۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۲۱۱۵۸
معرفی کتاب؛

قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی
قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی است که ویراستار دو اصل زندگی پیامبر و جداسازی عناصر دراماتیک پرداخته است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی است که توسط انتشارات شهرستان ادب و به قلم یاسین حجازی منتشر شده است.

«این کتاب حاصل بازخوانی سه کتاب کهن فارسی است که کم‌سال‌ترینشان، هشت قرن پیش نوشته شده است: سیرت رسول‌الله به سال ۶۱۲ هجری قمری و شرف‌النبی حدود سال‌های ۵۷۷ و ۵۸۵ هجری قمری و تفسیر سورابادی حدود ۴۷۰ هجری قمری. کتابی که در دست شماست پیشنهادی برای خوانده شدن این سه کتاب بزرگ است.»

این چند جمله، معرفی قاف در صفحات ابتدایی کتاب از زبان ویراستار آن بود. حجازی در این کتاب که نوشتن آن 3 سال زمان برده است، همچون اثر قبلی خود «کتاب آه»، نقش ویراستاری را داشته که تلاش کرده است تا متن‌های کهن را برای خواننده امروزی خواندنی کند. قاف مرور زندگی آخرین پیامبر از دل منابع قدیمی است.

ویراستار در این بازخوانی دو اصل را برای خود تعیین کرده است. اصل اول اینکه فقط پیامبر را دنبال کند. یعنی واقعه‌ها و شخصیت‌ها صرفا بهانه‌هایی برای تعقیب پیامبر بودند و اصل دوم اینکه از تمام متن سه کتاب فقط عناصر دراماتیک را جدا کرده است؛ عناصر دراماتیک یعنی ایماژها و دیالوگ‌ها. شاید بتوان گفت که این اثر نوعی کولاژ موفق است که ویراستار با استفاده از کنار هم قرار دادن تصویرها و دیالوگ‌ها داستان نهایی آن را رقم می‌زند.

این کتاب از چندین سال پیش از ولادت آخرین پیامبر آغاز می‌شود و هر صفحه از آن بازگوکننده یک روایت یا یک اتفاق پیرامون زندگانی پیامبر است. در بالای هر صفحه نشانی‌ به کار رفته تا با توجه به توضیحات مقدمه کتاب بدانید که متن موجود در آن صفحه از کدام سه کتابِ منبع استفاده شده است. با توجه به حجم کتاب و کلمات کهن موجود در آن، حجازی پیشنهاد می‌کند که «نخواهید کتاب زود تمام شود. اصلا هیچ قیدی برای آنکه در فلان تاریخ یا طی بهمان مدت تمامش کنید برای خودتان نگذارید. لَخت لَخت ورقش بزنید و هر شب چند سطری بخوانید.»

بدون شک خواندن این کتاب مدت زمان زیادی شما را همراه و همقدم با دوران زندگی آخرین پیامبر خواهد کرد.

ارسال نظرات