۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۲۳۸۰۱
جمعی از نویسندگان بررسی کردند؛

تحلیل رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری

تحلیل رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری
رشد کتابخوانی و اثرات آن بر جامعه انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری به همت جمعی از نویسندگان بررسی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مطالعه و کتابخوانی از لوازم رشد فرهنگ در جوامع انسانی است که مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت جامعه اسلامی در سرنوشت یک کشور، بر این امر تاکید فروانی داشته اند.

نویسنده در این مقاله در تلاش است به این پرسش پاسخ دهد که «از منظر ایشان رشد و ترویج امر کتابخوانی چه تاثیری بر جامعه انسانی دارد؟» گردآوری مطالب در تحقیق پیش رو، کتابخانه ای و تبیین مطالب نیز به روش توصیفی است.

نویسنده ابتدا با بررسی مفهوم مطالعه و کتابخوانی و اهمیت آن در قرآن و روایات به سوال اصلی می پردازد که نتیجه حاصل از پژوهشِ حاصل بیان می دارد معظم له در ابتدا کتابخوانی را برای جامعه اسلامی یک فریضه می دانند و معتقدند رشد و افزایش انگیزه کتابخوانی در میان مردمِ یک جامعه، راه های انحراف جامعه از مسیر درست خود را تنگ و گاهی مسدود می نماید . هدایت جامعه و تمدن سازی از دیگر آثار ترویج و رشد دادن امر کتابخوانی برای یک جامعه است که مقام معظم رهبری بیان می دارند.

در بخشی از این مقاله تحلیلی آمده است:

مقام معظم رهبری هم راستا با قرآن و روایات، امر مطالعه و کتابخوانی را برای رشد افراد جامعه ضروری می دانند، از نظر ایشان اهمیت این امر به قدری است که در کنار فرایض میتوان آن را قرار داد. «کتابخوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه است؛ واجب و لازم است. مردمی که اهل کتاب خواندن باشند از لحاظ معلومات و ذکاوت و هوشیاری تفاوت می‌کنند با مردمی که با کتاب و مطبوعات انس نداشته باشند»(خامنه ای، بیانات،۱۳۷۱) ایشان با یادآوری سعی و کوشش در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار مختلف مردم معتقدند کتابخوانی باید به صورت یک عادت روزمره برای مردم در آید.

ارسال نظرات