۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۶۸۶۶۸۰
حجت الاسلام سرلک:

روضه بستری برای تربیت انسان است

روضه بستری برای تربیت انسان است
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اینکه امام خمینی می‌فرمایند محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، یعنی اینکه انسان در مقابل خداوند بتواند از خود عبور کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان، با بیان اینکه خداوند خواهان رشد و تعالی و سعادت ابدی همه ما است، گفت: در نهادهایی مثل روضه و نماز خداوند یک آثار تربیتی قرار داده است که خیلی ربطی به خودآگاه ما ندارد، به هر اندازه که کسی خودش را به آن چیزی که مقرب است نزدیک کند آثار تربیتی و رشد بیشتری خواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: به کوچکترین ارتباطی با خدا در مراسم عزاداری و حضور در این مراسم یک نهاد تربیتی است و در ناخودآگاه آدمی اتصالی بین وجود انسان با نور مطلق برقرار خواهد کرد، به همین دلیل به ما گفته شده است هیچ امر خیری را هرچند اندک ترک نکنیم.

وی با اشاره به مشکلات بسیار جامعه و وجود فشار بسیار بر افراد، اظهار کرد: کسی که از همه اینها فرار می‌کند و در مقابل خداوند ایستاده و خود را همه چیز دور کرده متصل به خداوند می‌کند در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است، خداوند در مراسمات عزاداری و نظیر آنها یک حقیقت تربیتی ایجاد کرده که انسان را از تعلق حیات دنیایی خلاص می‌کند و حب دنیا را از انسان خواهد گرفت.

حجت الاسلام سرلک در ادامه افزود: دنیا خیلی بد برای ما جلوه کرده و بسیاری از انسان‌ها را زمین‌گیر کرده است و این روضه‌ها است که ما را از این حب دنیا نجات می‌دهد، اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، یعنی اینکه انسان در مقابل خداوند بتواند از خود عبور کند، تمام این مسائل برای این است که گاهی انسان بتواند غلبه بدهد خداوند را بر خودش، تربیت یعنی محبت خداوند بر نفس انسان غلبه کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با حضور در این مراسمات سرمایه ای از محبت خداوند برای ما اندوخته خواهد کرد، گفت: این سرمایه محبت در بزنگاه‌ها آن جریان انسانی ما را همین‌ها رقم خواهد زد، روضه امام حسین(ع) یعنی ذخیره کردن محبت خداوند، پرستش واقعی را امام حسین(ع) در این عالم رقم زده و با امام حسین(ع) حقیقت عبودیت رقم خواهد خورد.

وی روضه امام حسین(ع) را عامل رونق واجبات دانست و تصریح کرد: به ابعاد تربیتی روضه‌ها باید بسیار دقت داشت، روضه‌های خانگی و روضه‌های چند نفره بسیار سازنده است و نباید از آثار و برکات آن غفلت کنیم، هروقت که اسناد دادیم به خودمان جلوه‌ای را و ادعایی کردیم، سقوط خواهیم کرد و باید مراقبت کنیم که دچار غرور نسبت اعمال خود نشویم.

حجت الاسلام سرلک در ادامه خاطرنشان کرد: یک روضه ساده کوچک در یک گوشه بی سر و صدا فرصتی بزرگ است که ابعاد تربیتی بسیاری دارد، از جمله اینکه منیت را در انسان را خواهد کشت، مهم نیست چه کسی مداح باشد یا چه کسی سخنرانی کند، همه چیز در روضه ورای گفت و شنود است.

وی با اشاره به ماندگاری روضه‌های امام حسین(ع) و اثرگذاری آن در طول تاریخ بر تمام مردم، اظهار کرد: روضه ورود به ملکوت لایتناهی وجود ما است، به همین دلیل است که روضه همیشه اثرگذار و داغ شهادت امام حسین(ع) تازه است، به همین دلیل است که روضه همیشه ما را تربیت خواهد کرد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات