۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۸۴۴۱۴
حجت الاسلام فجری:

بهانه های واهی سد راه ازدواج آسان

بهانه های واهی سد راه ازدواج آسان
استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج جوانان، بهانه‌های بنی اسرائیلی است که والدين برای هر یک از خواستگاران عنوان می‌کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا فجری استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی ضمن تبریک سالروز ازدواج امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) به بیان نکاتی در خصوص ازدواج آسان پرداخت و گفت: انسان بنا بر سرشت و ماهیت خویش همواره از فردگرایى گریزان بوده و به دنبال شریکی برای تشکیل خانواده و محملی برای رفع نیازهای غریزی و جنسی خود بوده است.

وی اضافه کرد: ازدواج هرچند یکى از مهمترین و حساس‌ترین مراحل زندگى انسان ها به شمار می‌رود اما امروزه به یکی از چالش‌های اصلی جامعه ما تبدیل شده و ما شاهد هستیم که جوانان کمتر به این امر مقدس روی می آورند و الان این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد: افزایش ناگهانی و چشم گیر میانگین سن ازدواج طي چند دهه اخير، تا جايي است که بر اساس آمارها ۹۵ درصد از کسانی که در سن ازدواج هستند، ازدواج نمی‌کنند. چنین آماری در واقع به معنای به صدا در آمدن زنگ هشدار است، اما این معضل صرفاً معلول شرایط ویژه اقتصادي کشور ما نیست و چه بسا اهم علل آن تغيير در سبک زندگي ما و انتظارات و نگرش‌های نسل جوانی است.

وی با اشاره به یکی از مهمترین عوامل روی آوردن خانواده ها به ازدواج سخت به جای ازدواج آسان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج جوانان، بهانه‌های بنی اسرائیلی است که والدين برای هر یک از خواستگاران عنوان می‌کنند؛ همچون اینکه آیا جوان دارای شغل هست یا نه؟ اگر دارای شغل هست، درآمدش چقدر است؟ آیا شغل دایم و ثابت و ماندگار هست یا نه؟ آیا خانه و ماشين و ... دارد یا نه؟

حجت الاسلام فجری خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر سؤالاتی که خانواده دخترخانم از آقاپسر می پرسند به مظاهر مادی برمی گردد تا مظاهر دینی و اخلاقی! چراکه تصور می کنند اگر دخترشان با پسر متمکن و ثروتمندی ازدواج کند، خوشبخت می شود. اما از آنجا که رسیدن به این ملاک‌ها زمان زیادی می‌طلبد، به‌ناچار از ازدواج در ابتدای جوانی محروم می‌شوند و به این طریق سن ازدواج افزایش می‌یابد و در بسیاری از موارد شانس ازدواج با مرد ایده آل را از دست می دهند.

وی عنوان کرد: این درحالی است که در فرهنگ دینی ما که تجلی آن در پیوند حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) شکل یافته عاری از هرگونه شاخصه های مادی به این معناست و صرفاً به همان مادیاتی توجه شده که برای شروع یک زندگی ساده لازم است و تماماً متمرکز روی شاخصه ایمان و اخلاق است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند «إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسَادٌ كَبِيرٌ؛ هرگاه كسي به خواستگاري نزد شما آمد و دین‌داری و امانت‌داری او را پسنديديد به او زن دهيد؛ كه اگر چنين نكنيد، در روي زمين تبهكاري و فساد بسيار پديد خواهد آمد».

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بهانه های بنی اسرائیلی اصرار و اجبار دختران از سوی والدین به اتمام تحصيلات عاليه براي شانس بهتر است که موجب تأخیر در ازدواج می‌شود، گفت: با کمال تأسف در جامعه امروز، چرايي تحصيل و علم‌آموزی فراموش شده و علم‌آموزی براي دانستن بيشتر، جاي خويش را به علم‌آموزی براي مدرك بالاتر،‌ شغل مهم‌تر و درآمد افزون‌تر داده است.

حجت الاسلام فجری مطرح کرد: متأسفانه برخی از والدین نیز تحصیل را راهی برای درآمد افزون‌تر دانسته، به‌جای حساسیت بر ازدواج‏ فرزندانشان، بر تحصيل آنان حساس هستند و حاضرند تمام سختی‌های زندگی را تحمل کنند تا فرزندانشان با داشتن مدرک بالاتر، به شغل پر درآمد دست یابد.

وی ادامه داد: این‌گونه والدین از این نکته مهم غافل‌اند که تحصيل يك كمال بوده و ازدواج يك ضرورت است، چرا که تأخیر در ازدواج، آن هم در شرایط کنونی موجب به خطر افتادن دین فرزندان می‌شود، در حالی که حفظ دین از هر چیز واجب‌تر است و تحصیل و علم‌آموزی نیز زمانی قرین کمال و پیشرفت است که در راستای حفظ و تکمیل دین باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه طبق آموزه های دینی، بی‌نیازی حقيقى در حفظ سرمايه دين و ايمان است كه در زندگى جاويدان انسان راهگشای اوست، نه مواهب مادّى زودگذر فانى، عنوان داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «آگاه باشيد! اگر اساس دين و ايمان خود را حفظ كنيد، از بين رفتن چيزى از دنيايتان به شما زيان نمى‏رساند و بدانيد با تباه ساختن دين خود، آنچه را از دنيا براى خويش نگه‌داشته‌اید سودى به حالتان نخواهد داشت».

وی در پایان یادآور شد: دگرگوني در علت تحصيل(علم‌آموزی براي مدرك بالاتر،‌ شغل مهم‌تر و درآمد افزون‌تر) باعث شده است كه اولاً بسياري از دختران، درس خواندن در سطوح عاليه را بهانه‌ای براي تأخیر ازدواج بدانند و بهترين گزینه‌های ازدواج را به بهانه تحصيل رد نمايند و ثانیاً یکى از انگیزه‌های آنها براى ازدواج، نیاز اقتصادى باشد.

منبع: تبلیغ نیوز

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
برای ترویج و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باید به سوی «خانواده توانمند در تربیت و تعالی» حرکت کنیم.
0
0
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید، که نتيجه آن مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی و..... و دادگاه، زندان، اعتیاد، خود کشی، فساد و..... است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کسانی که عمدا یاسهوا ویابه تقلیدازرویه گذشته که اززمان قدیم معمول بوده تجارت مهریه را قانون کرده اند بایدپاسخگوی محضرالهی برای متلاشی کردن بنیان خانواده باشند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
مهریه شرعی و قانونی است
ولی جهیزیه نه مبنای شرعی دارد نه قانونی
اما دختران زیادی به خاطر نداشتن استطاعت خرید جهیرزیه ازدواج نمی کنند یا سالها از همسر و خانواده او به خاطر کم بودن جهیزیه سرکوفت و سرزنش می شنوند
در بعضی استانها جهیزیه را مرد تهیه می کند ولی در بسیاری از استانها نه تنها به عهده خانواده دختر است بلکه خانواده داماد بسیار سختگیر و متوقع هستند که جهیزیه بهترین باشد
همسر یکی از آشنایان ما عروسی را به خاطر مختصر بودن جهیزیه به هم زد و گفت سر من کلاه گذاشته اید چون دختران دیگر فامیل ما جهیزیه مفصل داشته اند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
لطفا به معضل #مهریه که در سالهای اخیر تبدیل به یک بیزینس پرسود و‌ نوعی کاسبی شده رسیدگی کنید . طبق شرع مبین اسلام و فتوای مراجع و علما #مهریه هدیه است و بدهی و دین نیست ، این تعریف و تفسیر قانونی عجیب در هیچ کشور اسلامی وجود ندارد. در کجای دنیا مرد را به جرم ازدواج زندانی میکنند !! قشر نوظهور #کاسبان_مهریه در حال نابودی کانون خانواده به قیمت کاسبی با ابزار #مهریه میباشد و امار قوه قضاییه که بیش از ۸۰ درصد اجراییات #مهریه در دوران عقد است دلیل قاطع بر این موضوع است، یعنی ازدواج به قصد و نیت اجرای #مهریه و کاسبی و بیزینس با ازدواج .
کاهش شدید امار ازدواج ، افزایش شدید امار طلاق و کاهش شدید نرخ فرزند اوری (کمترین میزان در تاریخ کشور) و زندانی شدن مردان به جرم ازدواج از نتایج تبدیل امر مقدس ازدواج به کاسبی و بیزینس توسط قشر #کاسبان_مهریه است .
متاسفانه قوانین غلط در این زمینه نقش حمایتی برای #کاسبان_مهریه دارد که موجب نابودی کانون خانواده شده اند .

#کاسبان_مهریه
#زندان_نتیجه_ازدواج
#مهریه_هدیه_است _نه_بدهی
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
لطفاً بیشتر درباره کاسبان مهریه و روشنگری در مورد منبع درآمد شدن ازدواج برای دختران و جرم شناخته شدن برای پسران مطلب منتشر کنید تا شاید زنگ خطر های از هم پاشیده شدن جامعه به گوش مسوولین برسد. در حال حاضر مهریه سلاحی شده در دست زنان برای سلاخی مردان، اگر قانون اسلامی است پس باید برابر باشد و زنان ناشزه هم زندانی شوند و نه فقط مردان برای هدیه ای بنام مهریه زندانی شوند. مردان حقوق برابر میخواهند ، ظلم علیه مردان باید متوقف شود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
متأسفانه با افزایش قیمت سکه بیش از یک سوم خانم ها وسوسه شدن و با اجرا گذاشتن مهریه در حال نابودی کانون خانواده ها هستن و قوه فضاییه و قوانین فعلی هم به شدت از اینها حمایت می‌کنه از طرفی رسانه های فمنیست هم دارن به هدفشون که نابودی خانواده هست میرسن. این قوانین مهریه باید اصلاح بشه ولی مجلس مدت مدیدی هست دست روی دست گذاشته و به واقع حامی فمنیست ها شده
0
0