۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۸۶۷۷۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد؛

انواع خسران در زندگی انسان

انواع خسران در زندگی انسان
اصفهان ـ آیت الله مهدوی گفت: بدترین خسران این است که انسان در دنیا و آخرت ضرر کرده باشد، مخالفین شیعه به دلیل عدم قبولی اعمالشان در قیامت از متضررترین افراد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در غدیریه اصفهان، با بیان اینکه کلمه «خسر» و مشتقات آن 65 مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است، گفت: خسران انواع مختلفی دارد و بدترین نوع خسران این است که کسی سرمایه خود را از دست بدهد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خسرانی که بیشتر افراد به آن مبتلا هستند این است که سرمایه باقی است اما متحمل ضرری می‌شود، قسم دیگر این است که کسی معامله ای کند اما نه سود کند و نه متضرر شود، این را هم بعضی ضرر و خسران می‌دانند.

وی با اشاره به دو مرتبه ذکر شدن واژه «اخسرین» به معنای زیان‌کارترین در قرآن کریم، اظهار کرد: یکی آیه 70 سوره انبیاء و دیگری آیه 103 و 104 سوره کهف است، بنابر تعبیر قرآن زیان‌کار کسی است که زحمتی کشیده است و خیال می‌کند در آخرت جایگاهی دارد اما در حقیقت چیزی کسب نکرده است و در آخرت همه چیز را باخته است، اما متضررترین شخص کسی است که نه در دنیا و نه در آخرت چیزی نداشته باشد و خسر الدنیا و الآخرت شده باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه وسواس را از جمله عوامل خسران افراد برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصی که وسواس دارد مدام درگیر این مشکل است و گاهی ناراحت از دین می‌شود که چرا انقدر دشوار است، گاهی اعمال وسواسی باطل است و قطعا برخی از اعمال شخصی که وسواس دارد باطل است و این خسران و زیان برای انسان محسوب می‌شود.

آیت الله مهدوی وسواس را یکی از عوامل مشکل‌ساز برای شخص و خانواده و اطرافیان شخص مبتلا به وسواس توصیف کرد و گفت: وسواس باعث می‌شود شخص دچار اسراف شود و اسراف عمل حرام است، نمونه دیگر کسانی هستند که با زحمت بسیار گناه انجام می‌دهند و دردسرهای بسیاری در دنیا بخاطر گناهی که مرتکب شده است متحمل می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: شخصی که زندگی خود را تباه می‌کند بخاطر یک عمل نامشروع در دنیا و آخرت دچار خسران و ضرر شده است و این از بدترین انواع خسران است.

وی خسران مخالفین شیعه را از بدترین انواع خسارن دانست و تصریح کرد: مخالفین شیعه اعمال و عبادات را انجام می‌دهند، نماز و روزه به جا می‌آورند اما در قیامت مشاهده ‌می‌کنند که اعمال آنها مردود بوده و مقبول نشده است، این بدترین نوع خسران است و در کتب مخالفین شیعه نیز این موضوع به صراحت ذکر شده است که پیامبر اکرم(ص) اگر کسی تمام عمر خود را مشغول به عبادت باشد اما ولایت امام علی(ع) را نداشته باشد اعمالش مقبول نخواهد بود و از «مصلین» محسوب نمی‌شود.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر دفع فحشا و منکر از طریق نماز، اظهار کرد: کسی که ولایت نداشته باشد و اهل تمسک به ثقلین نباشد نمازش نیز مقبولیت ندارد و به همین دلیل نماز او مانع فحشا و منکر نخواهد شد، اینگونه است که انسان دچار خسران خواهد شد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات