۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۷۰۷۷۳۸

مذاکرات روسیه و اوکراین در بن بست

مذاکرات روسیه و اوکراین در بن بست
در حالی‌که مذاکره کننده ارشد روس ادامه گفتگوها با طرف اوکراین را تأیید کرد، وزیر خارجه روسیه با اشاره به عدم پاسخ‌ کی‌یف به پیشنهادات مسکو درباره حل و فصل اوضاع، گفت: مذاکرات به بن‌بست رسیده، ولی این مسئله ارتباطی به وضعیت کنونی در ماریوپل ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه، 26 آوریل (6 اردیبهشت ماه) آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مسکو می‌کند، را پذیرا خواهد شد. 

دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز صبح امروز، شنبه، تایید کرده که گوترش روز دوشنبه، 25 آوریل (5 اردیبهشت ماه) به مسکو سفر خواهد کرد. وی در پایتخت روسیه با پوتین و لاوروف دیدار خواهد کرد. این دفتر همچنین یادآور شد که آنتونیو گوترش در تاریخ 28 آوریل (8 اردیبهشت ماه) به پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: دبیرکل هفته آینده به اوکراین سفر کرده و با دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه گفتگو خواهد کرد و در همان روز با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی دیدار می‌کند.  آنتونویو گوترش در کی‌یف همچنین با کارکنان این سازمان که در اوکراین کار می‌کنند نشستی خواهد داست تا  موضوع "گسترش کمک‌های بشردوستانه به مردم" این کشور را بررسی کند.

پیش از این مشخص شد که گوترش نامه‌هایی را برای روسای جمهوری روسیه و اوکراین ارسال کرده و خواستار دیدار با آنها در مسکو و کی‌یف شده بود. دبیرکل سازمان ملل قصد دارد با پوتین و زلنسکی درباره اقدامات فوری به منظور برقراری صلح بین دو کشور گفتگو کند.

در اوایل هفته نیز دبیرکل سازمان ملل  از روسیه و اوکراین خواست از تاریخ 21 تا 24 آوریل (اول الی چهارم اردیبهشت ماه) آتش بس چهار روزه‌ای  به خاطر عید پاک برقرار کنند. گوترش باز کردن کریدورهای بشردوستانه را ضروری دانست.

ارسال نظرات