۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۱۵۲۱۵
معرفی کتاب؛

پاسخ از امیرمؤمنان علی، پرسش از جوانان

پاسخ از امیرمؤمنان علی، پرسش از جوانان
کتاب پاسخ از امیرمؤمنان علی(ع) پرسش از جوانان مجموعه ای از سؤالات پرسیده شده از امیرالمؤمنین علی (ع) است که با استناد به منابع معتبر شیعه، دسته بندی شده اند

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب پاسخ از امیرمؤمنان علی(ع) پرسش از جوانان مجموعه ای از سؤالات پرسیده شده از امیرالمؤمنین علی (ع) است که با استناد به منابع معتبر شیعه، دسته بندی شده اند.

عناوین برخی از این سؤالات شامل خداشناسی، نبوت پیامبر، ولایت و امامت ائمه معصومین(ع)، اعتقادات و کلام اسلامی، اخلاق و مواعظ، تاریخ ملل و مردم شناسی، دنیا و دنیاگرایی، مرگ، برزخ و معاد، علوم پزشکی، پرسش های گوناگون دیگر می باشد.

این کتاب به قلم حجت الاسلام محمدرضا صالحیان و به همت نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به چاپ رسیده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

سؤال: یا علی (ع) برای کفّاره گناهان بزرگ چه اعمالی انجام دهیم؟

پاسخ: از جمله کفّاره‌هایِ گناهانِ بزرگ، به فریادِ بیچاره و مظلوم رسیدن و تسّلا دادن به افرادِ غمگین است. مظلوم و بیچاره، شاملِ بیمار، گرفتارِ طلبکار، فقیرِ نادار، زندانیِ بی گناه و... می‌شود. غمگین شاملِ کسی که مصیبتِ عزیزش را دیده یا غمِ بیماری دارد یا غم فقر دارد، یا غمِ ورشکستگی دارد و... .

البته پذیرایی از مهمان و نیکی کردن و نشرِ کار‌های پسندیده هم برای کفّاره گناهان مؤثر است. آری، کسی که انسانِ با ایمانی را یاری دهد، خداوند متعال هفتاد و سه اندوه را از او زایل می کند، یکی در دنیا و هفتاد و دو اندوه به هنگامِ اندوه بزرگ (قیامت).

البته سجده‌های طولانی، انجام حج و عمره، زیارت امام حسین علیه السّلام و صلوات بر محمّد و آل محمّد برای کفاره گناهان موثر است.

آری،

 رواج دادنِ سلام (سلام کردن به همگان)، اطعام کردن، عبادت در شب هنگامی که مردم خفته‌اند، خدمت کردن به خانواده، آمرزش خواهی برای دیگران، اجابت کردنِ مؤذن، هنگامی که از مجلس خارج می‌شوی بگوئی: سبحانک اللهم و بحمدک، اشهد و ان لا اله انت، استغفرک و اتوب الیک، در پی کسبِ علم بودن، بیماری و دردی که به انسان می رسد، کامل به جا آوردن وضو، پس از هر مجلسی بگویی: سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (صافات ۱۸۲-۱۸0)، نماز: رسول خدا (ص) فرمود: نماز را همانند چشمۀ آب گرمی بدانید که شبانه روز پنج بار خود را شستشو می‌دهی، احترام و خدمت به همسایه، گرفتارِ اندوه شدن (چون گناه زیاد شود و عملی نباشد که پاک کننده گناهان باشد به اندوه گرفتار می‌شود تا کفاره گناهان گردد)، خواندنِ نماز توبه و پس از نماز هنوز رو از قبله برنگردانده که آمرزیده می شود، انفاق و صدقۀ پنهانی، ایمان و کار‌های نیک: وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ، پرهیز از گناهان کبیره: إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ، اگر از گناهانِ کبیره‌ای که از آن نهی شده‌اید اجتناب کنید گناهانِ کوچک شما را می پوشانیم، توبه و جبرانِ بدی‌ها: إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ، مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد که خداوند گناهانشان را می‌بخشد و سیّئات اعمالِ آنها را تبدیل به حسنات می‌کند شرکت در جنگ و جهاد و شهادت: وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ از جمله کفّاره گناهان حساب می‌شود و همچنین تسلّا دادن به افراد غمگین که درباره اهمّیت آن آمده است.

- رسول خدا (ص) فرمود: هر که برادرِ مؤمن خود را در سوگی تسلّی دهد، خداوند در روز قیامت حلّه‌ای سبز رنگ و شادی آور بر او بپوشاند.

- دلداری فرشتگان به حضرت ابراهیم (ع) هود ۶۹ و ۷۰ و ذاریات ۲۴ تا ۲۸.

- دلداری حضرت اسماعیل به پدرش حضرت ابراهیم (ع): صافات ۱۰۲.

- دلداری خدا به پیامبر (ص): ابراهیم ۱۳ و ۱۴.

- حضرت یوسف (ع) با معرّفی خود، نگرانی برادرش را برطرف کرد: یوسف ۶۹.

- دلداری حضرت موسی (ع) در شب تاریک و سرد در بیابان و کوهِ طور، به همسرشدلداری داد: نمل ۷.

- خداوند تسلا بخش مومنانِ صابرِ مصیبت دیده می‌شود: بقره ۱۵۵ تا ۱۵۷.

- آیات ۷ تا ۱۰ سورۀ قصص، دلداری را موجبِ برطرف شدنِ حزن و اندوه از مصیبت زده می‌داند.

- خداوند از طریقِ وحی و الهام به مادرِ موسی (ع) تسلیت داد.

- دلداری موجب برطرف شدنِ ترس می‌شود: هود آیات ۶۹ تا ۷۴.

- آری: برادران برطرف کننده غم و اندوهند: اَلْإِخْوَانُ جَلاَءُ اَلْهُمُومِ وَ اَلْأَحْزَان.

- غَسْلُ اَلثِّيَابِ يُذْهِبُ اَلْهَمَّ وَ اَلْحُزْنَ، شستنِ جامه‌ها غم و اندوه را از بین می‌برد.

گفتنی است حجت الاسلام  محمدرضا صالحیان از محضر اساتید حضرات آیات  فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی وجدانی فخر،  پایانی، ستوده، اعتمادی، مظاهری کسب علم کرده و از جمله تألیفات این نویسنده شامل پاسخ از امیرمؤمنان علی(ع) پرسش از جوانان، مقام پدر و مادر در فرهنگ اسلامی، حدیث شناسی اخلاق، رسالت دانشجویان علوم دینی، و طلاب و گپی با مدیران است.

ارسال نظرات