۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۷۲۵۹۷۴
رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی:

تولیدات جمعیتی صداوسیما رضایت بخش نیست

تولیدات جمعیتی صداوسیما رضایت بخش نیست
بانکی پور گفت: باید مقدار ۱۰درصد از تولیدات صداوسیما به موضوع جوانی جمعیت اختصاص داده شود و هرچند کارهایی انجام شده؛ اما رضایت چندانی از عملکردهای صداوسیما نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، آقای امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی عصر امروز در سلسله نشست های دانش افزایی که از طریق تلویزیون اینترنتی حوزه برگزار شد با اشاره به موضوع نشست که با عنوان تبیین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود، اظهار داشت: در تصویب قانون جمعیت سعی ما این بود که از دیدگاه ها و نظر افرادی که سالیان زیاد در عرصه جمعیت فعال بودند استفاده کنیم و روی قوانین کارهای کارشناسی شده زیادی انجام شد و قریب به ۹ هزار ساعت جلساتی بود که در قالب کمیته ها، کمیسیون و نشست های مختلف برای تقویت و طراحی مواد قانونی صورت پذیرفت.

وی در ادامه افزود: در مواد این قانون در عین اینکه لحظات را از دست نمی دادیم و با فوریت با مسائل برخورد می کردیم؛ اما مواظب تصویب شدن مواد به صورت خام و ناپخته نیز بودیم و در مواردی که تردید ایجاد می شد، با تعریف کمیته ویژه و دعوت کارشناسان مربوطه حجت های شرعی و عقلی ماده مورد نظر بررسی و تصویب یا رد می شد.

بانکی پور با اشاره به عملکرد دولت جدید در اجرای قانون جمعیت بیان داشت: دولت محترم نسبت به قوانین دیگری که در کشور ما تصویب شده است عملکرد خوبی نسبت به اجرای قانون جمعیت داشته است که قریب به ۳۰ یا ۴۰ درصد قانون به صورت کامل اجرا شده است.

وی در ادامه افزود: در سال اول تصویب قانون جمعیت بودجه مناسبی برای آن تعیین شد و حمایت بسیار خوبی در این زمینه صورت پذیرفت؛ اما به خاطر اینکه قانون بسیار وسیعی است و قرار است گفتمان رایجی که نظامات اداری، آموزشی، پژوهشی، اجرایی بهداشتی، درمانی، حقوقی و بیمه ای ما است را کاملاً تحویل دهد، طبیعتاً سبب نوعی اینرسی نسبت به قانون است که با صبوری، تفهیم و اغنا سازی به تدریج رخ می دهد.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفتمانی که قانون جمعیت در کشور ایجاد کرده است اظهار داشت: این قانون آثار فرهنگی خوبی برجا گذاشت و بعد از ۱۵ سال که ازدواج جوانان جامعه ما رو به کاهش بود امسال سال اولی است که ازدواج کشور ما روند افزایشی پیدا کرده است؛ درحالی که ازدواج جوانان ما ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

نرخ باروری جمعیت

وی در ادامه افزود: هرچند نرخ باروری در مدت پنج سال قبل از تصویب قانون جمعیت ۳۰ درصد کاهش داشته است؛ اما بعد از تصویب و اجرای این قانون با این که پیش بینی جمعیت شناسان این بود که تا سال ۱۴۰۵ نرخ باربری ما باز روند کاهشی پیدا خواهد کرد؛ اما نرخ باروری روند افزایش پیدا کرد و نسبت به سال قبل شاهد افزایش بودیم.

بانکی پور با اشاره به آمار تعداد موالید در سال ۱۴۰۰ ابراز کرد: تعداد موالید کشور ما در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است و هرچند نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهشی بوده است؛ اما سرعت کاهش آن متوقف شده است و تعداد موالید در ۱۴۰۰ تنها مقداری کمتر از تعداد موالید در سال ۱۳۹۹ می باشد.

وی در ادامه افزود: مراجعه مردم برای دریافت وام فرزندآوری و جمعیت نسبت به سال‌های قبل بسیار افزایش پیدا کرده است و مشاهده های مراجعه کنندگان میدانی به بانک‌ها و بیمارستان‌ها به طور محسوس مشاهده می شود که افزایش مراجعه داشته است.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامیم ابراز کرد: در قانون جمعیت ۲۱ مانع برای رشد جمعیت را با روش حل مسئله بررسی کردیم و علت اینکه قانون جمعیت ۷۰ تا سه ماده و ۲۰۵ حکم شده است به این خاطر است که ما دنبال حل مسئله بودیم و قانع به یک حکم قانونی نمی شدیم و چندین حکم برای آن در نظر می گرفتیم.

وی در ادامه با اشاره به تخصیص اعطای خودرو به مادران در طرح جمعیت اظهار داشت: تا به امروز اسم حدود ۳۰۰ هزار مادر در این طرح درآمده است و حدود ۱۳۰ هزار نفر از آنان نیز موفق به دریافت خودروی شده اند.

تسهیلات اعطایی قانون جمعیت

بانکی پور بیان داشت: کمکی که ما توانستیم به واسطه تصویب این قانون به خانواده ها در یک ماهه داشته باشیم از مجموع کلیه کمک هایی که در بودجه سالیانه چهار دهه گذشته دولت به خانواده ها اختصاص داده شده بود بیشتر می باشد. 

وی در ادامه افزود: درباره تسهیلات اعطایی برای فرزندآوری ابراز کرد:یکی از اقداماتی که توانستیم در این راستا انجام دهیم، چهار تا پنج برابر کردن وام ازدواج بود که پرش وام ازدواج کمک بسیاری برای جبران پیری جمعیت می کند و در طول سال گذشته تا به امروز نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از تسهیلات ازدواج استفاده کردند و ۵۰۰ هزار نفر نیز در نوبت هستند.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقدار ۱۰ درصد از تولیدات صداوسیما اعم از سریال ها، مستند ها و انیمیشن ها را به موضوع جمعیت و جوانی جمعیت اختصاص دادیم که هر چند کارهایی در این زمینه انجام شده است؛ اما رضایت چندانی از طرف ما از عملکردهای صداوسیما وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: اعطای زمین ۲۰۰ متری به والدینی که فرزند سوم به بعد آورده باشند، یکی از مواردی است که برای رشد جمعیتی کشور و فرزندآوری تعیین و تصویب شد تا الگوی دو فرزندی حاکم بر فرهنگ جامعه ما را شکسته و رغبت افراد به فرزند سوم و چهارم بیشتر شود و همچنین خوابگاه هایی در حوزه و دانشگاه ساخته می‌شود تا انقلابی در فرهنگ فرزندآوری ایجاد شود.

لزوم افزایش نرخ رشد جمعیت به دو و نیم درصد

بانکی پور خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم در طول ۵ سال آینده به نرخ دو و نیم درصد افزایش جمعیتی برسیم، با سیاه چاله پیری جمعیت مواجه خواهیم شد؛ و لذا باید به این عدد دست پیدا کنیم و برای اینکه به این عدد دست پیدا کنیم باید به اجرایی شدن قوانین جمعیت به صورت کامل اهتمام داشته باشیم.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامیب بیان داشت: برنامه هفتم، مسیر ۴ ساله آینده کشور است و اگر طبق سیاست های رهبر معظم انقلاب اسلامی این مسیر طی نشود به نرخ دو و نیم درصد جمعیت ای دست پیدا نخواهیم کرد.

 

ارسال نظرات