۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۲۳۰۶۴

افزایش بهای طلای سیاه در پی اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه

افزایش بهای طلای سیاه در پی اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه
با افزایش بهای جهانی نفت نگرانی‌های عرضه طلای سیاه دوباره در کانون توجه قرار گرفت.

با توافق آمریکا و متحدانش درباره تعیین سقف قیمت نفت روسیه، امروز جمعه نگرانی‌ها در مورد عرضه طلای سیاه در بازار‌های جهانی متلاطم نفت ادامه یافت.

دورنمای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه ظاهراً باعث شد که نفت خام با بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه فروخته شود، زیرا مسکو بار‌ها هشدار داده است که از فروش نفت به کشور‌های تحریم کننده خودداری خواهد کرد.

در همین حال، بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) برای تحویل در دسامبر با ۴.۲۳ درصد افزایش ۹۱.۹۲ دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ژانویه، ۳.۷۱ درصد افزایش یافت و در همان زمان به ۹۸.۲۲ دلار در هر بشکه رسید.

کشور‌های بلوک غرب اخیرا سعی دارند تحریم‌های شدیدی که در ماه‌های اخیر علیه روسیه وضع کرده اند را تغییر دهند. این کشور‌ها پیش از این اعلام کرده بودند واردات نفت از روسیه را به طور چشمگیری کاهش خواهند داد. با این حال، پیش از اجرایی شدن این تحریم‌ها در ماه دسامبر، اروپا و آمریکا به دنبال تغییر آن و ایجاد کردن سقف قیمت برای نفت روسیه هستند. تصمیم اخیر اوپک پلاس ممکن است چنین طرحی را با مشکل مواجه کند، زیرا با کاهش تولید نفت، تعیین سقف قیمت چندان در دسترس نخواهد بود.

اخیرا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به صحبت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه استفاده از ذخایر استراتژیک آمریکا را بررسی خواهد کرد، گفت: «آمریکا به دلیل تصمیم کاهش تولید نفت عقل خود را از دست داده و در حال دستکاری ذخایر نفتی خود است. این بازی هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت».

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات