۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۶۵۵۲۴۹

کتاب پاسخ به والدین

کتاب پاسخ به والدین
نویسنده در این کتاب به دنبال آن بوده است که والدین با رفتارهای کودکشان در بعد رفتارهای عادی و غیرعادی، آشنا شوند و برخورد علمی با این رفتارها را فرابگیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، بسیاری از هیجان های عاطفی، ریشه در دوره کودکی دارد. از این رو، کاملا ضروری است که تلاش کنیم تا فرزندمان در دوره کودکی هیجان‌های منفی را تجربه نکند و اگر دچار مشکلات عاطفی شد، چگونگی رویارویی با این مقوله ها را به او آموزش دهیم. از همه مهم‌تر اینکه بکوشیم اولا این هیجان ها به طور مستمر و فراگیر فرزندمان را احاطه نکند و ثانيا فرصت‌هایی را ایجاد کنیم که هیجان های مثبت را نیز تجربه کند تا به این ترتیب، آثار منفی حوادث مخرب کم رنگ شود. نویسنده این کتاب به دنبال آن بوده است که والدین با رفتارهای کودکشان، در بعد رفتارهای عادی و غیرعادی، آشنا شوند و برخورد علمی با این رفتارها را فرابگیرند.

ساختار مطالب

کتاب «پاسخ به والدین» نوشته سیما فردوسی چهارده فصل دارد:

  1. نخستین فصل کتاب، به «مشکلات ناشی از هیجان های طبیعی در کودکان» پرداخته است؛ مشکلاتی که از حالت هایی مانند ترس، اضطراب و غیره سرچشمه گرفته اند.
  2. دومین فصل کتاب برای پاسخ به این پرسش کلی تدوین شده است که «وضعیت روانی مادر چه تأثیری بر جنین دارد؟» و یکی از مباحث مهم و سودمندی که در این فصل از آن گفت وگو شده، موضوع افسردگی پس از زایمان و راه های مقابله با آن است.
  3. «تولد فرزند دوم» موضوع سومین فصل کتاب است.
  4. «مشکلات اضطرابی» کودکان در فصل بعد کتاب بررسی شده است. در این فصل درباره مشکل حرف زدن یا کندن موی ابرو در هنگام عصبانیت، ضعف در دوست یابی و... گفت وگو شده است. یک دسته از مهم ترین مشکلات رفتاری گروهی از کودکان، مشکلات ناشی از طلاق والدين است.
  5. نویسنده، فصل پنجم کتاب خویش را به پاسخ پرسش های مطرح در این زمینه اختصاص داده است.
  6. ترس کودکان از پزشک و دارو در هنگام بیماری، موضوعی است که نویسنده کوشیده است تا به مهم ترین آنها در فصل ششم پاسخ دهد.
  7. با کودکانی که تجربه بد جنسی داشته اند چه باید بکنیم؟ با بچه‌هایی که شاهد رفتارهای جنسی پدر و مادر بوده اند چه باید کرد؟ اینها پرسش‌هایی است که در فصل هفتم پاسخ گرفته‌اند.
  8. مسائل مربوط به رابطه کودکان با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در هشتمین فصل کتاب مطرح شده است.
  9. نهمین فصل کتاب، دربردارنده پرسشهای والدین در زمینه تحصیل فرزندان است.
  10. راه درست رو به رو کردن کودک با مسئله مرگ، موضوعی است که در فصل دهم کتاب بررسی شده است.
  11. مهدکودک و مسائل و مشکلات ناشی از حضور کودکان در مهدهای کودک، موضوعی است که در یازدهمین فصل کتاب پی گرفته شده است.
  12. در این فصل، درباره ناسازگاری و سرکشی کودکان سخن گفته شده است.
  13. موضوع تشویق و تنبیه کودکان در قالب این فصل بررسی شده است.
  14. آخرین فصل کتاب نیز درباره رابطه خواهران و برادران در فضای خانواده و مسائل و مشکلات احتمالی موجود در این رابطه نوشته شده است.

ویژگی‌های اثر

الف. نخست آنکه نویسنده آن، خود یک مشاور باسابقه و دارای تخصص است که افزون بر داشتن سال‌ها تجربه کاری، آثار و تألیفاتی نیز در این زمینه دارد.

ب. تخصص و تسلط نویسنده سبب شده است که محورهای بررسی شده در این کتاب و پرسش‌های گردآوری شده در هر فصل جامعیت قابل قبولی داشته باشد.

ج. روانی قلم و خالی بودن متن از اصطلاحات فنی و تخصصی غیرضروری، از نقاط قوت این اثر است.

د نقطه قوت دیگر این کتاب، تلاش نویسنده برای مختصر و مفید بودن آن است. البته به نظر می رسد این اختصار در برخی از موارد، بیش از اندازه بوده و سبب نپرداختن نویسنده به ریشه یابی مشکل و یا کلی گویی در ارائه راهکارها شده است.

جمع بندی

مطالعه این کتاب روان و خوش خوان، برای والدین و به ویژه پدر و مادرهای جوان سودمند است. رویکرد کاربردی در کنار کوشش نویسنده برای هرچه خلاصه تر نگاشتن کتاب سبب شده است که حاصل کار کتابی باشد که خواننده می‌تواند از خواندنش لذت ببرد.

برشی از کتاب

در صفحه 7 کتاب درباره ریشه بسیاری از هیجان‌های عاطفی بزرگسالی چنین آمده است:

بسیاری از هیجان‌های عاطفی بزرگسالان ریشه در دوره کودکی دارد، بنابراین کاملا ضروری است که تلاش کنیم تا فرزندانمان در دوره کودکی هیجان‌های منفی را تجربه نکنند و اگر دچار مشکلات عاطفی شدند، نحوه رویارویی با این مقوله‌ها را به آنها آموزش دهیم. از همه مهم‌تر اینکه تلاش کنیم اولا این هیجان‌ها به طور مستمر و فراگیر فرزندمان را احاطه نکند و ثانیا فرصت‌هایی را ایجاد نماییم که هیجان‌های مثبت را نیز تجربه کنند تا به این تربیت آثار منفی حوادث مخرب کم‌رنگ گردد.

انتشارات صابرین کتاب «پاسخ به والدین»، نوشته سیما فردوسی را در قطع رقعی و 120 صفحه به چاپ رسانده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب به انتشارات صابرین به آدرس: تهران، خیابان فاطمی، خیابان شهید علیزاده (پنجم)، کوی مرجان، پلاک ۱؛ کد پستی: ۱۴۱۵۶۷۴۱۱۱مراجعه کنند./826/ن602//ف

ارسال نظرات