۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۴۵۳

انقلابی در فضای سایبری

انقلابی در فضای سایبری
طاهره مسلمان با اشاره به فراهم شدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: تاکنون جامعه انقلاب‌های زیادی را تجربه کرده؛ اما یکی از مهم‌ترین انقلاب‌ها، فناوری اطلاعات است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «تحلیل شبکه اجتماعی اینستاگرام و ترسیم نقشه با محوریت موضوعی ویروس کرونا» عنوان مقاله ارائه شده در این وبینار بود که توسط طاهره ابوالقاسم مسلمان، الهام هوشمند، علیرضا آبیاتی و محمداعظم پورافشار تهیه و از سوی طاهره مسلمان ارائه شد.

وی گفت: تاکنون جامعه انقلاب‌های زیادی را تجربه کرده؛ اما یکی از مهم‌ترین انقلاب‌ها، فناوری اطلاعات است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را فراهم و نوعی هم زیستی بین افراد و ابزار رایانه‌ای ایجاد کرده است.

مسلمان ضمن تشریح نحوه انجام این پژوهش گفت: با استفاده از روش مشاهده مستقیم هزار پست مرتبط با کرونا در اینستاگرم استخراج و تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش ۱۸ خوشه موضوعی استخراج شد از جمله علائم کرونا، عناوین کرونا، تجهیزات پزشکی، تغذیه در کرونا، مواد ضدعفونی کننده و شکست کرونا و در ادامه مشخص شد، کرونا را شکست می‌دهیم، کرونا، کرونا در ایران، ماسک می‌زنیم و کرونا را جدی می‌گیریم از سنجه‌هایی بودند که سنجه مرکزیت رتبه را داشته و بیشتر مورد توجه مخاطبان بودند.

وی اضافه کرد: سنجه مرکزیت نزدیکی که قدرت تأثیرگذاری و سهولت ارتباط با سایر سنجه‎ها را نشان می‌دهد نیز شامل هشتک‌های کرونا، کرونا در ایران، ماسک می‌زنیم و... هستند و موضوعاتی مانند شکست کرونا، شیوع کرونا و راه‌های پیشگیری هشتک‌های مهم مربوط به این بیماری در اینستاگرام بودند.

این پژوهشگر کشورمان در ادامه به دلایل ترند شدن برخی از هشتک‌ها و موضوعات در خصوص کرونا در اینستاگرام پرداخت و گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد عواملی که موجب شدند این واژه‌ها ترند شوند و کلید واژه‌هایی مانند «ماسک می‌زنیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» پرطرفدار باشند، راه‌افتادن پویش‌هایی با این شعار‌ها بود و اینکه افراد می‌خواستند میزان حمایت و رعایت پروتکل‌ها را از سوی خودشان نشان دهند.

وی ادامه داد: یک کلید واژه مهم دیگر ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود که استفاده کاربران از این دو واژه بیشتر تجاری بوده و بیشتر افراد می‌خواهند از اینستا برای معرفی محصول خود استفاده کنند. «کرونا در ایران» نیز جزء کلید واژه‌های بعدی بود که ترند می‌شد و دلیل آن ارائه لحظه به لحظه آمار در ایران و جهان بود. «درمان کرونا» نیز هشتکی بود که بعد از اعلام چین و روسیه در خصوص ساخت واکسن کرونا ترند شد. با آغاز ماه محرم نیز واژه پیشگیری از کرونا ترند شد.
ارسال نظرات