۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۹۰۸۸۱
حجت الاسلام اسکندری عنوان کرد؛

عاشورا؛ تجلی حقیقت و روح اسلام

عاشورا؛ تجلی حقیقت و روح اسلام
خراسان رضوی - سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین، به تبیین فلسفه نهضت و قیام امام حسین(ع) پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام حسین اسکندری، تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در ادامه تبیین پیام های اربعین برگرفته از زیارت اربعین که امام صادق علیه السلام به صفوان تعلیم داد، اوصافی از امام حسین(ع) و قیامش را ترسیم کرد و به فلسفه نهضت و قیام ایشان پرداخت.

وی با اشاره به فراز «فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ» بیان داشت: امام حسین(ع) در دعوت مردم و خیرخواهی برای آنان کار را تمام کرد تا جایی که عذری باقی نگذاشت. دعوت به سعادت و صراط مستقیم کرد چرا که مصداق مصباح هدایت و سفینه نجات است.

حجت الاسلام اسکندری افزود: وقتی دعوت دیگر اثر نداشت اقدام به بذل خون خون کرد با اختیار و با انتخا، راهش را برگزید و خون قلب خود را در راه خدا فدا کرد تا کاری را که 124 هزار پیامبر برای آگاهی بنده جاهل انجام دهند ادامه بدهد.

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه گفت: او به بیان این دعا در راه مانده و راه گم کرده  را با بذل خونش راهبر و راهنما شد امروز هم بعد از گذشت این همه سال هنوز مکتب حسین علیه السلام همان کار را انجام می دهد و دستگاه او راهبری و راهنمایی می کند.

وی افزود: برای آنان که در آن عاشورای 61 نبودن تا امام را یاری کنند اربعین زمان حمایت از مکتب حسین و یاری آرمان اوست. حسین فقط یک واقعه تاریخی و یک شخص نیست او یک مکتب است به قول شهید مطهری تجلی و حقیقت و روح اسلام است. اگر کسی بخواهد عینیت اسلام را ببیند باید حسین و کربلای او را ببیند همه چیز اسلام در این نیم روز عاشورا و قیام حسینی وجود دارد.

حجت الاسلام اسکندری بیان داشت: اخلاقیات، اعتقادیات و عبادیات و احکام اسلام نقطه اوجش در کربلا وجود دارد. اگر محرم و صفر نبود اگر عاشورا و اربعین نبود معلوم نبود چه بر سر دین ما می آمد! اگر امام حسین نبود افکار و اعتقاد و اندیشه و اعمال ما چه می شد؟! این عَلَم حسین است که جاری در زمان است و در رگ جوامع بشری جریان دارد و در مسیر کمال عالم، در تحقق جامعه مهدوی قرار گرفته است.

وی افزود: اربعین برای کسانی است که به فرموده امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه، زمان سبب تاخیر در یاری و همراهیشان با حسین شده است تا نتوانند در خیمه او و در جمع اصحابش قرار بگیرند. امروز هم عده ای مثل آن روز سکوت کرده اند یا در مقابل امام ایستاده اند خدا لعنت کند آنان که تو را یاری نکرده بلکه در مقابل قرار گرفتند.

سخنران حرم مطهر رضوی سکوت یا تقابل عده ای را در برابر قیام امام حاصل دنیا دوستی دانست و گفت: این ها  فریب خورده دنیا بودند. به فرموده امیرمومنان علی علیه السلام دنیا برای غیر خودش خلق شده یعنی مزرعه ای برای آخرت است گذرگاهی که از هر فرصتش برای ساختن آخرت باید بهره برد نه اینکه برای دنیا در دنیا زندگی کرد!

وی افزود: اگر دنیا شناس باشیم مثل حر نجات پیدا می کنیم پیامبر(ص) دنیاطلبی را در رأس همه خطاها معرفی می کند اگر می خواهیم نجات پیدا کنیم باید از این خطای بزرگ بپرهیزیم و دنیا را به آخرتمان ترجیح ندهیم و راه درست را انتخاب کنیم./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات