۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۰۶۵۲۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

از فضای گفت‌وگوی بدون تنش با حضور جوانان استقبال می کنیم

از فضای گفت‌وگوی بدون تنش با حضور جوانان استقبال می کنیم
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: از فضای گفت و گوی بدون تنش با حضور جوانان استقبال می کنیم و از صدا و سیما انتظار برگزاری چنین جلساتی را داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران برنامه معارفی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) عصر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره عنکبوت گفت: اعتقادات تحمیلی نیست بلکه عقیده از عقد به معنای گره و درونی و باور است.

وی افزود: آیه ای بر پیامبر نازل شد که اگر خدا بخواهد همۀ مومن می شوند اما دیگر اسمش اختیار نیست، برخی می گویند ایرانیان به زور و بوسیله حمله اعراب مسلمان شدند، مگر عقیده هم تحمیلی می شود، مرد ایران زمین موهبت و عظمت اسلام را مشاهده کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «لااکراه فی الدین» ابراز داشت: این آیه به این معناست که دین به زور و جبرپذیر نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر صاحب دینی قابل احترام است، عنوان کرد: اصل 4 چهار قانون اساسی مربوط به احترام صاحب ادیان است، امیرالمومنین(ع) به محمد بن ابی بکر سفارش می کند هوای اهل کتاب مصر را داشته باشد.

وی با اشاره به مناظره با صاحبان ادیان و مذاهب اظهار کرد: هرکس مایل به بحث و گفت و گو است با او مباحثه و مناظره شود اما توهین و ناسزا در آن نباید باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به شرایط و نشانه های مناظره صحیح تصریح کرد: الفاظ محترم، محتوای خوب، پرهیز از توهین و جسارت و حق پذیری از نشانه های یک مناظره صحیحی است؛ مناظره امام رضا در مجلس مامون با چهار صاحب ادیان مسیحیت، یهودیت، زرتشتیان و صائبیان از نمونه های بارز یک مناظره صحیح است که هر چهار نفر مغلوب امام هشتم(ع) شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مسموم کردن ذهن جوانان در فضای مجازی را راه صحیحی ندانست و خاطرنشان کرد: ادیان و مذاهب در کشور ما احترام دارند اما فضای مجازی و با درست کردن کلیپ نباید ذهن جوانان را خراب و مسموم کرد، اگر خود را برحق می دانید گفت و گو کنید؛ در کتب تاریخی ادیان و مذاهب موارد متعددی از توسل و دیگر موارد ذکر شده است.

وی با بیان اینکه مناظره باید عالمانه باشد، ابراز داشت: با کسی که لجاجت و اهل پذیرش حق نیست نباید مناظره کرد، کسی که خود را به خواب زده است را نمی توان بیدار کرد.

سخنران برنامه های معارفی حرم بانوی کرامت با اشاره به برنامه های گفت و گویی در برنامه های صدا و سیما اظهار کرد: از فضای گفت و گوی بدون تنش و با حضور جوانان استقبال می کنیم و از صدا و سیما انتظار برگزاری چنین جلساتی را داریم.

ارسال نظرات