۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۵۶۷۸۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

منش سیاسی امام رضا در مقابله با نقشه‌های مأمون

منش سیاسی امام رضا در مقابله با نقشه‌های مأمون
حجت الاسلام قائمی گفت: تاکتیک‌های امام رضا(ع) در مقابله با نقشه‌های مأمون سبب جلوه نمودن قدرت و عظمت امامت و بغض نسبت به خلیفه حاکم در میان مردم شد.

حجت الاسلام علی اصغر قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به منش سیاسی امام رضا(ع) در برخورد با دشمنان، عنوان کرد: یکی از نکات قابل توجه در مواجهه امام رضا(ع) با طاغوت عصر خویش چگونگی خنثی کردن نقشه های مأمون از ابتدای حرکت به سوی خراسان است.

استاد حوزه علمیه به تبیین دلایل نقشه ولیعهدی مأمون برای امام رضا(ع) پرداخت و گفت: مأمون از پایگاه مردمی امام رضا(ع) آگاهی داشت و از تبدیل شدن مدینه و حجاز به مرکز قدرت علیه حاکمیت هراسناک بود و از طرف دیگر باید از قیام فاطمیون و علویون جلوگیری می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) از ابتدا در مقابل نقشه های مأمون ایستادگی کرد، اظهار داشت: فرمان امام رضا(ع) به گریه کردن اطرافیان در آغاز مسافرت به سوی خراسان یک تاکتیک سیاسی بود و به شهادت ایشان در آینده نزدیک اشاره داشت.

حجت الاسلام قائمی با اشاره به مناظرات علمی امام رضا(ع) با علمای ادیان مختلف و جاری شدن سیلاب پس از اقامه نماز باران توسط ایشان، ابراز کرد: تمامی تاکتیک های امام رضا(ع) سبب جلوه نمودن قدرت و عظمت امامت و بغض نسبت به خلیفه حاکم در میان مردم شد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به منش اخلاقی امام رضا(ع)، گفت: ایشان به هر مناسبتی مردم را نسبت به مسائل اخلاقی توجه می دادند برای مثال در ماجرای هجرت به سوی خراسان با وجود عقب ماندگی بخشی از کاروان، نماز را در اول وقت خود به جا آوردند که درسی بزرگ برای پیروان آن حضرت است.

وی افزود: در یکی از مناظرات در حالی که طرف مقابل امام تحت تأثیر ایشان قرار گرفته بود و آماده مسلمان شدن بود، با فرارسیدن وقت نماز امام رضا(ع) مشغول به اقامه نماز شد و این عمل امام سبب تأثیر پذیری بیشتری در آن عالم یهودی شد و شهادتین را بر زبان آورد.

حجت‌الاسلام قائمی فرهنگ تشیع در زمانه امروز را مدیون اقدامات امام رضا(ع) دانست و اظهار داشت: یادگیری و یاددهی احادیث اهل بیت(ع) سبب زنده نگه داشتن ولایت و جذب مردم به سوی ائمه معصومین(ع) می شود./1350/ت302/ف

ارسال نظرات