۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۹۶۵۱۰
نویسنده فلسطینی:

مقاومت ایران محاصره اقتصادی آمریکا را در هم شکست

مقاومت ایران محاصره اقتصادی آمریکا را در هم شکست
سنیه الحسینی نویسنده فلسطینی، از ایران به عنوان کشوری نام برد که «با در پیش گرفتن راهبرد مقاومت، موفق شد محاصره اقتصادی تحمیل شده از سوی آمریکا را در هم بشکند».

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، سنیه الحسینی در مقاله امروز خود در روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن، با اشاره به مواضع ایران از یک سو و آمریکا و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر در دور هفتم مذاکرات هسته ای در وین که قرار است فردا (دوشنبه) برگزار شود را «حائز اهمیت خاصی» دانسته و خاطرنشان کرد: احتمالا نتایج حاصل از نشست وین، نمایانگر تحولات مهم پیش رو در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به گزارش بانک جهانی یادآور شد: اقتصاد ایران پس از افزایش تدریجی تولید نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در سال مالی ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ از حالت رکود دو ساله خارج شده است.

الحسینی بی اعتماد شدن ایران به آمریکا و شرکای اروپایی اش را محصول عدم پایبندی آنان به تعهدات برجامی آنها دانست و نوشت: دولت «باراک اوباما» به لغو تمامی تحریم ها که در برجام بر سر آن تفاهم به عمل آمده بود، پایبند نماند و فقط کمتر از یک دهم دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کرد. همچنین آمریکا با کشورهایی همچون کره جنوبی که تحریم ها را نادیده گرفتند، برخورد کرد. علاوه بر آن در همین راستا کشورهای غربی به تعهدات خود در مقابل ایران به طور کامل عمل نکردند.

وی خواسته های جمهوری اسلامی ایران را کاملا قانونی و بر حق عنوان کرد و افزود: تهران خواستار لغو تحریم های آمریکایی و غربی علیه خود و رهبران و نهادهایش و بیرون آمدن از انزوای تحمیل شده از سوی آمریکا است. در همین رابطه یک طرح موزون و قابل قبول از سوی تمامی طرف های ذیربط وجود دارد که شورای امنیت سازمان ملل آن را به تصویب رساند و زمینه دستیابی به توافق را آسان می کند.

این تحلیلگر فلسطینی اضافه کرد: ایران همچنین خواستار دریافت تضمین هایی مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از تعهداتش در صورت به قدرت رسیدن یک رئیس جمهوری «جمهوری خواه» در این کشور است. جمهوری خواهان هم اکنون در برابر تلاش های دولت «جو بایدن» جهت احیای مذاکرات هسته ای با ایران، ایستادگی می کنند و سعی دارند آن را به شکست بکشانند . آنها بر لزوم ازسرگیری تحریم ها علیه ایران تاکید دارند. آمریکا در صورت دستیابی به توافق باید همپیمانان خود و در راس آنها اسراییل را متقاعد نماید که در واقع مانع اصلی بر سر راه دستیابی به توافق به شمار می رود.

الحسینی خاطرنشان کرد: آمریکا سعی دارد تا به زعم خود، ایران را به زانو درآورده و با آن به عنوان یک طرف شکست خورده در جنگ برخورد کند و از این کشور می خواهد تا تسلیحات هسته ای و بالستیکی را برچیده و از سیاست خارجی خویش صرف نظر کند، اما این تلاش ها بی فایده است، زیرا ایران از امنیت خود در منطقه در ازای تضمین اقتصادش صرف نظر نخواهد کرد. امنیت و اقتصاد در منطقه خاورمیانه دو عنصر به هم مرتبط و از یکدیگر غیرقابل تفکیک هستند. ایران معتقد است پذیرش موضوع عدم پیشبرد موشک های بالستیک و صرف نظر کردن از همپیمانان منطقه ای، به معنای تسلیم شدن است./۹۸۸/

ارسال نظرات