۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۰۲۴۸۳
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی:

کارکردهای معنویت گرایی و تمدن سازی انقلاب نیازمند جهاد تبیین است

کارکردهای معنویت گرایی و تمدن سازی انقلاب نیازمند جهاد تبیین است
خراسان رضوی-حجت الاسلام احمدی نیک ضمن بیان کارکردهایی همچون معنویت گرایی و تمدن سازی در انقلاب و ایجاد تحول در جامعه، تبیین این موارد را نیازمند حرکتی جهادی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید مهدی احمدی نیک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در وبیناری با عنوان انقلاب اسلامی، تمدن سازی و معنویت گرایی با قرائت آیه 32 سوره توبه «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» بیان داشت: بدخواهان، مشرکان، کافران دین خدا را که در آئین اسلام جلوه کرده است می خواهند با دهان خود خاموش کند اما خدا نخواهد گذاشت که چنین شود!

وی افزود: در آیه 8 سوره صف هم شبیه این آمده است «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ» بر خلاف میل مستکبران با وجود اینکه دشمنان کراهت دارند اما دین خدا ماندگار و پابرجا خواهد ماند.

تلاش بی نتیجه دشمنان در خاموشی نور اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: بر اساس نظر مفسران در این آیه شریفه در حقیقت مراد از نورالله، قرآن و تعالیم اسلام است  این آئین به نور تشبیه شده و نور آفتاب هم سرچشمه حیات و رشد و نمو و آبادی بر روی زمین و منشا هرگونه زیبایی است.

وی افزود: اسلام هم همانند نور آفتاب سرچشمه حیات نمو و تکامل انسان هاست که جامعه اسلامی را در این مسیر پیش می برد و سرچشمه خیرو برکت برای انسان و دنیا و آخرت آنها خواهد بود. تلاش ها و کوشش های دشمنان را این آیه قرآن به دمیدن و فوت کردن با دهان تشبیه کرده که این تعبیر بسیار زیبایی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نور آفتاب با دمیدن خاموش نمی شود حال بدخواهان می خواهند نور اسلام را که به مراتب برتر از نور آفتاب است با دمیدن خاموش کنند! چقدر مضحک است. برای این فعل آنها تعبیری رسا تر از این به نظر نمی رسد که یک مخلوق ناتوان بخواهد قدرت لایزال الهی را تحت تاثیر قرار دهد.

حجت الاسلام احمدی نیک بیان داشت: در هر دو مورد آیه قرآن، خداوند به عنوان انتقاد از تلاش های بی نتیجه دشمنان یاد می کند اما تفاوت اندکی بین این دو آیه وجود دارد که در  آیه اول سوره توبه می فرماید «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا» و در آیه دوم در سوره صف «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا» به کار برده است که راغب اصفهانی در مفردات می گوید آیه اول اشاره به خاموش کردن اسلام بدون مقدمه دارد وارد جنگ شده و علنی می خواهند اسلام را از بین ببرند اما آیه دو اشاره به تلاش خاموش کردن نور اسلام با توسل به مقدمات و اسباب دارد.

وی افزود: به هر حال اراده خدا بر شکست آنها استوار شده و با مقدمه یا بی مقدمه راه به جایی نمی برند اگر به این آیه بعد 33 توجه کنیم بشارت عالم گیر شدن اسلام را داده یعنی تلاش دشمنان که به جایی نمی رسد بماند، خداوند بر خلاف میل دشمنان این دین را فراگیر می کند. براهین آشکاری در آئین اسلام وجود دارد که با گذشت زمان و پیشرفت جوامع واقعیت ها چهره خود را از پشت پرده تبلیغات مسموم نشان خواهد داد و موانع دشمنان بی تاثیرخواهد بود.

تصور پایان دوران معنویت گرایی و ظهور انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: انقلاب در شرایط و فضایی رخ داد که باور همه بر پایان دوران دینداری و معنویت بود و با توجه به غلبه فرهنگ غرب و شرق در  بسیاری از مناطق مثل کشور ما مادیات مقدم بر معنویات شد.

وی افزود: اصولا اخلاق، فرهنگ، روابط خارجی و بین المللی صرفا بر مبنای مادیت و سود و قدرت و لذت شکل گرفته و تعریف میشد در چنین شرایط و فضایی هر نوری که در برابر ظلم و شرک و هواپرستی و فسادگستری روشن شود و روشنگری و هدایت افکار عمومی را به دست گیرد دشمنان و بدخواهان از هیچ تلاشی برای خاموش کردن آن فروگذار نخواهند بود.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: از فضای رخداد انقلاب بعد واکنش امام در سال 41 برعلیه لایحه انجمن های ولایتی و ایالتی و انقلاب سفید و کاپیتولاسیون از همان زمان ورود به مبارزه مستقیم با شاه و قدرت های بزرگ، دشمن به شکل های مختلف تلاش در عدم ثمره این حرکت داشت.

وی افزود: بعد انقلاب هم اکثر کشورهای غربی و برخی شرقی در ضدیت با انقلاب فعالیت می کردند در جریان دفاع مقدس همه این واکنش ها در برابر انقلاب گویای آن است که سعی کردن نور الهی انقلاب که به احیای احکام و اراکان خداوند برخواسته را از بین ببرند.

حجت الاسلام احمدی نیک بیان داشت: دوران رخ داد انقلاب اسلامی در حقیقت دوران آغاز جنگ فکری و روانی معنویت خواهی انسان تراز اسلام از یک سو و جریان های ضد آن از سوی دیگر بود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مجموعه ای از آرمان های عدالت، مردم سالاری، حمایت از مستضعفان و معنویت گرایی را به نمایش گذاشت. در روند انقلاب مردم با دل ها رویکرد اجتماعی معنوی و آزادی خواهی را مطرح کردن و با هدایت امام و رهبری قدرتی را ایجاد کردن که هنوز برای دشمنان ناشناخته است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این قدرت برآمده از ایمان چون به دنبال عمومیت بخشی به آموزه های اسلام و تبلور نور الهی است هر تلاشی برای خاموشی این نور محکوم به شکست بوده و بدون شک چنان که امام رضوان الله فرمودند مقصد ما اسلام و برای حاکم کردن احکام اسلام انقلاب کردیم برای تجلی معارف وحیانی انقلاب کردیم و این نور اگر چه دشمنان دوست ندارند ماندگار خواهد ماند.

امام خمینی، امام تحول

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: اسلام خواهی، معنویت گرایی، عدالت ورزی واقعه ای الهی بود که در فضای جامعه رخ داد حتی در حوزه عده ای طرفدار تفکر جدایی دین از سیاست بودند که امام با رهبری خردمندانه خود و بیان آموزه های دینی به تغییر افکار پرداخته و تفکرات انحرافی را کنار زدند.

وی افزود: مقایسه اجمالی شعارهای انقلاب اسلانمی با انقلاب های معاصر گویای تفاوت عمیق بین آنهاست. اهداف مالی وجه مشترک همه انقلاب است  اما ویژگی های این انقلاب حساب و کتاب و برنامه ها و تصورات دشمنان را برهم زد اهداف و آرمان های مادی گرایی را به آرمان الهی اخلاق و معارفی تبدیل کرد امام خمینی، امام تحول بود در جوانان، حکومت، سیاست در آداب و رسوم و باور های حاکم بر مردم تحول در نگرش ها  ایجاد کرد و بیان مفاهیم، جهاد، مقاومت، مبارزه با ظلم و دستگیری از مستضعفان را احیا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه رضوی بیان داشت: انقلاب اسلامی با هدف معنویت گرایی و ترویج دین در دنیای مادی گرای امروز، به حق تبلور نورالهی بوده و  به رهبری مردی از تبار دین و دین باوران صالح و بی نظیر، شجاع و دور اندیش، تمام ظواهر سایه افکنده بر جامعه را برچید.

وی افزود: در همین شهر مشهد اماکن قمار و شراب و کاباره و سینمای مبتذل کم نبود! آن فرهنگ فاسد ترویج شده را انقلاب به یک باره برچید! این تحولات بسیار مهم ارزشمند و قابل توجه و تامل است به فضای سنگین رسانه های سلطه توجه کنید گسترش معنویت در کشور و جهان اسلام را مورد مطالعه قرار بدید هزاران رسانه در تلاشند تا دین و معنویت و اخلاق و باورهای آنها را از بین ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد انقلاب تا کنون بیش از 90 هزار هیئت مذهبی در کشور و حضور میلیون ها زن و مرد و پیر و جوان و میانسال و خردسال در این هیئت ها یکی از مظاهر مهم معنویت گرایی در جامعه جذاب مادی گرای به نمایش گذاشته است. گسترش کیفی و کمی زیارت معصومان در مشهد سالانه بیش از سی میلیون و قم ده میلیون، حضور آن جمعیت عظیم در پیاده روی اربعین، همه نمادهای معنویت گرایی در دنیای مادی در مقابل  فرهنگ منحط غربی است.

جهاد تبیین کارکردهای انقلاب

حجت الاسلام احمدی نیک در ادامه گسترش کمی وکیفی مساجد، انفاق و نیکو کاری، رشد چند برابری وقف در کشور در مقایسه با سال های اولیه انقلاب، استقبال بی نظیری ازمشارکت در امور خیریه را از نمادهای معنویت در جامعه دانست و در کنار آن سیل عظیم آثار مکتوب در مورد باورهای دینی، ارزش های انسانی و اخلاقی را سرمایه ای عظیم برای مردم و جامعه معرفی کرد که باید قدردان آن بود.

وی در پایان به فرمایش اخیر رهبری در باب جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: باید جهاد تبیین راه انداخته و کارکردهای انقلاب را بیان کنیم دست اندرکاران این وبینارها، معاونت فرهنگی دانشگاه  رضوی، مجموعه آستان قدس و سایر مراکزی که در رواج فرهنگ انقلاب تلاش می کنند مصداق ترویج و اجرای جهاد تبیین هستند که به امر رهبر انقلاب توجه دارند./933/پ202/

جواد رستمی
ارسال نظرات