۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۸۷۶۰۵
وزير خارجه پاکستان:

تنش در افغانستان به نفع هيچ کس نيست

تنش در افغانستان به نفع هيچ کس نيست
شاه محمود قریشی با تاکید بر ضرورت خویشتنداری تمامی طرفین در افغانستان اعلام کرد که تنش و درگیری به نفع هیچ گروهی نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر ضرورت خویشتنداری تمامی طرفین در افغانستان اعلام کرد که تنش و درگیری به نفع هیچ گروهی نیست.

وزیر امور خارجه پاکستان در نشست خبری در اسلام آباد اعلام کرد: ما خواهان امنیت و ثبات پایدار در افغانستان هستیم و از تمامی طرفین و ذینفعان افغانستان می‌خواهیم با مذاکرات تمامی مشکلات و اختلافات خود را حل کنند.

وی در این نشست با خبرنگاران خارجی گفت: پاکستان عقیده دارد که افغانستانی ناامن و بی ثبات به ضرر تمامی کشور‌های منطقه بویژه همسایگان آن است. در این راستا برای رایزنی بیشتر با مقامات کشور‌های همسایه افغانستان، سفری به کشور‌های منطقه بویژه ایران و چین انجام خواهم داد.

وی گفت: در این رایزنی‌ها با مقامات کشور‌های منطقه موضوعاتی همچون چالش‌های پیش رو در صورت ادامه ناآرامی در افغانستان، احتمال افزایش مهاجرت‌های گسترده، چگونگی ادامه تجارت‌های منطقه ای، کنترل مرز‌های خود با افغانستان، ایفای نقش فعال‌تر کشور‌های منطقه در زمینه افغانستان و چگونگی غلبه بر ویروس همه گیر کووید 19 مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

وی از جامعه جهانی خواست که نقشی فعال‌تر در زمینه شکوفایی افغانستان ایفا کنند، زیرا افغانستانی امن و در صلح به نفع صلح و امنیت جهانی است.

«قریشی» در مورد دولت آینده افغانستان و موضع پاکستان در قبال آن گفت: پاکستان خواهان تشکیل دولتی با حضور تمامی طرفین افغان است و در این زمینه هر گونه همکاری را با طرفین افغان انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اطمینان طالبان برای جلوگیری از سوء استفاده از خاک افغانستان علیه کشور‌های همسایه گفت: بدون شک این اطمینان ضروری است، زیرا برخی از عناصر تروریستی که علیه امنیت پاکستان فعالیت دارند، در خاک افغانستان مخفی شده اند.

وزیر خارجه پاکستان در مورد تسهیلات کنسولی پاکستان برای خروج اتباع خارجی گیر افتاده در افغانستان گفت: سفارت ما در افغانستان به طور گسترده در این زمینه به طور شبانه روزی فعالیت دارد. همچنین ما با کمک نهاد‌های امنیتی و سازمان‌های مربوطه تسهیلات ویزای فرودگاهی برای اتباع خارجی که خواهان خروج از افغانستان هستند، را آغاز کرده ایم و تا کنون بیش از 400 نفر از اتباع خارجی پس از خروج از افغانستان توانسته اند ویزای فرودگاهی در اسلام آباد دریافت کنند.

وی همچنین توضیحاتی در زمینه رایزنی‌های خود با مقامات کشور‌های مختلف پیرامون افغانستان، ارائه کرد.

ارسال نظرات