۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۹۹۶۷۶
حجت الاسلام عمومی مطرح کرد؛

عدم شناخت درست از اولویت های زندگی از مشکلات مهم جوامع بشری است

عدم شناخت درست از اولویت های زندگی از مشکلات مهم جوامع بشری است
اصفهان ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: اولویت انسان باید فراغت قلب از غیر خداوند باشد و این به معنای در نظر نگرفتن اعمال انسان نیست بلکه اولویت‌ها را باید شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد عمومی استاد سطوح عالی حوزه علمیه اصفهان، صبح امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با بیان اینکه یکی از راه‌های شناخت و معرفت نسبت به افراد با مطالعه و بررسی در خصوص خواسته‌های افراد محقق می‌شود، گفت: قدر و قیمت و ارزش شخص با دقت در خواسته‌های او مشخص می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید خواسته‌های افراد نشان دهنده حقیقت و شخصیت آنها است و سر این مسأله در ارتباط با فهم انسان با خواسته‌های انسان است. به همین جهت دقت در ادعیه که از سوی ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است وسعت وجودی و عظمت علم و قلب و شخصیت ایشان را برای ما مشخص می‌کند.

نشناختن اولویت‌های زندگی، مشکل مهم انسان است

حجت الاسلام عمومی در ادامه افزود: حضرت زهرا(س) می‌فرمایند خدایا مرا فارغ کن برای آن چیزی که من را برای آن آفریده‌ای، این نشان دهنده عظمت دیدگاه ایشان است. گاهی افراد در اولویت بندی مسائل زندگی دچار مشکل می‌شوند و برای اولویت‌های زندگی دچار سردرگمی می‌شوند، این موضوع در میان جوانان و نوجوانان هم گاهی دیده می‌شود و خطای در اولویت بندی آثار و مراتبی در زندگی داد که هدر رفتن سرمایه‌ها از مهمترین آثار منفی این مسأله است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه افرادی که از زندگی همیشه ناراضی هستند و همیشه از زندگی گله دارند از جمله افرادی هستند که در اولویت بندی‌ها دچار اشتباه شده‌اند، اظهار کرد: کسی که نتواند اولویت‌های زندگی را به درستی تعیین کند دچار احساس عقب ماندگی از زندگی خواهد شد.

وی ادامه داد: گاهی برخی افراد تصور می‌کنند مسائل مختلفی که برای زندگی انسان لازم است قابل جمع نیست اما این تصور اشتباه است، تنها راه پشیمان نشدن و ای کاش نگفتن این است که انسان در جای خودش باشد. این دعایی که حضرت زهرا(س) می‌فرمایند برای این است که اگر انسان به دنبال هدف خلقت برود دیگر در زندگی دچار پشیمانی و از دست رفتن اهداف زندگی و حسرت و نارضایتی نخواهد شد.

عبودیت هدف از خلقت است

حجت الاسلام عمومی با اشاره به روایتی تصریح کرد: خداوند بندگان را نیافریده است مگر برای بندگی کردن خداوند متعال و کسی که خداوند را بندگی کند از بندگی غیرخدا بی نیاز خواهد شد، معرفت نسبت به خداوند هم با معرفت نسبت به امام زمان در هر دورانی میسر خواهد شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بعضی بانوان متصور هستند که وقتی چند فرزند دارند دیگر امکان فعالیت‌های اجتماعی و متفرقه نخواهند داشت، فراغتی که مطرح می‌شود دو جنبه دارد، یک فراغت ظاهری برای کارهایی نظیر عبادات و دعا است که امکان پذیر هم هست البته شخص باید در این زمینه خودش نیز تلاش کند تا فراغت برای عبادت میسر بشود.

وی در ادامه به اهمیت فراغت قلب اشاره کرد و گفت: جنبه دیگر فراغت ناظر به قلب و دل انسان است، خیلی مهم است که دل انسان از غیر خداوند فارغ باشد و دل افراد درگیر غیر خداوند نباشد، علامت‌هایی هم دارد این موضوع، بعضی از کسانی که دل مشغولی‌هایی غیر از خداوند دارند در خواب هم درگیر این مشغله‌ها می‌شوند و دچار نگرانی و اضطراب حتی در خواب می‌شوند.

اهمیت فراغت قلب از غیر خداوند

حجت الاسلام عمومی در ادامه افزود: انسان باید به جایی برسد که دل و جان او فارغ بشود از همه چیز به غیر از آنچه برای آن خلق شده است، یعنی به جایی برسد که تنها یک دغدغه داشته باشد و آن خداوند باشد و غیر از خداوند متعال دغدغه‌ای برای او وجود نداشته باشد اما باید دقت داشته  باشیم هیچ کجا در قرآن کریم و روایات مدح برای کسانی که کار و کسب و زندگی را کنار زده مشغول به عبادت شده‌اند وجود ندارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) با رهبانیت و ترک زندگی برای عبادت مخالف بودند، تصریح کرد: فراغت قلب موضوع دیگری است، ما در زندگی هیچ کاری مهمتر از خودسازی نداریم ولی نکته مهم این است که قرار نیست از مسأله خودسازی کوتاه بیاییم، کسی که انس به مباحث دینی داشته باشد می‌داند قرار نیست زندگی انسان تعطیل بشود و انسان از خانواده و امورات زندگی فاصله بگیرد بلکه باید قلب او فارغ از دنیا و درگیر خداوند باشد در کنار آن به وظایف خود در زندگی عمل کند.

وی ادامه داد: اگر فراغت قلب حاصل بشود در هر زمینه‌ای انسان فعالیت بکند همه شئون زندگی برای او معبر خواهد شد و هیچ شأنی از شئون زندگی نیست که در راستای هدف خلقت برای انسان نباشد. تمرکز اصلی انسان باید به روی قلب باشد اما دلیلی بر جداشدن از زندگی نمی‌شود از سویی نمی‌شود انسان اهمیت عمل را در نظر نگیرد و بگوید باید دل پاک باشد.

حجت الاسلام عمومی اظهار کرد: اولویت اصلی انسان باید قلب و فراغت قلب از غیر خداوند باشد، اینکه دل و قلب انسان متوجه خداوند متعال باشد و با قلبش خداوند را لمس کند انسان را بیشتر به کمال می‌رساند تا اینکه بخواهد از طریق اعمال بدنی به قرب و سعادت برسد و قطعا آن معنای غلطی که برخی می‌گویند عمل مهم نیست مراد نیست بلکه باید در کنار اعمالی که انجام می‌دهیم اولویت ما قلب ما و فراغت قلب ما باشد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات