۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۶۵۲۶۳۲
آیت الله طباطبایی نژاد تشریح کرد؛

تفاوت جایگاه امامت ابراهیمی با امام به معنای پیشوا

تفاوت جایگاه امامت ابراهیمی با امام به معنای پیشوا
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: امام به معنای پیشوا و رهبر است، اما امامت ابراهیمی امامتی است که خداوند عطا می‌کند و منحصر در دوازده امام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در سخنرانی تلویزیونی چهارشنبه شب، با بیان اینکه باید جایگاه امام علی(ع) در نزد پیامبر مکرم اسلام(ص) را به درستی بشناسیم، گفت: امامت معانی مختلی دارد، یک معنای امامت پیشوایی و جلوداری است، این می‌تواند هم شامل امام کفر باشد و هم شامل امام شر باشد، فرعون را هم می‌توان امام شناخت اما امامت کفر برعهده او است.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه افزود: گاهی امامت به معنای ریاست بر جامعه است، امامتی که ما برای ائمه معصومین(ع) قائل هستیم و تنها منحصر در دوازده امام است امامت ابراهیمی است، یعنی مقامی که خداوند متعال برحسب لیاقت ایشان و عنایتی که نسبت به آنها دارد به آنها عنایت کرده است و شامل دیگران نخواهد شد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: خداوند پیرامون حضرت ابراهیم(ع) می فرماید پس از اینکه حضرت ابراهیم پیامبر بود اما هنوز به مقام امامت نرسیده بود، به او گفته شد برای مردم امام خواهی بود و ایشان به قدری از این مقام لذت برد که از خداوند سؤال کرد آیا از فرزندان من کسی امام خواهد شد؟ و خداوند به ایشان فرمود که کسانی از فرزندان تو که از ظالمین نباشند به این مقام می‌رسند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه مقام امامت مقامی نیست که مردم آن را انتخاب کنند و با رأی مردم باشد، تصریح کرد: امام علی(ع) را ما پس از پیامبر اکرم(ص) امام می‌دانیم حتی اگر رأی مردم آن زمان اینگونه نباشد، ایشان امام بر مردم نبودند چون امام بر مردم نیازمند رأی مردم است اما امامت ابراهیمی از سوی خداوند مشخص می‌شود و ربطی به پذیرش و رأی و مقبولیت از سوی مردم ندارد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه امامت یک مقام خدادادی است، اظهار کرد: اوایل انقلاب بعضی زمانی که به امام خمینی امام گفته می‌شد اعتراض می کردند به این موضوع، علت این بود که نمی‌دانستند جایگاه امامت ابراهیمی با امام به معنای پیشوایی و رهبری متفاوت است.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه مقام امامت را بالاتر از مقام نبوت عنوان کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) نه تنها نبی و رسول بودند بلکه مقام امامت هم داشتند و باید بدانیم جایگاه امامت بسیار بالا و غیرقابل توصیف است، هیچکس توان درک مقام امامت را ندارد و اهل سنت و شیعه در منزلت و شأن و مقام امام علی(ع) روایات بسیاری ذکر کرده‌اند که نشان دهنده قطره ای از عظمت شخصیت ایشان است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که امام علی(ع) را به منزله هارون برای موسی توصیف می‌کنند، تصریح کرد: در همان اوایل دعوت پیامبر اسلام(ص) به اسلام امام علی(ع) حمایت خود از پیامبر اکرم(ص) و دعوت ایشان به اسلام را اعلام کردند و پیامبر نیز در همان مجلس و در همان دوران بارها جانشینی امام علی(ع) برای خود را به دیگران اعلام کردند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
سالروز شهادت مولا علی علیه السلام را تسلیت عرض می کنم
0
0