۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۱۱۳۱
یادداشت؛

آمریکا و ایجاد بحران ساختگی در عراق در آستانه مذاکرات راهبردی

آمریکا و ایجاد بحران ساختگی در عراق در آستانه مذاکرات راهبردی
آمریکا طی ماه‌های گذشته از طریق آزاد کردن شماری از عناصر داعش از زندان‌هایی در سوریه و انتقالشان به عراق، در صدد ایجاد ناامنی است تا با دست پر وارد مذاکرات راهبردی با بغداد شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، «حسین محمدی اصل» در یادداشتی نوشت:  آمریکایی‌ها پس از آنکه عدنان الزرفی از تشکیل کابینه جدید عراق انصراف داد و پس از معرفی شدن مصطفی الکاظمی رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عراق برای نخست‌وزیری، یک گام به عقب زده شدند. این اتفاق باعث سرخوردگی چند هفته گذشته آمریکایی‌ها در منطقه شد. با تجربه‌ای که از نخست‌وزیری حیدر العبادی به دست آوردند، آمریکایی‌ها پازل تعریف شده‌ای برای ماندن و نفوذ در سیاست عراق داشتند. اما با کابینه الکاظمی، نقشه بازی قدری مبهم‌تر شد.

در این شرایط، با سقوط قیمت نفت آمریکا و بحران کرونا، طبق روال مسبوق به سابقه سیاست‌مداران آمریکایی، تنها راه واشنگتن برای فرار از فشار افکار عمومی ایجاد بحران‌های ساختگی برای داشتن پایلوت‌های قوی‌تر برای ماندن در خاک عراق است. عملیات روز گذشته داعش در استان صلاح‌الدین عراق که منجر به شهادت جمعی از نیروهای فداکار الحشد الشعبی شد، مسئله غیرقابل‌پیش‌بینی نبود و ادامه این حملات نیز دور از نظر نیست.

آمریکایی‌ها، طی ماه‌های گذشته پس از تحویل تعدادی از مقرهای خود به نیروهای عراقی، به نزدیکی مرزهای ایران آمده‌اند. همزمان با آزاد کردن تعدادی از سرکردگان داعش از زندان های سوریه و انتقال آنها به عراق قطعا تحولات جدیدی در خصوص تقویت مجدد نیروهای تکفیری رقم خواهد خورد.

در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است، ایجاد شکاف میان نیروهای الحشدالشعبی و حشد المرجعیه با تحریک برخی لابی‌های مذهبی و سیاسی به نفع حرکت‌های مخالف مقاومت عراق است. این اختلاف می‌تواند زمینه‌ساز تضعیف جبهه مقاومت عراق در تقابل با تروریسم سازمان‌یافته آمریکایی است. چهار سال پیش، در همین ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تقابل هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را به یاد داریم که اعتراف کردند داعش برآیند سیاست‌های آمریکاست و اهرم فشار غرب علیه ایران و خاورمیانه بوده است.

اقدامات آمریکا پس از به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ذهن تحلیلگران را بیشتر متوجه این کرده است که شهادت فرماندهان مقاومت برای آمریکایی‌ها، به منزله زمینه‌چینی برای از دور خارج کردن نیروهای مقاومت عراق است. اما در نهایت بازگشت آنها به عراق، مستلزم وجود دولتی است که در انگاره‌های فکری‌اش تکیه به آمریکا را پذیرفته باشد و شعار قطعی‌اش اخراج آمریکا نباشد.

به همین دلیل آمریکایی‌ها با حمایت خود داعش را از چهار محور به مصاف نیروهای مقاومت در استان صلاح‌الدین فرستادند تا در روزهای آینده با دست پر در جلسه مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، اقدام به چانه‌زنی و استدلال کنند و این‌گونه جلوه دهند که عراق همچنان در ضعف امنیتی به سر می‌برد و نیاز جامعه عراق، استمرار حضور آمریکا و کوتاه آمدن دولت‌مردان عراقی از شعار اخراج آمریکاست.

باید دید این مسئله که آمریکایی‌ها همواره چشم طمع به عراق داشته و دارند، با همت مراجع تقلید شیعه و نیروهای مقاومت و حتی گروه‌های اهل تسنن موجود در خاک این کشور، به چه سمتی پیش می‌رود و در نهایت به دنبال استقلال عراق، بغداد از کدام استراتژی حمایت می‌کنند. طبق روال تاریخ سیاست در جامعه عراق، انفکاک و وحدت شکننده بزرگ‌ترین مشکل جریان‌های سیاسی عراق است./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات