۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۷۰۳۸۹۳

چرا پیام‌رسان‌های داخلی توسعه پیدا نکردند؟

چرا پیام‌رسان‌های داخلی توسعه پیدا نکردند؟
در شرایطی که بی‌شمار پیام‌رسان و شبکه اجتماعی در دنیا فعال می‌شود، داشتن یک پیام‌رسان ایرانی موفق مطالبه بسیاری از کاربران است. مردم نبود پیام‌رسان موفق را ناشی از حمایت ناکافی حاکمیت از جمله تخصیص نیافتن امکانات لازم به این پلتفرم‌ها می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در این سامانه پرسیده اند: چرا از پیام رسان‌های ایرانی به خوبی حمایت نمی‌شود؟ 

سردبیر این سوژه به خبرنگار فارس، می گوید: تا چه زمانی باید بین امکانات و زیرساخت‌ هایی که به پیام رسان های ایرانی داده می شود نسبت به امکاناتی که به پیام رسان‌های خارجی ارائه می شود، تفاوت باشد؟
وی گفت: دولت موظف است امکانات پیام رسان های ایرانی را مشابه با پیام رسان های خارجی افزایش دهد. اما با وضعیتی که شاهد هستیم گویا امکانات بیشتر به سمت پیام رسان های خارجی است و توجه واقعی به پیام رسان های ایرانی نمی شود.

وی معتقد است: در همه حوزه های کشور وقتی تصمیم به حمایت از صنعتی گرفته می شود حمایت های واقعی و موثر از آنها اتفاق می افتد اما درباره پیام رسان های داخلی حمایت ها بیشتر ظاهری و در کلام است. در حالی که حمایت از تولید داخل و رونق تولید داخل هم در کشور هدف گذاری شده است، پیام رسان ها اگر مورد بی مهری قرار نگیرند، می توانند یک بخش مهم از صنعت کشور باشند.

حمایت از پیام رسان های ایرانی فراموش شده است؟

با طولانی شدن پروژه پیام رسان های بومی و نرسیدن به موفقیت چشمگیر و طبق انتظار در این پروژه، به نظر می رسد که این پروژه کمرنگ شده است و از این تصور می شود که شاید دیگر حمایت هم از پیام رسان های ایرانی ادامه نیافته است. این موضوع را پیگیری کرده ایم.

دو بخش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درگیر پروژه پیام رسان های بومی است. سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت که هر یک مسئولیت هایی را در این باره برعهده دارند.

خبرنگار فارس این مطالبه کاربران فارس را با مقام مسئول در هر دو مجموعه مطرح کرده است.

*نیازهای زیرساختی پیام رسان های بومی برآورده شد

شرکت ارتباطات زیرساخت وظیفه تامین امکانات زیرساختی و فنی را برای پیام رسان های بومی عهده دار است.

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است: پیام رسان های بومی از حمایت بهره مند شده اند و حمایت ها در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی به خبرنگار فارس، گفت: براساس توان مان، مستندات قانونی و ابلاغیه های قانونی که مرکز ملی فضای مجازی برایمان تعیین کرده است، تاکنون حمایت های لازم را از پیام رسان های داخلی انجام داده ایم و ان شالله در آینده هم انجام خواهیم داد که حمایت ها از پیام رسان های داخلی مستمر و مداوم است.

وی درباره  واگذاری امکانات و زیرساخت‌ به پیام رسان های بومی، گفت: در حال حاضر پیام رسان های داخلی در وضعیتی قرار دارند که از نظر امکانات زیرساختی چندان مشکل خاصی ندارند و نیازمندی‌ های آنها قبلا رفع شده است و بیشتر در حال کار روی حوزه‌ های دیگر هستند. در ادامه کار هم براساس مصوبات و ابلاغیه های مرکز ملی فضای مجازی، باز هم نیازمندی در حوزه زیرساخت های ارتباطی داشته باشند برآورده می کنیم.


بسیاری از کاربران ایرانی معتقدند با وجود توان و دانش فنی در کشور، داشتن یک پیام رسان موفق ایرانی انتظار زیادی نیست

*حمایت انجام شده اما مسئله اصلی نبود خدمات در پیام رسان های بومی است

 سازمان فناوری اطلاعات ایران هم موضوعات راهبری این پلتفرم ها را پیگیری می کند و نگاه کلان تری در ابعاد وسیع تری به این پروژه دارد.

محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره به خبرنگار فارس، می گوید: تکلیفی که بر دوش سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شده این است که مردم بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با اطمینان از پیام رسان های فراگیر بومی دریافت کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که اگر حمایت بوده، پس چرا باوجود حمایت ها، پیام رسان های ایرانی در کشور توسعه پیدا نکردند؟ گفت: زیرا خدماتی که مردم می خواهند و نیاز دارند به صورت کامل در پیام رسان های داخلی نیست، خدمات باید در آنها به طور کامل عرضه شود. خدمات مسئله اصلی است. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: انشاالله با کمک هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده است، مباحث فنی تقویت شده است و زیرساخت‌های مورد نیاز پیام رسان ها در اختیارشان قرار گرفته است.

وی گفت: طبق مصوبات مرکز ملی فضای مجازی حمایت هایی را از پیام رسان های بومی داشته‌ایم که مصوبات ناقص اجرا شده بودند. اجرای مصوبات باید تکمیل شود تا زنجیره خدمات در پیام رسان های داخلی کامل شود و در نهایت مردم بتوانند با خیال راحت از این خدمات استفاده کنند.

ارسال نظرات