۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۶۶۵۲۸۲
عضو شورای فقهی بورس:

ورود طلاب به بورس در شرایط فعلی، خطرناک است

ورود طلاب به بورس در شرایط فعلی، خطرناک است
حجت الاسلام معصومی نیا ورود به بورس را برای طلاب خطرناک دانست و گفت: وضعیت کنونی بورس می تواند نظام مالی کشور را به خاک سیاه کشانده و مملکت را به سوی سقوط ببرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا عضو شورای فقهی بورس در نشست «ورود طلاب به بورس آسیب‌ها؛ چالش‌ها و فرصت ها» که در سالن جلسات علامه طباطبایی(ره) مرکز خدمات حوزه علمیه برگزار شد، گفت: مسائل شرعی بورس و اثبات کمک آن به اقتصاد کشور از ابعاد مهم این بازار است که پس مشخص شدن تکلیف آن، می توان در خصوص مسأله ورود طلاب به بورس گفت و گو کرد.

حجت الاسلام معصومی نیا با اشاره به وضعیت کنونی بورس، عنوان کرد: 23 درصد مبادلات بورس مربوط به عرضه های اولیه است که تنها بخشی از آن صرف تولید می شود و 77 درصد دیگر به مبادله اوراق مربوط می شود که سودی به حال تولید ندارد.

عضو شورای فقهی بورس با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال 98 در سخنرانی خود برای کارآفرینان بر تولید و ورود در عرصه های واقعی تاکید داشتند، اظهار داشت: درصد بسیار اندکی از منابع عظیم موجود در بورس صرف تولید شده است؛ واحدهای تولیدی ما نیازمند پول هستند و جراتی برای گرفتن وام و یا ورود به بورس ندارند، چون پای رابطه ها در میان است.

حجت الاسلام معصومی نیا ادامه داد: در شرایط کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی جدی رو به رو است، بازار بورس کمکی به تولید نکرده است؛ شرکت هایی در بورس وجود دارند که ارزش وقعی آن ها کم اما شاخص آن ها بالا رفته است.

عضو شورای فقهی بورس با اشاره به تأکید روایات بر کسب مال حلال و بدون شبهه، گفت: اگر اشکالات فقهی پیدا شود، مسأله ورود طلاب به بورس جدی تری می شود؛ یک نمونه در این موضوع، این است که در شرایطی قیمت سهام به‌صورت ناگهانی افزایش می یابد و سودهای غیر عادی زیادی به قیمت زیان قشر وسیعی نصیب عده ای می نماید. این امر عوارض مخرب دیگری مانند تورم به جامعه تحمیل می‌کند. لازم است حلال بودن چنین درآمدهایی از فقها استفتاء شود.

حجت الاسلام معصومی نیا عنوان کرد: حتی اگر بپذیریم که اصل بورس مطلوب است؛ در حال حاضر بورس کشور، بدترین شرایط را در مقایسه با کشورهای دیگر دارد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ورود به بورس خصوصا برای طلاب خطرناک است، اظهار داشت: وضعیت امروز بازار بورس مصنوعی است و اگر عوامل مصنوعی سرمایه خود را از بورس خارج کنند، بازار به کلی زمین خواهد خورد.

عضو شورای فقهی بورس با بیان اینکه وضعیت کنونی بورس می تواند نظام مالی کشور را به خاک سیاه بکشاند و مملکت را به سوی سقوط ببرد، ابراز کرد: جایگزین کردن روحیه پولدار شدن در مدت کوتاه به جای روحیه کار و تلاش، خیانتی بزرگ است./1350/پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Romania
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
بازار سکه چطور
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
با سلام
خبرگزاری محترم این آقا چی میگه؟!!!اولا اگر اشکال داره این آقا چکاره است تازه داره میگه برید از فقها استفتا کنید!!!ثانیا رهبر معظم انقلاب در بیانات مردم را دعوت به بورس کردن فرمواش کردیدثالثا خبرگزاری محترم شما چرا این حرف ها را درج کردید در این شرایط حساس می دانید اگر این حرف با واکنش مواجه شود چه بلایی بر سر این بازار از دست رفته می آید؟!!!
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۶
تو روخدا دست از سر طلبه ها بردارید چی از جونشون میخواید باید دست گدایی بلند کنیم که متوجه بشید؟!!!!!!
1
0