۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۵۰۶۰۲

حمله به چین برای ماندن در کاخ سفید

حمله به چین برای ماندن در کاخ سفید
بهترین سناریوی ممکن نقش دولت چین در پیدایش و شیوع ویروس کرونا یا دست‌کم اهمال آن در این قضیه است. دولت امریکا با این سناریو خود را به صورت یک قربانی نشان می‌دهد که ضعف مدیریت ترامپ یا زیرساخت شکننده بهداشتی آن باعث بروز فاجعه در این کشور نشده، بلکه یک عامل خارجی قدرتمند مثل چین عامل آن است
به گزارش خبرگزاري رسا، پایگاه خبری پولیتیکو گزارشی را به قلم الکس ایسنستاد روز جمعه ۲۴ آوریل منتشر کرد که در آن از نقشه راه انتخاباتی جمهوری‌خواهان پرده برمی‌داشت. این نقشه راه به گفته ایسنستاد یادداشت ۵۷ صفحه‌ای است که به قلم یکی از استراتژیست‌های ارشد جمهوری‌خواهان نوشته و توسط کمیته ملی جمهوری‌خواهان به ستاد انتخاباتی نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر فرستاده شده است که البته کسی نیست جز دونالد ترامپ. چین محور اساسی این نقشه راه است و توصیه استراتژیست ارشد جمهوری‌خواهان به نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان این است که از این محور برای پرداختن به هر چیز از جمله نسبت دادن نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها به حکومت چین تا طفره رفتن در برابر اتهامات مربوط به نژادپرستی بهره‌برداری کند. به این ترتیب، تقابل دولت ترامپ با چین که از جنگ تعرفه‌ها در ژوئن ۲۰۱۸ شروع و به عرصه تازه‌ای وارد شده با شیوع ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌ها به دولت چین، جمهوری‌خواهان این مسیر تقابل را به سمت رقابت انتخاباتی در داخل منحرف کرده‌اند تا از مهره چین برای کاستی‌های خود در این عرصه استفاده کنند.

روایت تبلیغاتی از کرونا

این نکته قابل تأمل است که پیشقراول روایت تبلیغاتی از کووید ۱۹ در امریکا رسانه‌های دست راستی و وابسته به جمهوری‌خواهان بودند. در واقع، موضوع آزمایشگاه فوق حساس در شهر ووهان و ارتباط آن با شیوع ویروس کرونا را نخستین‌بار در امریکا نشریه واشنگتن تایمز و در ۲۶ ژانویه منتشر کرد. این نشریه وابسته به جمهوری‌خواهان آن موقع گزارشی به قلم بیل گرتز منتشر کرد و در این گزارش ادعا شد آزمایشگاه تحقیقاتی در شهر ووهان به برنامه‌های کاملاً ویژه جنگ‌های بیولوژیک می‌پردازد و در مورد مجموع ویروس‌های کشنده‌ای مثل ویروس کرونا تحقیق می‌کند. واشنگتن تایمز با این گزارش مدعی شد منشأ انتشار کرونا از همین آزمایشگاه بود و این ادعا آغازگر جنگ تبلیغاتی شد که محافل و رسانه‌های امریکایی علیه چین به راه انداختند تا اینکه فاکس‌نیوز به عنوان اصلی‌ترین رسانه جمهوری‌خواهان در روز چهارشنبه ۱۵ آوریل و با گزارش اختصاصی خود دوباره این ادعا را مطرح و به مکاتبات دیپلمات‌های امریکایی استناد کرد که در ۲۰۱۸ از آزمایشگاه مورد نظر در ووهان بازدید و نگرانی خود را نسبت به پروتکل‌های امنیتی و حفاظتی در آنجا به واشنگتن منتقل کرده بودند. فاکس‌نیوز علاوه بر این به اظهارات منابع نظامی و اطلاعاتی استناد کرد که نخواسته بودند نامشان برده شود و همین کار فاکس‌نیوز باعث شد تا دونالد ترامپ هم در مورد این گزارش فاکس‌نیوز به خبرنگاران بگوید: «این فرضیه را مد‌نظر قرار خواهد داد» و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم از چین بخواهد تا در مورد پیدایش ویروس کرونا همکاری شفافی با جهان داشته باشد. به این ترتیب، جناح جمهوری‌خواه از ابتدای کار روایتی از پیدایش و شیوع ویروس کرونا مطرح کردند و چین را در مرکز این روایت قرار دادند تا با مقصر جلوه دادن پکن، تمام توجهات را معطوف به آن کنند.

فرار به جلو

شکی نیست که این روایت جمهوری‌خواهان بیش از هر چیز برای سرپوش گذاشتن بر کاستی‌ها و شکست‌های دولت ترامپ در مقابل شیوع کرونا در امریکا بود. در واقع، ترامپ در زمانی که چین به شدت درگیر ویروس کرونا بود و هنوز در خارج از این کشور گسترش نیافته بود، چنان با خیال راحت حرف می‌زد که گویا کرونا هیچ‌گاه به امریکا نخواهد رسید. ترامپ در ۲۲ ژانویه طی مصاحبه‌ای با جو کرنِن، خبرنگاری سی‌ان‌بی‌سی، گفت: «ما آن (ویروس کرونا) را کاملاً تحت‌کنترل داریم» و در ۲۶ فوریه همراه با معاونش، مایک پنس و اعضای کارگروه کرونا ویروس در نخستین مصاحبه مطبوعاتی این کارگروه شرکت کرد و چنان تأکیدی بر ابتلای تنها ۱۵ نفر به ویروس داشت تا نشان دهد همه چیز تحت‌کنترل است و حتی با اشاره به تلفات ۲۵ تا ۶۹ هزار نفری به آنفلوآنزا، سعی داشت شیوع کرونا را بسیار کم‌اهمیت‌تر از آن چیزی نشان دهد که در مورد آن گفته می‌شد. با این حال شیوع سریع ویروس کرونا و تلفات گسترده آن به‌خصوص در کلانشهر نیویورک که دست بر قضا هم مقر اصلی اوست و هم یکی از مراکز عمده دموکرات‌ها، وضعیت به قدری تغییر کرد که باید به هر نحو شده سرپوشی برای آن ادعا‌ها و لاف‌زنی‌های ترامپ پیدا شود. نیاز به این سرپوش با برجسته‌کردن آن لاف‌زنی‌ها توسط رقبای دموکرات و انتقاد‌های آنان از ترامپ، بیشتر از پیش می‌شد و به همین جهت بود که رسانه‌های جمهوری‌خواهان دست به کار شدند تا روایت آزمایشگاه فوق‌حساس ووهان را بر سر زبان‌ها بیندازند.

غرور ملی

شکی نیست که نحوه عملکرد ترامپ و اشتباهات فاحش او برای پیشگیری از شیوع کرونا در امریکا به وجهه این کشور در جهان لطمه جدی وارد کرده است. اولین عاملی که به این وجهه ضربه جدی زده میزان بالای مبتلایان و مرگ و میر در امریکا به واسطه کروناست، به‌نحوی‌که تقریباً از هر سه نفر مبتلا به ویروس کرونا یک نفر امریکایی است. این شیوع سریع ویروس و تلفات زیاد آن در امریکا باعث شد تا موقعیت امریکا به‌عنوان برترین قدرت جهانی زیر سؤال برود و پایگاه خبری فارن افرز با توجه به این موضوع در ۱۸ مارس گزارش تحلیلی با عنوان «ویروس کرونا می‌تواند نظم جهانی را بازسازی کند» منتشر کرد. فارن افرز واقعه تاریخی بحران سوئز در ۱۹۵۶ را یادآوری می‌کند که باعث افول قدرت بریتانیا شد و «خط پایانی بر دوره بریتانیای کبیر به عنوان یک قدرت جهانی گذاشت» در ادامه می‌افزاید: «امروزه سیاست‌گذاران امریکا باید تشخیص دهند که اگر امریکا نتواند از پس این برهه برآید، همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند یک واقعه سوئزی دیگری را رقم بزند» بنابراین امریکا نیاز دارد تا به هر نحو که شده است مقصری برای بحران فعلی خود دست و پا کند تا با انحراف افکار عمومی به سوی آن بتواند موقعیت جهانی خود را در شرایط فعلی حفظ نماید. بهترین سناریوی ممکن نقش دولت چین در پیدایش و شیوع ویروس کرونا یا دست‌کم اهمال آن در این قضیه است. دولت امریکا با این سناریو خود را به صورت یک قربانی نشان می‌دهد که ضعف مدیریت ترامپ یا زیرساخت شکننده بهداشتی آن باعث بروز فاجعه در این کشور نشده، بلکه یک عامل خارجی قدرتمند مثل چین عامل آن است.

چرخش به سوی رقیب

دولت امریکا از تمامی ظرفیت‌های تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک خود برای پیشبرد این سناریو استفاده کرده است و تأثیر آن را می‌توان تا اندازه‌ای در گزارش روز جمعه ۲۴ آوریل اتحادیه اروپا دید که در آن، چین به همراه روسیه متهم به «اشاعه هدفمندانه اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده» شده‌اند. حالا جمهوری‌خواهان به دنبال این هستند تا از این مهره در شطرنج انتخاباتی استفاده کنند، به‌نحوی که دموکرات‌ها و به‌خصوص نامزد نهایی آن‌ها را آنچنان به چین پیوند بزنند تا نه‌تن‌ها سرپوشی بر عملکرد ترامپ در برابر شیوع ویروس کرونا در امریکا بگذارند، بلکه به نحو غیرمستقیم رقیب دموکرات خود را شریک جرم چینی‌ها قلمداد کنند. پولیتیکو در گزارش خود اشاره به یک فیلم ویدئویی کرده که ستاد انتخاباتی ترامپ منتشر کرده است و جو بایدن، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به صورتی گرم و صمیمانه در کنار مقامات چینی نشان داده می‌شود. علاوه بر این، کمیته اقدام سیاسی (PAC) که از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر حمایت می‌کند، اقدام به پخش یکسری ویدئو‌های تجاری و تبلیغاتی کرده تا بایدن را در ارتباط با چینی‌ها نشان دهد.
 
پولیتیکو اشاره به نظر مشاوران رئیس‌جمهور کرده که به گفته آن‌ها نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حملات متمرکز بر چین مؤثر خواهد بود و ستاد انتخاباتی ترامپ بیشترین تمرکز خود را بر این موضوع خواهد گذاشت. از یادداشت ۵۷ صفحه‌ای کمیته ملی جمهوری‌خواهان و این عقیده مشاوران ترامپ پیداست که چین به مهم‌ترین مهره ترامپ برای رقابت با بایدن تبدیل شده است. او با انتخاب و تأکید بر این مهره از یکسو به دنبال فرافکنی است تا کاستی‌ها و شکست‌های خود را در طول ریاست جمهوری‌اش توجیه کند و از سوی دیگر و با نفرت‌پراکنی نسبت به چین، بایدن را به هر نحو که شده است به چینی‌ها مرتبط کند تا به این وسیله به او ضربه بزند و از احساسات عمومی ضدچین برای کاستن آرای او استفاده کند. به‌عبارت دیگر، اگر ترامپ در دوره قبل انتخابات از ایمیل‌های هیلاری کلینتون برای ضربه زدن به او استفاده کرد، حالا قصد دارد تا از مهره چین برای شکست دادن بایدن استفاده کند./1360/
ارسال نظرات