۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۶۷۵۴۰

«حاجی غیربازاری» در بازار کتاب

«حاجی غیربازاری» در بازار کتاب
کتاب «حاجی غیربازاری»، سفرنامه حج سجاد محقق منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، این کتاب در ۱۵۷ صفحه و با قیمت ۲۸ هزار تومان توسط نشر قو منتشر شده است.

در معرفی کتاب «حاجی غیربازاری» عنوان شده است: این یادداشت‌ها شامل روزنوشت‌های سفر سجاد محقق به حج تمتع در سال ۱۳۹۷ نوشته شده و پیش از انتشار در قالب کتاب، همزمان با ایام حج تمتع سال ۹۷ در یکی از رسانه‌ها به صورت روزانه منتشر شده است.

این یادداشت‌ها در ۲۶ فصل از ماجرای تصمیم مولف برای رفتن به سفر حج و اتفاقات پیش از آن آغاز می‌شود و تا آخرین طواف در مکه مکرمه ادامه دارد.

مهم‌ترین ویژگی این سفرنامه، زبان و نثری است که محقق در خلق آن به کار برده است. او در این کتاب در مقام نویسنده تصویری بدون روتوش از خود به عنوان یک حاجی ایرانی به نمایش گذاشته است و یادداشت‌هایش را به سمت خلق یک روزنوشت فلسفی و یا مردم‌شناسانه پیش نبرده است. این کتاب و نثرش روایتی بسیار خودمانی که به قول نویسنده نه ذوق عرفانی ویژه‌ای دارد و نه قرار است چیزی بیشتر از آن‌چه موضوع روایت است به مخاطب نشان می‌دهد. با این همه هنر نویسنده در این یادداشت‌ها، حرکت کردن به سمت عمق معنایی، مکان‌ها، موقعیت‌ها و حس حاکم بر اماکن متبرکه‌ای است که نویسنده طی این سفر در آن‌ها به سر می‌برد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: فاصله تا نماز عشاء را رفتم برای زیارت پیامبر(ص). مسیر عبور از جلو مزار پیامبر، خیلی شلوغ بود. همان طور که روی نوک پا با فشار جمعیت هل داده می‌شدیم شروع کردم به سلام دادن. اصلا یکی از سختی‌های مدینه، همین است. نمی‌دانی این‌جا که رسیدی باید به حضرت صدیقه(س) هم سلام کنی یا نه؟ اصلا سرت را کدام سمت باید بگیری؟ به نام دختر رسول‌الله بخوانیش یا همسر امیرالمومنین؟ مادر حسنین یا حضرت محسن؟ مادر پهلو شکسته یا سیلی‌خورده؟ لا حول ولا قوة إلا بالله. به این‌ها که فکر می‌کنی نفست حبس می‌شود و چشم‌هایت خیس. مشکل مدینه همین است. همیشه همین بوده. مدینه نه جای سفرنامه نوشتن است نه جای حرف زدن. مدینه به اندازه تمام عالم روضه دارد. هرچقدر دوست داری بخوان. تمام نمی‌شود. از باب بقیع زدم بیرون.../826/د102/ق

ارسال نظرات