۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۶۸۶۵۰۷
آیت الله مهدوی:

دلایل عقلی احکام الهی برای جامعه تبیین شود

دلایل عقلی احکام الهی برای جامعه تبیین شود
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری اسلام را دین عقلانیت دانست و گفت: مبلغان باید دلایل و استدلالات عقلی احکام الهی را برای جامعه به درستی تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در مجمع مبلغان رمضان اصفهان، با بیان اینکه برای آخرین روز سال قمری اعمال و عباداتی نظیر دو رکعت نماز توصیه شده است، گفت: وعده داده شده کسی که موفق به انجام این دو رکعت نماز و دعای پس از آن شود، تمام سعی و تلاش شیطان در سال گذشته را از بین خواهد برد.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: دهه محرم دهه تبلیغ و ابلاغ دین است، متعلق تبلیغ مهم است که چه چیزی باشد، هرچه فکر کنیم مهمتر از حدیث ثقلین چیزی را پیدا نخواهیم کرد، پیامبر اکرم(ص) تمسک به ثقلین را برای ما و همه جامعه واجب و لازم می‌دانند و البته نحوه تمسک ما هم بسیار مهم است.

تمسک به ثقلین بر همه لازم است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اهمیت تمسک بر قرآن و عترت، اظهار کرد: باید بیان روایات و مباحث تبلیغی همراه با آیات قرآن کریم باشد، آنجا که تمسک به قرآن کریم به درستی انجام بشود ما را هدایت به سمت اهل بیت(ع) خواهد کرد.

وی ادامه داد: در تمسک به ثقلین باید به این نکته توجه کنیم که تبیین مفاد قرآن کریم بسیار مهم است، تدبر در آیات قرآن کریم به معنای بی نیازی از مراجعه به اهل بیت(ع) نیست، باید مفاد قرآن را به خوبی بشناسیم سپس روی آن تدبر کنیم، تطبیق آیات قرآن کریم و تدبر در آنها از مهمترین وظایف ما است، توجه به کلیات و معیت آن با جزئیات در این زمینه وظیفه ما است تا مبتلا به خطا و اشتباه در فهم آیات قرآن کریم نشویم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه صراط مستقیم در معیت با اشخاص تعیین شده است، تصریح کرد: تبلیغ غیرلسانی از وظایف مبلغان و ضروریات تبلیغ است، راه این است که ما معیت با امام را در وجود خودمان ایجاد کنیم و بعد آن را به مخاطبین از طریق عملی و لسانی منتقل کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم معیت با امام داشته باشیم باید به مسأله اخلاق دقت داشته باشیم، طلبه باید متصف به اخلاق خوب باشد، اخلاق خوب از ضروریات فعالیت های طلاب و مبلغان است، حداقل عمل انسان باید توجه به اعمال خود باشد و پرهیز از محرمات و مکروهات و توجه داشتن به واجبات و مستحبات بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: خودشناسی، انسان شناسی، هدف شناسی و آسیب شناسی، چهار علمی هستند که طلاب و مبلغان باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند، شناخت و پاسخگویی نسبت به شبهات از جمله مسائلی است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشت، دین ما پشتوانه کاملاً عقلانی دارد و همه چیز در اسلام بر مبنای عقلانیت است، قرآن کریم کسی را که عقل دارد اما تعقل نمی‌کند مانند حیوانات می‌داند.

دلایل عقلی احکام الهی برای جامعه تبیین شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: اتکا به عقلانیت در فعالیت‌های تبلیغی و پاسخگویی به شبهات دینی لازم است، وقتی یک خانم می گوید من حجاب اجباری را قبول ندارد به این علت است که ما دلایل عقلی حجاب را برای او مطرح نکردیم، عقل به منزله اجبار درونی و وجدانی برای انسان است.

آیت الله مهدوی با تأکید بر ضرورت آشنایی مردم با دلایل عقلی احکام و دستورالعمل‌های دینی نظیر حجاب، تصریح کرد: کسی برای بی‌حجابی دلیل ندارد و در نهایت می‌گویند هرکسی سلیقه‌ای دارد، سلیقه استدلال به دنبال ندارد، بی‌حجابی دلیل نفسانی دارد اما دلیل عقلانی ندارد، معضلاتی که بی حجابی برای جامعه به دنبال دارد برخاسته از نفسانیت است، اما عقل دستور به حجاب می‌دهد.

وی بر اهمیت ارائه دلایل عقلی دستورات اسلام به جامعه تأکید کرد و گفت: لازم است زیبایی کلام و پشتوانه عقلی در فعالیت‌های تبلیغی همراه شود تا کسانی که عناد و لجبازی نداشته و فطرت پاک دارند با دین همراهی کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: خداوند حسیب است، یعنی حساب‌گر دقیقی است که نیت‌های افراد از اعمال و رفتارشان را می‌داند و به خوبی می‌داند هدف مبلغان از حضور در فعالیت‌های تبلیغی چیست و همه ما باید در اعمال و رفتارمان مسأله اخلاص در نیت را در نظر داشته باشیم./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات