۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۹۸۰۴۱
نماینده ولی فقیه در سمنان تبیین کرد؛

۳ نقش آفرینی اساسی علم در قبال دین

۳ نقش آفرینی اساسی علم در قبال دین
سمنان - نماینده ولی فقیه در سمنان گفت: بسیاری از علوم و دستاورد‌ها علمی بشر برای قرار گرفتن درخدمت فضائل اخلاقی و خدمت به بشریت، نیازمند هدایتگری دین هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در همایش استانی بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مسئولان استانی و شهرستانی و مدیران و اساتید حوزه و دانشگاه در تالار مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه دامغان برگزار شد به تبیین سه نقش انگیزشی، فرضیه سازی و هدایتگری دین در قبال علم پرداخت و اظهار داشت: از نقش‌های اساسی دین در قبال علم باید به بحث انگیزشی دین نسبت به علم اشاره کرد، کمتر مکاتبی حتی در بین مکاتب الهی داریم که تا این حد به علم و دانش اهمیت داده باشد.

نماینده، ولی فقیه در سمنان با اشاره به آیات و روایات بسیاری که درباب برتری اهل علم نسبت به دیگران آمده است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم براین اصل تأکید دارد و تنها به علم فقه و اصول و علوم دینی اشاره نکرده و هرعلمی که گره از کار بشر بازکند، مدنظر آیات و احادیث است.

وی یادآور شد: بسیاری از علمای جلیل القدر از جمله آیت الله جوادی آملی همه علوم را دینی برمی شمارند، حتی علوم روز، ریاضی، فیزیک، هندسه و ...؛ ایشان می‌فرماید، اگر ارتباط علم را با خالق قطع نکنیم، همه علوم، علم دینی هستند؛ همانگونه که نیازمند شناخت اصول احکام و عقایدمان هستیم به علم هسته ای، فیزیک، پزشکی و ... نیز نیازمندیم.

حجت الاسلام والمسلمین مطیعی "فرضیه سازی" را دومین اثر مهم دین در قبال علم برشمرد و با اشاره به نتایج تحقیقات دانشمندان بسیاری در جهان در علوم مختلف و انطباق نتایج آن‌ها با آموزه‌های قرآن کریم و باید‌ها و نباید‌های سبک زندگی قرآنی، گفت: همه این ویژگی‌های الهی در حالی وجود دارد که قرآن کتاب علمی صرف نیست بلکه ارزشمندترین کتاب تربیتی است.

امام جمعه سمنان در تشریح سومین عرصه مسئولیت دین در برابر علم اظهارداشت: هدایتگری سومین نسبت دین در برابر علم است، تاریخ اثبات کرده بسیاری از علوم و دستاورد‌ها علمی بشر برای قرار گرفتن در خدمت فضائل اخلاقی و خدمت به بشریت نیازمند هدایتگری دین هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و راهبرد‌های برنامه محور و مثال زدنی دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه شهرستان دامغان و تأکید بر بهره گیری از این الگوی ارزشمند در دیگر شهرستان‌های این استان، گفت: البته این نکته بسیار حائز اهمیت است که مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه تنها وحدت بین اساتید نیست، باید بکوشیم در مسیر وحدت طلاب و دانشجویان که از نیاز‌های جامعه ما است، گام برداریم. /۹۷۷/پ210/
جواد رمضانیان
ارسال نظرات