۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۰۵۱۸۷
تحلیلی بر وضعیت مذاکرات؛

برتری با ما است اگر...

برتری با ما است اگر...
امروز که قدرت‌های جهان درگیر جنگ هستند اگر ما دست به رفع مشکلات اقتصادی و اندیشه‌ای بزنیم، قطعا ایران ابر قدرت جهان خواهد شد و نیازی به مذاکره نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، وقایع جهانی به گونه‌ای رقم خورده که ایران در آنها دست برتر را دارد. امنیت، سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصادی که در ایران وجود دارد، در هیچ نقطه دیگری پیدا نمی‌شود و همچنین ما ایرانی‌ها در نادیده گرفتن ظرفیت‌های داخلی نیز سرآمدیم! اگر به درستی از فرهنگ غنی اسلامی – ایرانی استفاده و نهادینه کنیم و از ظرفیت‌های اقتصادی خود نیز بهره لازم را ببریم، به جد می‌توان گفت در این جنگ تمدن‌ها، برترین آنها ما خواهیم بود. اگر از آمریکای رو به افول گذر کنیم، روسیه درگیر جنگ است و چین نیز بر سر تایوان با آمریکا گلاویز و این فرصت خوبی است برای سروسامان دادن به مشکلات داخلی.

در منطقه نیز هلال شیعی و جبهه مقاومتی که به برکت وجود سردار سلیمانی تشکیل شده با ما است و خیال ما از عربستان، امارات و متحدین آمریکا در منطقه راحت است. در شرق ایران نیز با خروج آمریکا از افغانستان، آرامش نسبی نصیب ما شده و فعلا از نزاع بین آذربایجان و ارمنستان خبری نیست. امنیتی بی‌مثال که امروز در منطقه فراهم شده بار را بر روی دوش مسئولان چندبرابر می‌کند و لحظه لحظه این فرصت را باید قدر دانسته و از آن بهره ببرند. در این یادداشت قصد نداریم به مسائل داخلی بپردازیم بلکه جنبه سیاست خارجی و به خصوص مسأله مذاکرات را بررسی خواهیم کرد و ضمن تبیین اوضاع، راهکاری برای بهره‌وری چند برابر از این موقعیت را ارائه می‌دهیم.

 

برتری با ما است اگر...

روسیه و چین سعی دارند از این مذاکرات به نفع خود بهره ببرند و ایران را مجبور کنند در متن توافق، رفع تحریم‌ها علیه این دو کشور را نیز ذکر کند.

مذاکرات در چه وضعی است

باید گفت اولا هنوز هیچ چیز تصویب و قطعی نشده است. در صورتی که دو طرف در آستانه توافق قرار گیرند یا به نقطه‌ای برسند که نیاز به تصمیم‌گیری نهایی باشد، جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه با حضور وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود که هنوز خبری از این دیدار نیست و حتی در مورد حضور فیزیکی یا آنلاین وزرای خارجه دیگر کشورها تصمیم‌گیری نشده است. در نتیجه نباید به شایعات اصلاح طلبان در مورد اینکه خودشان بستند و به کسی خبر ندادند توجه کرد زیرا این نوع خبرسازی‌ها برای این است که تصویب برجام را تطهیر کنند و این مسأله که خودشان بی‌خبر هرچه که بود را امضا کردند را از یادها ببرند.

اما مذاکرات به نقاط قابل توجهی رسیده و تفاهماتی پدید آمده اما با رفتن رابرت مالی مذاکرات فعلا متوقف شده است. اگر از این وقفه به درستی استفاده شود، برگ برنده‌ای برای ما خواهد بود البته نباید گذاشت این فاصله به قدری زیاد شود که مناسبات جهانی تغییر کند و این دقیقا همان چیزی است که روسیه و آمریکا می‌خواهند. جنگ موجود، موقعیتی مناسب برای ما است زیرا آمریکا تحریم‌های نفتی را علیه روسیه اعمال کرده و ما می‌توانیم آمریکا را مجاب به لغو تحریم‌ها، به خصوص تحریم‌های نفتی و گازی کنیم؛ البته باید از خام فروشی، ارزان فروشی و وابسته کردن اقتصاد به نفت بسیار اجتناب کرد اما رفع تحریم‌ها برای بازگرداندن پول نفت‌های فروخته شده بسیار عالی است.

در این مذاکرات کشورهای 5+1 غیر از آمریکا حضور دارند که یعنی روسیه و چین نیز در اطراف این میز حاضر و نظرشان مؤثر است. این دو کشور قصد دارند از این میز به نفع خود بهره ببرند و ایران را واسطه، یا به عبارت دیگر طعمه‌ای قرار دهند تا آمریکا تحریم‌های خود علیه این دو کشور را نیز بر دارد که گرهی بر گره مذاکرات می‌افزاید. از طرفی ما باید روسیه و چین را از دست دهیم و مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شویم زیرا به وعده گرگ اعتمادی نیست. شرایط بسیار حساسی برای ما رقم خورده و تصمیم ما تعیین کننده زمین بازی است.

 

برتری با ما است

اگر امروز بتوانیم دولت اسلامی را محقق کنیم، به علت وضعیت فعلی تمدن‌های جهانی ما توانایی ابر قدرت شدن را داریم.

باید چه کنیم؟

همانطور که تا کنون از سوی مذاکره کنندگان ما بیان شده، متن مذاکرات همان متن برجام است و هدف ما فقط گرفتن امتیازاتی است که دولت قبل باید می‌گرفت ولی نتوانست با نخواست. پیش بردن مذاکرات روی همین محور هم از دخالت تصمیمات خودخواهانه روسیه و چین ممانعت می‌کند و هم احتمال اینکه آمریکا و اروپا زیر بار دادن امتیازات قبلی بروند وجود دارد و ما نه دو کشور متحد خود را از دست داده‌ایم و به هدف خود از مذاکرات هم رسیده ایم.

ضمنا یکی دیگر از گره‌های مذاکره، بحث انرژی هسته‌ای ایران است که برای رژیم صهیونیستی بسیار مهم و خطر آفرین می‌باشد. باید دانست که آمریکا در اسرائیل و رژیم صهیونیستی خلاصه می‌شود و امکان ندارد خلاف خواست اصلی اسرائیل تصمیمی اخذ و اجرا کند ولی در ظاهر خلاف این در حال رخ دادن است و نخست وزیر رژیم صهیونیستی چون در تغییر نظر آمریکا برای مذاکرات ناکام بوده، درتماس تلفنی با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سعی داشته نظر آژانس را نسبت به ایران تعییر دهد؛ علاوه بر تماس بنت با مدیرکل آژانس، هیأت اعزامی این رژیم به وین نیز دیدارهایی را با مقام‌های آژانس داشته تا این نهاد را برای عدم همکاری با ایران تحت فشار سیاسی قرار دهد.

در پایان باید گفت اولویت اول ما زمین زدن آمریکا است و یکی از پیش نیازهای به زیر کشیدن این کشور، اتحاد سایر قدرت‌های جهان بر علیه این کشور است و ما نباید اتحاد خود را با روسیه و چین را به خاطر رفع تحریم‌ها از دست بدهیم. از سویی، عملا ما نیاز به رفع تحریم نداریم و اگر بیشتر از مذاکرات، روی مسائل منطقه‌ای تمرکز کنیم و اقتصاد خود را با روابط دو جانبه یا چند جانبه با سایر کشورها پیش ببریم، تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد. همانطور که در ابتدا گفته شد، قدرت‌های جهانی در جنگ هستند و ما می‌توانیم از این فرصت برای پیشرفت خود و رفع مشکلات داخلی استفاده کنیم و ایران را ابر قدرت کنیم.

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
ان شاالله اون چیزی که مصلحت ملت بزرگ ایرانه اتفاق بیفته
1
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
عجله غربیها برای کسب توافق بیشتر است، ظاهرا قیمت نفت خیلی داره فشار میاره به غربیها، باید طرف ایرانی حداکثر خواسته های خودش را در متن اضافه کنه و تضامین حداکثری را بگیری از جمله اینکه بعد از شش ماه از رفع کامل تحریم، مواد غنی سازی شده از ایران خارج شود و در صورت عدم همکاری غربیها این مواد از ایران خارج نمیشود.
1
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
اگر تا قبل از جنگ، تمایل غرب به احیای برجام فقط کند کردن روند نزدیکی ایران به شرق بخصوص چین بوده الان دلیل دومی مبنی بر مهار روسیه در انرژی نیز اضافه شده. گرچه اگر جنگی صورت نمی‌گرفت با تاخیر بسیار زیاد وخود به خود با کنار رفتن برجام توافقاتی صورت می‌گرفت ولی این جنگ ظاهرا چاره ای برای غرب درسرعت بخشیدن به توافق نگذاشته. چون آمریکا خوب می‌داند مسکوت گذاشتن برجام به مدت طولانی به معنای کاهش تدریجی اثرات تحریم بوده واین یعنی شکست قطعی. لذا احیای برجام می‌تواند در آینده با تحریم مجدد سلاح غرب را از روش تحریم تاحدودی حفظ کند.
0
2
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
اگر تضمین عدم خروج 3 باره امریکا از برجام گرفته شده باشد و مکانیسم ماشه لغو شده باشد خوب است توافق شود در غیر اینصورت جمهوریخواه اینده از برجام خارج میشه
0
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
یعنی اگر جنگ اوکراین نبود و نیاز شدید غرب به انرژیهای فسیلی حالا حالا ها حرف از توافق نمی کردند . در واقع اگر توافقی هم بشود صرفا بخاطر نیاز امروز آنهاست و اگر ماجرای اوکراین تمام شود دوباره بهانه ای خواهند داشت تا زیر توافق بزنند ‌‌
0
2