۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۷۰۷۱۷۲
در شهر بدگام کشمیر صورت گرفت؛

حضور گسترده علما و مردم هند در مراسم ختم حجت الاسلام نجفی

حضور گسترده علما و مردم هند در مراسم ختم حجت الاسلام نجفی
مراسم ختم عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیر حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلام حسین نجفی با حضور علما و مردم هند برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مراسم روز چهارم ارتحال ملکوتی عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیر منطقه کشمیر حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلام حسین نجفی در روستای خنده در شهر بدگام کشمیر برگزار شد.

در این مراسم تعداد زیادی از علماء و طلاب کشمیر همراه با انبوه مردم آن منطقه شرکت نموده و از خدمات این عالم جلیل القدر تجلیل کردند.

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلام حسین نجفی بعد از تحمل بیماری چند روزه در سحرگاه روز هشتم ماه مبارک رمضان چشم از جهان فرو بست و روح بلند و ملکوتی این عالم ربانی به ملکوت اعلی پیوست.

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلام حسین نجفی در سال ۱۳۱۷ شمسی در روستای خنده در شهر بدگام کشمیر دیده به جهان گشودند. ایشان دروس ابتدایی خود را در همان منطقه فراگرفته و پس از آن برای فراگیری علوم آل محمد علیهم السلام به هندوستان هجرت نمودند و در شهر لکهنؤ اقامت گزیدند. آن زمان حوزهٔ علمیه شهر لکهنؤ یکی از برجسته ترین حوزات علمیه بعد از حوزه علمیه نجف اشرف به شمار می رفت و علمای بزرگی در آنجا حضور داشتند. مرحوم آقای نجفی این سفر مقدس خود را از جامعه ناظمیه که هنوز هم از معروف ترین مراکز تحصیلی حوزوی در شهر لکهنؤ می باشد، آغاز کردند. در این دوران ایشان درجات علمی مختلفی مانند دبیر ماهر، دبیر کامل، منشی کامل، فاضل ادب، فاضل تفسیر، ممتاز الافاضل... را طی کرده و مدارک آن را اخذ نمودند. علاوه بر این ایشان در اورینتال کالج لکهنؤ درباره عناوین مختلف فقهی تحقیقاتی را نیز انجام دادند که یکی از ارزشمند ترین کار های علمی ایشان به شمار می رود.

ایشان در جامعه سلطان المدارس شهر لکهنؤ نیز تحصیل کردند و در همین مرکز علمی ملبس به لباس مقدس پیامبر اکرم (ص) شدند. پس از فارغ التحصیل شدن از این مردسه علمیه، برای تکمیل علوم حوزوی خود عازم کشور عراق شدند و در شهر مقدس نجف اشرف اقامت گزیدند و در حوزه علمیه نجف اشرف به مدت بیست سال از فیوضات علما و فقهای مختلف و مجتهدین و مراجع عظام تقلید آن زمان کسب فیض نمودند که در رأس آنها مرحوم آیت الله العظمیٰ سید محسن حکیم (رضوان الله علیه) می باشند. علاوه بر این، مرحوم آقای نجفی شرف شاگردی مراجع بزرگی مانند مرحوم حضرات آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، شیخ محمد علی اراکی، سید عبدالله موسوی شیرازی، سید عبد الکریم موسوی کشمیری و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله امام خمینی (رضوان الله علیهم) را نیز داشتند و از دروس مرجع عالیقدر حضرت آیت الله  شیخ ناصر مکارم شیرازی نیز کسب فیض نمودند.

مرحوم آقای نجفی (از مرحوم حضرات آیات عظام شیخ محمد علی اراکی، سید عبدالله موسوی شیرازی، سید عبد الکریم کشمیری (رضوان الله علیهم)، ناصر مکارم شیرازی و چند تن دیگر از مراجع عظام تقلید اجازه نقل حدیث داشتند و از چند تن مراجع فعلی اجازه اخذ و تقسیم وجوه شرعیه نیز داشتند.

ایشان پس از اینکه مدت بیست سال از دوران حیات بابرکت خود را صرف تحصیل علوم آل محمد علیهم السلام کرده بود، تصمیم گرفتند که به آغوش وطن عزیز کشمیر بازگردند و در همین راستا شهر مقدس نجف اشرف را به مقصد کشمیر برای همیشه ترک نمودند. پس از برگشتن به کشمیر، مرحوم آقای نجفی  عمر خویش را وقف در خدمت رسانی به مردم و تبلیغ تعلیمات دینی بین آنها کردند. ایشان در سالهای متمادی نقطه رجوع مردم منطقه کشمیر اعم از شیعه و سنی برای حل و فصل مسائل شرعی و اجتماعی و مشکلات دنیوی و اخروی بودند. فروتنی، ساده زیستی، زهد و تقوای ایشان موجب شد که یک ارادت خاص و محبت ویژه‌ای برای ایشان در دلهای مردم آن منطقه برای ایشان ایجاد شود و ایشان نیز برای حل و فصل مشکلات مردم از هیچ خدمتی که از دستشان بر می آمد فروگذار نمی کردند.

مرحوم آقای نجفی علاوه بر خدمات دینی و اجتماعی خود، جزو اصلی نهاد های مختلف مانند نهضت انقلاب اسلامی کشمیر بودند و وظایف خود را به عنوان دبیر کل این نهاد بنحو احسن انجام می دادند. ایشان تا آخر عمر خود ریاست بنیاد فرهنگی اهل بیت (ع) را نیر بر عهده داشتند.

در پی ارتحال این عالم ربانی، مجالس ختم در شهر مقدس قم و در شهرستان آشتیان نیز برگزار شد که در آن قاریان ممتاز کشور جمهوری اسلامی ایران به تلاوت کلام الله مجید پرداختند و وعاظ معروف کشمیری با بیان رسای خود خدمات فوق العاده ایشان را تجلیل و تقدیر نموده و در آخر جلسه خدمت فرزند برومندشان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشم علی میر که در حوزهٔ علمیه قم شاغل به تحصیل هستند، تعزیت و تسلیت گفتند.

مراسم ختم حجت الاسلام والمسلمین نجفی برگزار شد

ارسال نظرات