۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۶۷۹۲۱
دشتی تبیین کرد؛

عملکرد و پژوهش های مرکز پژوهشی مبنا

عملکرد و پژوهش های مرکز پژوهشی مبنا
دشتی به تبیین عملکرد و پژوهش های مرکز پژوهشی مبنا پرداخت و گفت: این مرکز، اندیشکده ای متخصص برای حل و ارائه راه حل در زمینه مسائل کلان نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، محمدتقی دشتی، مدیر مرکز پژوهشی مبنا، در نشست خبریبه تبیین عملکرد و پژوهش های این مرکز پرداخت و گفت: تمام ما از شرایط و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را درک می کنیم؛ اما راه حلی برای برون رفت از این مشکلات ارائه نمی­ شود؛ مرکز پژوهشی مبنا با بررسی کامل مسائل جامعه و نظام اسلامی، راه حل های مختلف برای رفع این مشکلات ارائه می‌کند.

دشتی به تبیین آسیب های پژوهشی پرداخت و افزود: عدم مسأله محور و کاربردی بودن پژوهش‌ها، نبود پشتوانه اجرایی در زمینه تحقیقات علمی و عدم تحقیق طبق اولویت و نیازهای جامعه، موازی کاری و تکرار در پژوهش‌ها از مهمترین چالش ها و آسیب های پیش‌روی پژوهش‌های علمی هستند؛ از این رو حرکت رو به رشدی در این تحقیقات علمی شاهد نیستیم.

وی با بیان این که رسالت مرکز پژوهشی مبنا بررسی مسائل دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی است، گفت: در این مرکز سه گروه با عنوان­‌های فرهنگ دینی، نهادهای دینی به ویژه مراکز حوزوی و مردم سالاری دینی در زمینه نظام سازی اسلامی و ولایت فقیه شکل گرفته است.

مدیر مرکز پژوهشی مبنا اظهار داشت: دشمنان درصدد هستند که مسائل و مشکلات فرعی را به عنوان مسأله اصلی جامعه قرار می دهند و برخی مراکز علمی کشور بدین مسائل فرعی توجه می کنند، اما در این  مرکز به مسائل اصلی نظام اسلامی پرداخته می شود.

دشتی بیان کرد: در مرکز پژوهشی مبنا، بیش از صد موضوع دینی و فرهنگی مسأله شناسی شده که چهل موضوع آن به صورت کاربردی تحقیق شده و راه حل برون رفت از آن ارائه شده است.

دشتی با بیان اینکه در مرکز پژوهشی مبنا، نظام واره مسائل اصلی جامعه تدوین شده است، گفت: در این مرکز سه نظام واره مسائل دینی ـ فرهنگی، نظام واره مردم سالاری دینی و حوزه و روحانیت در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه برخلاف تأکیدهای رهبر معظم انقلاب، هنوز نظریه پردازی در زمینه نظام سازی و دولت سازی، ارائه نشده است، افزود: تاکنون در مرکز پژوهشی مبنا، پژوهش‌های نظام سازی و دولت سازی اسلامی، نظام حقوق بشر اسلامی و نظریه دین شناسی اسلامی بررسی شده است.

دشتی بر لزوم پشتوانه اجرایی پژوهش‌های علمی تاکید کرد و گفت: هر نهاد دینی فرهنگی مسأله ای را مطرح کند، در مرکز پژوهشی مبنا بررسی می شود و راه حل آن را ارائه خواهد کرد به شرطی که روش های ما را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه باید فقه اجتماعی در حوزه علمیه تقویت شود و تنها به نگاه فقه انفرادی در حوزه بسنده نشود شود، ابراز کرد: پژوهش های مرکز پژوهشی مبنا درخور نیازهای مراکز و ارائه به شخصیت ها، به صورت گزارش، پژوهش، کتاب، مجلات، گزارش راهبردی و نامه راهبردی تدوین و تنظیم شده است.

دشتی در پایان این نشست گفت: مرکز پژوهشی مبنا، اندیشکده ای متخصص و دلسوز برای ارائه راه حل در زمینه مسائل کلان نظام اسلامی است./998/پ202/ب1

ارسال نظرات