۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۶۵۷۰۶۳

بررسی آثار و نتایج ذکر صلوات در یک اثر

بررسی آثار و نتایج ذکر صلوات در یک اثر
ذکر صلوات بر پیامبر و خداوند بسیار ثواب دارد و در زندگی انسان هم خیلی تاثیرگذار است. برای همین است که صلوات همیشه توصیه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات عطر عترت کتاب «آثار و نتایج صلوات»، نوشته عباسعلی گورتانی و حسنعلی نجفی را منتشر کرده است.

ذکر صلوات بر پیامبر و خداوند بسیار ثواب دارد و در زندگی انسان هم خیلی تاثیرگذار است. برای همین است که صلوات همیشه توصیه شده است. یکی از سنت‌های اصیل و ارزشمند الله، صلوات بر پیامبر و آل او (صلی الله علیه و اله) است. صلوات بهترین ذکر برای برآوردن حاجات، درمان امراض و رفع گرفتاری‌ها ست. مسلمانان هر روز، حداقل ۹ مرتبه در نماز‌های یومیه آن را بر زبان جاری می‌کنند. بیایید با ذکر صلوات، خود را بیمه نماییم و ذکر صلوات را نصب العین خود قرار دهیم تا دعاهایمان مستجاب شود. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: دعایی مستجاب است که در اول و آخر آن، بر محمد و آل او (صلی الله علیه و اله) صلوات فرستاده شود.

ساختار کتاب

کتاب آثار و نتایج صلوات، احیای کتاب فواید الصلوات و عواید التحیات نگارشی جدید از این کتاب قدیمی است که دارای تقسیم بندی مشخصی نیست بلکه به ترتیب به فواید و ویژگی‌های صلوات در آن پرداخته شده است. برخی عناوینی که در این کتاب نگاشته شده است عبارت است از:  امر حق تعالی به صلوات، صلوات بهترین وسیله نجات، طریقه ی صلوات فرستادن، مواضع صلوات خداوند بر بنده، صلوات خداوند بر گریه کنندگان امام حسین (علیه السلام)، ثواب صلوات بر حضرت صدّیقه ی طاهره، فاطمه ی زهراء (علیها السلام)، طریقه ی صلوات فرستادن بعد از نوشیدن آب، ثواب یاری کردن دین خدا، مقام حُبّ حضرت محمّد و آل محمّد(علیهم السلام)، شأن نزول بعضی آیات قرآن کریم در خصوص «صلوات»، در کیفیّت و خلقت عرش، رفع نمودن شیاطین از انسان به ذکر صلوات، وجوب صلوات در تمام امور، آداب آب خوردن و یادِ عطش امام حسین (علیه السلام).

ویزگی‌های اثر

1. توجه دادن به امر صلوات در زندگی؛

2. جمع شدن آثار و نتایج صلوات در یک کتاب؛

3. مستندبودن مطالب به آیات و روایات؛

4. ستفاده از تمثیل و داستان برای فهماندن مطالب؛

5. بیان نمودن آثار صلوات در زندگی دنیا و در زندگی آخرت.

 

برشی از کتاب

در صفحه 126 و 127 در مورد عظمت ذکر صلوات این مطالب نگاشته شده است:

به درستی که با هر یک از شما ملکی هست در طرف چپ که گناهان را می نویسد و دو شیطان نیز با هر کسی هست که ابلیس آنها را فرستاده که او را فریب نمایند؛ پس چون یکی از شما وسوسه در دل خود بیابد خدا را یاد کند و بگوید: «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین»؛ آن دو شیطان پنهان می شوند و به نزد ابلیس می روند و می گویند که امروز این شخص ما را خسته کرده است، جمعی را به مدد ما بفرست. ابلیس جمعی را به مدد ایشان می فرستد تا اینکه هزار نفر در نزد او جمع می شوند و قصد او می کنند. پس اگر آن بنده خدا را یاد کند و بر محمّد و آل آن حضرت(علیهم السلام) صلوات فرستد آنها راه به او نخواهند یافت و نزد ابلیس می روند و می گویند: خودت بیا بلکه بر او غالب شوی و او را گمراه نمایی؛ پس ابلیس با تمام لشکر خود می آید و خداوند به ملائکه می فرماید: ابلیس قصد فلان بنده را نموده است با لشکرش، شما بروید و با او مقاتله نمائید. پس در مقابل هر شیطانی یکصد هزار ملک می آید که بر اسب های آتشی سوارند و در دست ایشان شمشیرها و نیزه های آتشین و تمام حربه های آنها از آتش می باشد و آن شیاطین را دور می کنند و بعضی را می کشند و ابلیس را اسیر می کنند و بر او حربه می زنند و او فریاد می زند: الهی چه شد وعده تو که مرا مهلت دادی تا وقت معلوم؟ خطاب می شود به ملائکه که من او را وعده داده ام که او را نکشم، وعده نداده ام که عذاب را بر او مسلّط نکنم و دردی به او نرسانم، او را بزنید و ملائکه آن قَدر بر او ضربت می زنند که تمام اعضایش مجروح می شود و جراحت های او خوب نمی شود مگر به شنیدن آواز مشرکان که به کفر تکلّم نمایند، پس اگر آن بنده بر ذکر خدا و صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد(علیهم السلام) باقی بماند، سالم است و هر گاه یاد خدا و صلوات را ترک نمود و معصیت خداوند کرد، جراحات ابلیس خوب می شود و بر آن بنده مسلّط می شود و او را اسیر می کند. پس رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: اگر می خواهید که ابلیس با بدن مجروح بماند مداومت نمائید بر طاعت خدا و صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد(علیهم السلام) و اگر غیر از این کنید اسیر ابلیس خواهید بود و بر گردن های شما سوار خواهد گردید.

انتشارات عطر عترت کتاب «آثار و نتایج صلوات»، نوشته عباسعلی گورتانی و حسنعلی نجفی را در قطع وزیری و 200 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات عطر عترت به آدرس: قم، خیابان سمیه، کوچه 22، پلاک 32، تلفن: 37742271 مراجعه کنند./826/ن602/ق

 

م/ آثار و نتایج ذکر صلوات

ارسال نظرات