۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۶۶۱۵۴۰
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

اعتقاد به واسطه فیض بودن امام؛ لازمه رسیدن به کمال

اعتقاد به واسطه فیض بودن امام؛ لازمه رسیدن به کمال
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اگر کسی امام را به عنوان واسطه فیض میان خالق و مخلوق بشناسد، با افزایش معرفت روز به روز شباهت بیشتری نسبت به امام پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنرانی مجازی روز سوم ماه محرم که از شبکه های اجتماعی پخش شد با بیان اینکه معرفت شناسنامه ای از اهل بیت(ع) نمی تواند موجب کمال نفس انسان شود، گفت: منظور از معرفتی که موجب تاثیر عمیق در کمالات انسان و موجب سعادت دنیا و آخرت او می شود، معرفت حقیقی است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه اهمیت زیارت اهل بیت(ع) به دلیل برقراری ارتباط با خداوند متعال و قرب الهی در زیارت است، عنوان کرد: شرط اول برای معرفت حقیقی نسبت به اهل بیت(ع) این است که آن ها را به عنوان امام مفترض الطاعه بشناسد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کمالات مقام امامت را غیرقابل اندازه گیری و رو به بی نهایت دانست و اظهار داشت: اگر انسان به مقام مفترض الطاعه بودن امام آگاهی داشته باشد روز به روز محبت و آکاهی او به نسبت به امام افزایش پیدا کرده در نتیجه کمال الهی او نیز رو به فزونی می گذارد.

وی افزود: در روایات رسیده از طریق تشیع و اهل سنت علاوه بر مقام رهبر تشریعی بودن امام، به معنای دیگری از امامت نیز اشاره شده است که همان وساطت فیض الهی میان انسان و خداوند متعال است؛ در این معنای امامت یک رابطه روحی میان انسان و امام شکل می گیرد که مبدا آن محبت است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه معرفت تشریعی از امام سبب کسب ثواب و بالاتر رفتن ارزش زیارت اهل بیت(ع) می شود، ابراز کرد: این نوع از معرفت نمی تواند موجب کمال الهی انسان شود اما اگر کسی به معرفت باطنی امامت دست پیدا کند، می تواند به سمت کمال الهی حرکت کند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امام در مقام امامت باطنی، باطن انسان ها را به سوی خداوند متعال هدایت می کند چرا که امام معصوم دارای مقامی است که با یک شرایط خاص می تواند از انسان دستگیری کرده و او را به مقامات عالی برساند.

وی میزان ارزش اعتقاد به امامت تکوینی یا تشریعی امام را به میزان معرفت و شناخت از اهل بیت(ع) دانست و ادامه داد: اگر کسی امام را به عنوان واسطه فیض میان خالق و مخلوق بشناسد، هر چه معرفت او به به امام بیشتر شود، محبت افزایش پیدا خواهد کرد و روز به روز به امام شبیه تر خواهد شد./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات