۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۶۸۷۵۸۵
لک زایی:

استاد حکیمی فیلسوف عدالت بود

استاد حکیمی فیلسوف عدالت بود
شریف لک زایی گفت: تنها کسی که بیشترین دغدغه و حجم مطلب تولیدی در خصوص عدالت را داشته است استاد حکیمی بود.

شریف لک زایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: حکیمی یک دانشمند جامع الاطراف با مطالعات گسترده بود و به همین جهت اشراف خوبی به آموزه های دین داشت و به همین جهت معارف دینی را در جهت عدالت خواهی در نظر می گرفت و پیگیر بود.

وی افزود: استاد حکیمی اندیشه اش این بود که همه آموزه های دین را برای عدالت معرفی کند و مطالبه گری و عدالت خواهی ایشان بسیار مشهود و آشکار بود و در پیام رهبری هم این مسأله به خوبی منعکس شده است.

لک زایی خاطر نشان کرد: استاد حکیمی تصور داشت انقلاب اسلامی می تواند عدالت را محقق کند و زمینه تحقق عدالت گستری را فراهم کند و از آن جهتی که در تحقق عدالت کاستی حاصل شد یک زاویه ای با عملکرد انقلاب پیدا کرد.

دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عدالت خواهی یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب بوده و خواست علما و پیشاهنگان انقلاب هم تحقق عدالت است و در درجه اول مردم هم به دنبال تحقق عدالت هستند.

وی تأکید کرد: بدون تردید عدالت یک مفهوم کلیدی در اندیشه های اسلامی است و به رغم اجماع نظر علما و تأکید آموزه های دینی بر مسأله عدالت هیچ نظریه ای در خصوص عدالت نداریم که منتسب به یک دانشمند اسلامی معرفی کنیم؛ مرحوم شیخ انصاری در ملحقات مکاسب یک رساله در خصوص عدالت دارد و شهید مطهری هم به بحث عدالت توجه خوبی کردند، هنوز نمی توان گفت یک نظریه هایی در خصوص عدالت تولید شده است.

لک زایی اظهار داشت: جان رالز یکی از فیلسوفان قرن بیستم هست که در یک مقاله «عدالت به مثابه انصاف» را مطرح کرده است اما در میان متفکران مسلمان نظریه ای مطرح نیست؛ در دوران معاصر تنها کسی که بیشترین دغدغه و حجم مطلب تولیدی در خصوص عدالت را داشته است استاد حکیمی بود و از این جهت می توان تعبیر «فیلسوف عدالت» را به کار برد چرا که او شخصیتی برجسته در خصوص مبحث عدالت است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جوادیان
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
مطلب قابل اسفاده ای بود.خصوصا درباره نسبت استاد حکیمی با نظام اسلامی.
0
0