۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۶۶۱۶۶۲
حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی تأکید کرد:

زندگی زاهدانه؛ ویژگی مشترک یاران حسینی

زندگی زاهدانه؛ ویژگی مشترک یاران حسینی
تولیت امامزاده صالح(ع) با تأکید بر این که شهدای کربلا نسبت به دنیا دلبستگی نداشتند، گفت: در جریان کربلا افراد از مهم ترین دارایی های خود گذشتند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی در شب پنجم محرم الحرام در هیأت فاطمیون قم که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: این شعار که «باید تمام زندگی ام مثل او شود» یک آرزوی محال نیست، بلکه آرزوی حقیقی است، چرا که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم در مقام اندیشه و عمل می توان در طریق اهل بیت(ع) قرار گرفت اما باید طاقت و ظرفیت محرمیت قلوب و معارف آن حضرات را داشته باشیم.

رأفت امام حسین نسبت به شیعیان در اوج جریان کربلا

وی با بیان این که علم امام علم الکتاب است، گفت: به تعبیر امام رضا(ع)، علم امام در افقی است که عقول نمی توانند به آن برسد؛ گوشه ای از علم امام، علم بلایا و منایا است؛ امام زین العابدین(ع) می فرمایند پدرم در صحنه رزم، دشمن را مثل برگ پاییز بر روی زمین می ریخت و کسی از کمند اراده او بیرون نمی شد اما به برخی از افراد که می رسید، مهلت می داد و خود فرد حیرت می کرد و پدرم آن فرد را رها می کردند، با این که بر فرد مشرف و مسلط بود؛ علت را از پدرم پرسیدم و فرمود به علم امامتم نگاه کردم دیدم که هفت نسل بعد از او یک کسی از محبین و دوستداران ما خواهد آمد و این فرد را نگه داشتم تا آن محبّ ما اهل بیت پا در عرصه این عالم بگذارد؛ یعنی اسم تک تک شما در این خوانِ محبت نوشته شده است.

کرامت آیت الله بهجت قبل از 20 سالگی

تولیت امامزاده صالح(ع) تصریح کرد: ما قرار است که حمل کننده علوم اهل بیت(ع) باشیم؛ در این صورت، حیرت انگیز نخواهد بود که یکی از کرامات آیت الله بهجت قبل از 20 سالگی این بود که اگر اراده می کرد، به پشت سرش اشراف داشت و می دید؛ امام خمینی(ره) خطاب به فرزندش حاج مصطفی فرموده بودند که این شیخ فومنی صاحب کراماتی است؛ در روایتی از پیامبر اکرم(ص) می خوانیم که علمای امت من، افضل از انبیای بنی اسرائیل هستند.

وی با بیان این که حمل کننده و محرمیت علم آل الله در عمل، سبک زندگی می شود، افزود: ای جوانان، در این دوره وانفسا باید خود را با فرهنگ جهاد و روش جهادی بسازید تا اگر موقعیت و جایگاه به شما سپرده شد، بتوانید در عرصه مدیریت آستان آل الله از خود چیزی نشان دهید.

ضرورت حرکت در مسیر اندیشه و عمل اهل بیت

حجت الاسلام بی آزار تهرانی بر نقش مسأله خودیابی برای حرکت در مسیر ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: باید اندیشه و عمل مسیر اهل بیت(ع) را ببینیم و در آن قدم برداریم؛ اگر قرار باشد که در جایگاه علم و عمل گام بگذاریم و زندگی خودمان را به حضرات معصومین متصل کنیم، باید خودیابی کنیم و در این معادله عشق بازی با محبوب، خود را معامله کنیم و به درستی فکر کنیم تا در این مسیر چیزی رهزن ما نشود.

وی با بیان این که دنیا با جلوه ها و ظواهرش دلبری می کند، گفت: تمام کسانی که مجرم شدند و مُحرِم و مَحرمِ مُحرّم ابی عبدالله نشدند، کسانی بودند که مفتون دنیا شدند.

تولیت امامزاده صالح(ع) تصریح کرد: کسانی که در عالَم تبعیت از اهل بیت(ع) قامتی دارند، قیامت‌شان زودتر بر پا می شود؛ دوستان اهل بیت(ع) و اولیای دین کسانی هستند که در این دنیا قیامت‌شان برپاست و دلبستگی به دنیا ندارند.

زهد از منظر امام سجاد

وی به بیان تعریفی از زهد پرداخت و افزود: زهد در نگاه برخی از افراد به این معناست که دست‌شان از مال دنیا خالی باشد؛ از امام سجاد(ع) درباره معنای زهد سؤال شد و حضرت فرمودند زهد به این معنا نیست که انسان چیزی نداشته باشی، بلکه زهد آن است که چیزی مالک تو نگردد.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی اظهار داشت: زهد آن است که شهرت، قدرت و ثروت رهزن انسان نباشد و به پرتگاه غفلت و جهالت نبرد؛ آیت الله بهاءالدینی(ره) می گفت هنرمند کسی است که نان دنیا را بخورد اما دنیا را گول بزند و در این دنیا کار آخرتی انجام دهد.

وی با بیان این که به واژه «زهد» جفا شده است، گفت: حضرت سید الشهدا(ع) با 60 هزار درهم، بخشی از کربلا را خرید؛ سرمایه بد نیست؛ وقتی کلمه زهد به کار می رود، برخی از آن با عنوان "فقیر زندگی کردن" یاد می کنند؛ عده ای به خاطر یارانه جلوی امام حسین(ع) ایستادند و آن حضرت فرمود شما من را می شناسید و خیلی از شما به خاطر پدرم سر پا ایستاده اید، چرا حمایتم نمی کنید، آنها گفتند ابن زیاد وعده ای داده که اگر پایه های حاکمیت ابن زیاد در این جا مستحکم شود، قرار است که به ما مبلغ ماهیانه ای بدهند و می ترسیم که اگر تو را یاری کنیم اسم ما را از لیست یارانه بگیران ماهانه خط بزنند.

برخی از شهدای کربلا علی رغم متمول بودن دلبسته دنیا نبودند

تولیت امامزاده صالح(ع) با بیان این که شهدای کربلا نسبت به دنیا دلبستگی نداشتند، تصریح کرد: مسلم بن عوسجه و حبیب بن مظاهر متمول بودند و سرمایه داران زیادی دور امام حسین(ع) بودند، اما اموال آنها را اسیر دنیا نکرد؛ در جریان کربلا افراد از مهم ترین دارایی های خود گذشتند که یکی از نمونه های آن، وهب نصرانی بود که تازه ازدواج کرده بود.

وی افزود: اگر انسان بر منصب دنیا بود و دلبسته آن نشد، هنر کرده است؛ اگر انسان به گوهر معرفت امام برسد، نه تنها از دنیا می گذرد، بلکه از عقبی هم برای دیدن مولای خود خواهد گذشت.

تفاوت شهدای دهه 60 با شهدای دهه 90

حجت الاسلام بی آزار تهرانی به مقایسه شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم پرداخت و اظهار داشت: تفاوت شهدای دهه 60 و با شهدای دهه 90 در این بود که در دهه 60 در پی امتیاز، یارانه و سِمت نبوده و همه در یک مرتبه بودند و فاصله طبقاتی وجود نداشت، اما در دهه 90 جذابیت ها زیاد شده بود و شهدای مدافع حرم در مقتضیات زمان، چشم خود را بر روی دنیا بستند و برای دفاع از اسلام به میدان مبارزه با دشمنان رفتند.

وی گفت: راحتی ناب در آخرت است اما مردم در این دنیا به دنبال آن هستند و آن را پیدا نمی کنند؛ انسان باید در دنیا حظ و بهره ببرد اما نباید نسبت به آن دلبسته شود./822/پ202/ف

ارسال نظرات