۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۶۶۷۴۰

آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت های پرورشی مدارس در یک اثر

آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت های پرورشی مدارس در یک اثر
انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کتاب آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی مدارس و دست‌یابی به اهداف تربیتی، نوشته غلامعلی کیومرثی به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تربیت فرزند هنری است که افزون بر جوشش از درون، نیازمند کوشش نیز هست. اگر پدر و مادرها، بی مقدمه و مستقیم به فرزندان خویش بگویند که به کجا باید برسند و چه باید بکنند و چه کارهایی شایسته آنها نیست، هنری به خرج نداده اند. هنرآن است که با آنها به گونه ای رفتار کنیم که متوجه نشوند و یا دست کم چندان متوجه نشوند که در حال تربیت شدن هستند. تنها در این صورت است که رفتارهای ما برایشان لذت بخش است و رسیدن به اهداف تربیتی برای ما آسان تر. یکی از ابزارهایی که در عین سادگی، ظرفیت های متعدد و متنوعی برای تربیت دارد «هنر» است. معلمان و والدین اگر بخواهند یک کتاب عمومی درزمینه معرفی کارکردهای تربیتی چند رشته هنری مطالعه کنند، این کتاب اثر مناسبی است که نویسنده آن توانسته است تا اندازه زیادی از عهده هدف اصلی خود از نگارش کتاب برآید.

انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کتاب آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی مدارس و دست‌یابی به اهداف تربیتی، نوشته غلامعلی کیومرثی به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی مدارس و دست‌یابی به اهداف تربیتی در ده بخش تنظیم شده است:

در بخش نخست، تأملی درباره «مفهوم و معنای هنر از دیدگاه تربیتی» صورت گرفته و در آن، دو اصطلاح «هنر تربیتی» و «تربیت هنری» توضیح داده شده است.

«اهمیت و نقش هنر در تربیت» در بخش دوم آورده شده است.

«کارایی های عام هنردر تربیت» در بخش سوم بررسی شده است.

«نقش مربیان پرورشی در فعالیت های هنری» موضوعی است که در بخش بعدی کتاب به آن پرداخته شده است.

«توصیه های اجرایی در استفاده از هنر در فعالیت های پرورشی» که مربیان پرورشی باید آنها را در نظر داشته باشند، در بخش پنجم آورده شده اند.

نویسنده در بخش ششم تا نهم کتاب به بررسی کارکردهای تربیتی و نکات اجرایی چهار رشته نقاشی، خوشنویسی، سرود خوانی و نمایش پرداخته است.

آخرین بخش کتاب، برگزاری نمایشگاه های مختلف را یکی از فعالیت های پرورشی معرفی کرده است که می توان در مدارس انجام داد.

ویژگی‌های اثر

نخستین چیزی که در این کتاب به چشم می خورد این است که نویسنده، دغدغه کاربردی بودن مطالب را داشته باشد و هر چه می نویسد با این هدف باشد که خواننده بداند در کجا باید از آن بهره بگیرد. بخش بندی متنوع و پرداختن به موضوعات دهی سودمند، ویژگی دوم این کتاب است که سبب شاده بهره آن بالا باشا.. دیگر آنکه ابتدای هر بخش، پرسش هایی برای زمینه سازی ورود به بحث مطرح شده که بسیار از آنها پرسش خواننده است یا باید و می تواند پرسش او بشود. اما چهارمین ویژگی این کتاب ، نگاه ها و دقت های تربیتی نویسنده آن است که خواننده را مطمئن می کند که صاحب این اثر، شخصیت قابل اعتمادی است و می توان به تحلیل ها و پیشنهادهای وی توجه کرد و آنها را به کار بست.

بهره ها و نیازمندی های تربیتی

نویسنده درباره اهمیت و نقش هنر در تربیت توضیح داده است و تحلیل های مناسب و نگاه جدید وی سبب شده این نیاز خواننده تا اندازه قابل قبولی تأمین شود. درک تفاوت هنر با هنر تربیتی نیاز دیگری است که هرچند به صورت کلی و حداقلی، در بخش نخست این کتاب به آن پرداخته شده است. والدین باید بدانند در هنگام به کارگیری رشته های هنری برای تربیت، چه کارهایی باید بکنند و چه کارهایی آسیب زننده است. نویسنده در بخش چهارم و پنجم اثر خویش کوشیده تا به این هدف برسد. به نظر می رسد مهم ترین دستاورد این کتاب برای خواننده، آشنایی با کارکردهای چهار رشته هنری متنوع است که در بخش های ششم تا نهم به آن پرداخته شده است.

جمع بندی

اگرچه مطالب کتاب در برخی موارد بیش از اندازه مختصر هستند و نیاز به توضیح کامل تری دارند، برای آگاهی دادن به والدین در زمینه اهمیت هنر در تربیت و آشنایی آنها با کارکردهای تربیتی اصل هنر و چهار مورد از رشته های هنری بسیار سودمند است. شاید اگر نویسنده برای مباحث متنوع کتاب مثال ها و نمونه های کافی دست و پا می کرد، این بهره دهی بیش از اینها نیز می شد.

کتاب آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی مدارس و دست‌یابی به اهداف تربیتی از سوی انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به انتشارات انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به آدرس:  تهران، خيابان كريمخان، خيابان ايرانشهر، ساختمان شماره 4 آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تلفن دفاتر: 9-88831161 مراجعه کنند./826/ن602/ق

کتاب آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت های پرورشی مدارس

ارسال نظرات