایگاه، اهمیت وجودی او را مورد توجه و سفارش ویژه قرار داده است.

مشاور دینی و خانواده ابراز کرد: امروزه جایگاه مادر بسیار تضییع شده است و به مسئله خانه داری و تربیت فرزندان توسط مادران در جوامع امروزی با نگاه تضعیف گونه و حداقلی توجه می شود؛ به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع وظایف فرعی بانوان به جای وظایف اصلی آنان در نظر گرفته شده و وظایف اصلی مادران در حاشیه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ناصر سقای بی ریا در این دوره با اشاره به عدم تفکیک اسوه حضرت فاطمه زهرا از رسول گرامی اسلام بیان داشت: وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها از وجود رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم جدا نیست؛ چراکه وجود حضرت زهرا قسمتی از وجود رسول گرامی اسلام و سیره او جلوه دیگری از سیره پیامبر اکرم بوده و وجود ایشان مکمل وجود رسول خدا است.

وی در ادامه بیان داشت: گاهی اسوه به صورت مستقیم است و گاهی نیز به صورت غیرمستقیم که در اسوه مستقیم باید گفتار معصومان علیهم السلام را در برنامه ها و راه رسم زندگی های خویش قرار دهیم و در الگوپذیری غیر مستقیم لازم است تا روح و حقیقت گفتار کردار معصومان علیهم السلام را درک کرده و با تحلیل های مناسب، عملکردهای مناسبی در زندگی خود داشته باشیم.

دوره شبهه پژوهی «زن و زندگی فاطمی» برگزار شد

معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) در پایان با اشاره به ساده زیستی حضرت زهرا در زندگی خویش اظهار داشت: روح ساده زیستی، پارسایی، وارستگی و پرهیز از تجمل‌گرایی، امری حاکم بر زندگی حضرت زهرا بود و ایشان بهترین الگویی است که زنان مسلمان می‌توانند از سیره این بزرگوار الگوبرداری کرده و روح حاکم بر زندگی خود را بر ساده زیستی و قناعت بنا نمایند که اگر این چنین کنند از سیره و اخلاق حضرت زهرا الگو برداری کرده اند.

مدیر دانشنامه زن مسلمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) در ادامه با بیان این که اسلام تأکید و توجه ویژه ای بر خانواده دارد افزود: این اهتمام به حدی است که اسلام برای خلوت و جلوت انسان ها برنامه ریزی کرده است.

استاد حوزه با اشاره به تفاوت رابطه و ارتباط در زندگی اجتماعی بیان داشت: ارتباط، یک نوع رابطه گفت‌وگو محور است که در آن تفاهم و همدلی حرف اول را می زند ولی در رابطه این تفاهم و همدلی وجود ندارد و ازدواج یک نوع ارتباط است و نه رابطه.

وی در ادامه به تشریح جایگاه و مقام زن در خانواده پرداخت و خاطرنشان کرد: در باب این جایگاه رهبر معظم انقلاب می فرمایند «زن هوا است که باید خانه را سرشار از اکسیژن کند» و این یعنی صرف حضور مؤثر زن در خانواده آرامش بخش است و می تواند بر دیگر اعضای خانواده تأثیرگذار باشد.

مدیر دانشنامه زن مسلمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) خانه داری را یک شغل بسیار مهم برشمرد و گفت: حفظ تعادل بین اعضای خانواده و عاطفی کردن محیط خانواده یک شغل است که زن بر عهده دارد و همین امر است که زن را به کانون اصلی خانواده تبدیل کرده است.

ارسال نظرات