۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۴۸۴۰۸

برنامه‌سازان در قرنطینه، تلویزیون در آمپاس

برنامه‌سازان در قرنطینه، تلویزیون در آمپاس
در گزارش امروز به بررسی برنامه‌‌ها و سریال‌‌هایی پرداختیم که به خاطر کرونا، تولیدشان متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار در گزارشی ویژه نوشت:

«-کات، دیگه ضبط نداریم.
-چرا آقا؟
-به خاطر کرونا. دیگه نمی‌تونیم ادامه بدیم... .»

این جمله‌‌ها برای تولیدکنندگان تلویزیونی این روز‌ها خیلی آشناست، چون همگی مجبور شدند برای کرونا کار را تعطیل کنند و منتظر باشند تا ببینند چه زمانی می‌توانند دوباره به کارشان برگردند. این موضوع مطمئنا تلویزیون را هم با یک چالش جدید مواجه می‌کند. مساله‌ای که سینما کمتر با آن روبه‌رو خواهد بود. الان در سینما هم ‌بخش تولید تعطیل است، اما با توجه به اکران نشدن فیلم‌‌ها در بهار می‌توان تا آخر سال وضعیت سینما‌ها را کنترل کرد تا همیشه فیلمی برای پخش وجود داشته باشد، اما در تلویزیون اگر تولید صورت نگیرد، تنها چاره همان پخش فیلم‌‌ها و برنامه‌‌های تکراری است. این اتفاق اگر تا چندماه دیگر ادامه داشته باشد، تلویزیون را با مشکلات جدی مواجه می‌کند که باید برای آن چار‌ه‌ای اندیشیده شود. مخصوصا در آستانه ماه رمضان که همیشه تلویزیون برنامه‌‌های ویژ‌ه‌ای برای این ماه تدارک می‌بیند و امسال باید برنامه‌‌ها ویژه‌تر باشد، چون این ماه باز هم باید در خانه بمانیم و همچنان در قرنطینه ماه رمضان را پشت‌سر بگذاریم. در گزارش امروز به بررسی برنامه‌‌ها و سریال‌‌هایی پرداختیم که به خاطر کرونا، تولیدشان متوقف شده است.

عصر جدید

نوروز 98 به برنامه «عصر جدید» برای بیشتر دیده شدن کمک کرد و سازندگان این برنامه برای فصل دوم هم همین تصمیم را داشتند تا بتوانند در نوروز 99، برنامه ویژ‌ه‌ای را تدارک ببینند، این امر تا جایی پیش رفت که 6 قسمت از برنامه ضبط شد و بعد از همه‌گیری تصمیم گرفتند بدون تماشاگر برنامه را ضبط کنند، اما چند روز بعد و با ضبط دو قسمت دیگر، احسان علیخانی در پیامی اعلام کرد: «چندین هزار مخاطب برای تماشای استعداد شرکت‌کنندگان ثبت‌نام کرده‌اند که درحال حاضر امکان ضبط برنامه وجود ندارد. برنامه‌‌هایی هم که از راستی‌آزمایی شرکت‌کنندگان پخش می‌شود، دی‌ماه ضبط شده و در بهمن‌ماه تنها ضبط 6 قسمت با حضور داوران و شرکت‌کنندگان صورت گرفته است. ویروس کرونا بزرگ‌ترین ضربه را به ضبط و تولید عصر جدید ‌زده است، به‌طور حتم سلامتی تماشاگر و عوامل مهم‌ترین موضوع است و با شیوع این ویروس و ابلاغ وزارت بهداشت، ضبط ما متوقف شد و هرچه شما خواهید دید، چه مرحله راستی‌آزمایی و چه مسابقه اصلی، اواخر دی‌ و اوایل بهمن‌ماه ضبط شده است. فقط دو قسمت بدون تماشاگر ضبط کرده‌ایم که مطلوب ما نیست و منتظریم با رعایت و همت همگی، زمانی که شرایط عادی شد، با حضور مخاطبان به کار ادامه بدهیم. کرونا مهم‌ترین آزمون برای تک‌تک ماست؛ ترسناک نیست ولی کاملا جدی است. رعایت و به‌شدت مراقبت کنیم. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، توصیه مدیران شبکه سه سیما و نگرانی عوامل عصر جدید، تصمیم بر آن شد تا ضبط برنامه به‌طور موقت متوقف شود.»

در تعطیلات نوروز همان قسمت‌‌های ضبط‌شده پخش شد و با اطلاعاتی که «فرهیختگان» کسب کرده، هنوز زمان ضبط دوباره این برنامه مشخص نیست و به گفته روابط‌عمومی این برنامه چون فعلا اجتماع با توجه به پروتکل‌‌های وزارت بهداشت ممنوع است، فعلا ضبط برنامه انجام نمی‌شود. قرار بود تا نوروز حدود 17 قسمت از این برنامه ضبط شود و در ایام نوروز هم این روند ادامه داشته باشد که با اتفاقات پیش‌آمده این کار صورت نگرفت. قرار است با کاهش بیماری کرونا در کشور و اجازه وزارت بهداشت، ضبط این برنامه به سرعت آغاز شود.

سریال می‌جان

آذرماه سال 98 بود که خبر‌ شروع فیلمبرداری یک سریال جدید در رسانه‌‌ها پخش شد؛ سریال «می‌جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید پروینی. سریالی که قرار بود برای ماه رمضان از شبکه سوم سیما روی آنتن برود. سریالی که در گیلان کلید ‌زده شد و الهام کردا با این سریال بعد از پنج سال دوباره به تلویزیون برگشته و قرار است در کنار بهروز شعیبی در این فیلم بازی کند.

با شروع کرونا در اسفندماه گروه سریال می‌جان تصمیم می‌گیرند فیلمبرداری را متوقف کنند. سعید پروینی، تهیه‌کننده این سریال به «فرهیختگان» درباره این موضوع گفت: «همان زمان که اعلام کردند کرونا در کشور رو به افزایش است و با توجه به اینکه ما در شمال کشور بودیم و آن زمان بیماری در آنجا رو به گسترش بود، فیلمبرداری را متوقف کردیم تا به هیچ‌یک از بچه‌‌های گروه آسیبی نرسد ولی درحال فیلمبرداری قسمت‌‌های پایانی بودیم که دیگر کار نکردیم.»

پروینی ادامه داد: «قرار بود ما فیلمبرداری را تا اوایل فروردین تمام کنیم و بعد به بقیه کار‌ها برسیم و سریال را برای ماه رمضان آماده کنیم، اما با این اتفاقاتی که رخ داد، بعید می‌دانم به ماه رمضان برسیم و این مساله را هم به مسئولان شبکه سه اعلام کرده‌ایم.»

تهیه‌کننده می‌جان درباره شروع دوباره فیلمبرداری این سریال هم گفت: «زمان مشخصی برای شروع نداریم تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند این ویروس کنترل شده و می‌توانیم کار را دوباره شروع کنیم ولی قبل از آن ترجیح می‌دهیم به سلامت گروه فکر کنیم.»

با وجود توقف در ساخت این سریال احتمالا شبکه سه سریال دیگری را برای ماه رمضان در نظر خواهد گرفت.

پایتخت و ادامه فیلمبرداری بعد از ماه رمضان

سریال «پایتخت» در نوروز 99 با توجه به وجود کرونا بسیار مردم را سرگرم کرد و پای تلویزیون نگه داشت. انتقاداتی هم به این سریال وارد ‌شد که مثل فصل‌‌های قبلی‌ نیست و تیم پایتخت نتوانسته‌ آن‌طور که باید، مخاطب را سرگرم کند. ولی بالاخره با هر نگاهی این سریال توانست مخاطب را هر شب ساعت 22 روی آنتن شبکه یک پاگیر کند.

اما با شروع این سریال با توجه به اینکه فیلمبرداری‌اش از مدت‌‌ها قبل شروع شده بود، کسی فکر نمی‌کرد پایتختی‌‌ها گرفتار کرونا شوند. اما به قسمت‌‌های آخر که نزدیک شدیم، سیروس مقدم گفت: «پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش خواهد شد و تنها قسمت‌‌های آخر و فینال آن، طلب مخاطبان از ماست که ان‌شاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی کردند، تیم پایتخت گرد هم جمع شده و فینال را می‌سازد و در یکی از اعیاد مثل عیدفطر و یا... به محضر مردم عزیز تقدیم می‌کند.»

علت اینکه چرا این قسمت‌‌ها را نتوانسته‌اند ضبط کنند هم لوکیشن‌‌های شلوغ بوده است. سیروس مقدم در یک برنامه تلویزیونی درباره این موضوع گفت: «پایتختی‌‌ها هم‌قسم شده بودند که عیدی مردم را در نوروز به هیچ قیمتی به تعویق نیندازند. با آنکه خانواده‌هایشان نگران سلامتی آنها بودند و آنها نیز نگران خانواده‌‌های خود، در مازندران ماندند و 15 قسمت مربوط به تعطیلات نوروز را تمام کردند. اواخر اسفندماه بود که با بخشنامه وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا به‌طور جدی روبه‌رو شدیم. از آنجا که در ادامه (همان‌طور که در قسمت پانزدهم دیدید) بهتاش برای بازی در لیگ حرفه‌ای به تهران می‌آید و خانواده هم به‌دنبال ارسطو جای آنها را پیدا می‌کنند، ادامه قصه در تهران و ورزشگاه آزادی و در فضای فوتبالی و خانوادگی می‌گذرد، عملا دیگر با تعطیلی مسابقات و منع تجمعات توسط ستاد مبارزه با کرونا امکان ادامه فیلمبرداری وجود نداشت.»

طبق اطلاعات «فرهیختگان» از عوامل سریال پایتخت، ادامه فیلمبرداری باید در تهران باشد و در فضای فوتبالی تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام نکند، آنها نمی‌توانند این کار را انجام دهند مگر اینکه با اجازه وزارت بهداشت و در شرایط کنترل بیماری با تمهیداتی، فیلمبرداری چند قسمت پایانی را انجام بدهند. اما زمانی که خودشان برای این موضوع متصور هستند، بعد از ماه رمضان است تا فیلمبرداری را شروع کنند.

سریال 90 شبی که به تعویق افتاد

برای اولین‌بار فروغی، مدیر شبکه سوم سیما در گفت‌وگویی از شروع یک سریال 90شبی در تلویزیون خبر داد، سریالی که می‌تواند دوباره مردم را برای دیدن یک مجموعه طنز پای تلویزیون بکشاند و خاطره سریال‌های 90شبی را برایشان تازه کند. «نیوجرسی» نام این سریال بود. جواد رضویان و سیامک انصاری قرار بود با هم این سریال را آماده کنند. آخرین همکاری تلویزیونی این زوج به سریال «در حاشیه۲» بازمی‌گردد که در سال ۹۴ تهیه و پخش شده بود.

همه کار‌های سریال درحال انجام بود که با شیوع کرونا، فعلا این پروژه متوقف شده است و آنها باید تا پایان عمر این ویروس صبر کنند.

 بقیه برنامه‌ها

به غیر از این سریال‌ها و برنامه‌هایی که اشاره کردیم اما برنامه‌های دیگری هم هستند که ضبط آنها به علت شیوع ویروس کرونا متوقف شده است. برنامه «اتفاق» که قرار بود با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن شبکه سوم سیما بیاید و تنها توانسته بودند دو قسمت از آن را ضبط کنند، اما به علت حضور تماشاگران زیاد در این برنامه فعلا ضبط آن متوقف شده است.

برنامه «دورهمی» شاید تنها برنامه‌ای بود که بدون اینکه به هشدارها توجه کند در ایام کرونا ضبطش را ادامه داد، اما بالاخره تسلیم این موضوع شدند و الان شبکه نسیم در حال پخش قسمت‌های تکراری این برنامه است و ضبط قسمت‌های جدید همچنان نامعلوم است.

مطمئنا برنامه‌سازی در تلویزیون با توجه به اینکه برخی برنامه‌ها باید با حضور تماشاگران باشد و حتی ساخت سریال‌ها با این اوضاع می‌تواند ضربه بزرگی به بحث برنامه‌سازی در تلویزیون باشد و مطمئنا باید برای آن فکری کرد. شاید مثل بازیگران یک سریال ترکیه‌ای که برای روحیه دادن به مردم هر کدام در خانه‌شان صحنه‌های مربوط به بازی خودشان را ضبط کردند تا به مردم روحیه دهند. نمی‌خواهم بگویم حتما ما هم باید این کار را انجام بدهیم اما کرونا به ما ثابت کرد می‌توانیم خلاقانه‌تر به زندگی نگاه کنیم و کارهایمان را انجام دهیم.

سریال‌های احتمالی در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان همیشه‌وهمیشه برای ما مردم ایران یکی از ماه‌های مهم است. ماهی که به میهمانی خدا می‌رویم و روح و جسم‌مان را پاک می‌کنیم. همان‌طور که برای ما این ماه مهم است برای دست‌اندرکاران تلویزیون هم این موضوع مهم است آن هم از این منظر که از ماه‌ها قبل خودشان را آماده می‌کنندا تا با برنامه‌های جذاب به  استقبال مخاطبان بیایند. از ساخت برنامه‌های ترکیبی گرفته تا سریال‌هایی که مخاطب را جذب کند. امسال اما موضوع دیگری هم اضافه شده است و آن هم کروناست. کرونایی که این روزها خودش را در همه جای زندگی مردم در جهان قرار داده است و ما را به جایی رسانده که باید به نوع دیگری از زندگی فکر کنیم. با وجود ویروس کرونا در برنامه‌ها و ساخت سریال‌ها هم مشکلاتی به وجود آمده و کمی این برنامه‌ها را تغییر داده است. در این گزارش به سریال‌های احتمالی در ماه رمضان 99 پرداختیم که ممکن است از شبکه‌های مختلف پخش شود.

شبکه اول سیما و روایت جلیل سامان

جلیل سامان را با سریال‌هایی که در شبکه سوم از او پخش شد، می‌شناسیم. سریال‌هایی چون «ارمغان تاریکی» و «پروانه» که مخاطبان خاص خودش را هم داشت. او کتاب هم نوشته است. کتاب «وقت بودن» که اتفاقا کتاب پرفروشی هم بود. حالا برای ماه رمضان او داستان جدیدی را به تلویزیون آورده است. سریال «زیرخاکی» که قرار است در چند فصل تولید شود و فصل اول آن برای ماه مبارک رمضان است.

البته شبکه یک سیما سریال «نون.خ» را برای ماه رمضان آمده کرده بود که با توجه به تغییراتی که کرونا برای تلویزیون رقم زده است این سریال زودتر از آنچه گفته شد پخشش شروع شد و برای ماه رمضان سریال زیرخاکی پخش خواهد شد.

فصل اول این سریال در حال آماده‌سازی و انجام مراحل فنی برای پخش در شب‌های ماه رمضان است. زیرخاکی از آثاری است که سعی دارد بخشی از فرآیند‌های اجتماعی کشور را با نگاهی متفاوت روایت کند.

این مجموعه در لوکیشن‌های متعددی جلوی دوربین رفته و داستان آن درباره مردی است که به‌دنبال اجناس زیرخاکی می‌گردد و برای یافتن گنج درگیر ماجرا‌هایی می‌شود. رضا نصیری‌نیا، تهیه‌کننده تلویزیون به همراه جلیل سامان کارگردان سریال پس از ساخت سریال «نفس» دومین تجربه مشترک خود را امتحان می‌کنند. نقش اول مرد سریال به عهده پژمان جمشیدی و نقش اول زن را ژاله صامتی عهده‌دار است. همچنین هادی حجازی‌فر، نادر فلاح، امید روحانی، ایرج سنجری، اصغر نقی‌زاده٬ گوهر خیراندیش و... نیز در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

نکته مهم در این سریال این است که در چند فصل قرار است ساخته شود، طبق اطلاعی که «فرهیختگان» از عوامل این سریال گرفته است، فصل دوم چون قرار است در خارج از کشور ساخته شود با توجه به شیوع کرونا فعلا هیچ فیلمبرداری انجام نگرفته و مشخص نیست چه زمانی را برای این موضوع در نظر بگیرند. این سریال در فصل اول 23 قسمتی است.

شبکه 2 و 3 گزینه برای ماه مبارک رمضان

بچه‌مهندس

زمانی که فصل اول این سریال در نوروز پخش شد، مخاطبان زیادی داشت، آن هم به خاطر حضور بچه‌هایی که در پرورشگاه بودند و آن‌قدر شیرین بازی می‌کردند که مخاطب ناخودآگاه جذب آنها می‌شد. بعد از تمام شدن فصل اول به دنبال این بود که سرنوشت این بچه‌ها را بداند. فصل دوم دوران نوجوانی آنها بود و حالا در آستانه ماه رمضان فصل سوم این سریال آماده پخش است.

تصویربرداری این سریال از تیرماه سال گذشته شروع شد  و حسن وارسته این قسمت را نوشته است.

در فصل یک این سریال، لوکیشن اصلی پرورشگاه(خانه خورشید) بود که در بوستان ولایت قرار داشت و شهرک دفاع مقدس، خیابان‌های تهران در دهه ۸۰ نیز از لوکیشن‌های دیگر این سریال بودند.

روزبه حصاری نقش جوانی جواد جوادی را در فصل سوم ایفا می‌کند که تا به حال در سریال‌های «یادآوری» و «تاریکی شب روشنایی روز» و... به ایفای نقش پرداخته است.

از سرنوشت

«از سرنوشت» سریالی درباره مشکلات زندگی و مسائل اجتماعی دو کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و سرنوشت آنها تا دوران نوجوانی و جوانی در این سریال به تصویر کشیده می‌شود.

دو فصل از این سریال در سال ۹۸ پخش شد و فصل سوم این سریال یکی از گزینه‌های ماه رمضان است.

محمدرضا خردمندان کارگردانی فصل اول و سوم سریال از سرنوشت را برعهده دارد و علیرضا بذرافشان دومین فصل این سریال را کارگردانی کرد.

شاهرگ

در سال‌های ناآرام پس از انقلاب در سال 1360 گروه ویژه‌ای برای عملیات بزرگی فراخوانده شدند. این گروه مسئولیت بزرگی به‌عهده دارند؛ چراکه عقربه‌های چندین بمب در تهران در حال حرکت است... .

«شاهرگ» سریال دیگر احتمالی شبکه دوم سیما برای ماه رمضان است، سریالی که به موضوع دهه ۶۰ و اتفاقات مهم آن زمان می‌پردازد.

این سریال ساخته جلال اشکذری است که تهیه‌کنندگی آن به‌عهده محمدرضا شفیعی است و در 30 قسمت تولید می‌شود و به روایت داستانی از کریم لک‌زاده که در دهه 1360 سپری می‌شود، می‌پردازد.

بازیگرانی چون نیما رئیسی، عباس غزالی، مهدی سلوکی، سیروس گرجستانی، آزاده زارعی و امید روحانی در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

شبکه 3 و سریالی که مشخص نیست

همان‌طور که گفتیم شبکه سوم سیما سریال «می‌جان» را برای پخش در ماه رمضان در حال آماده‌سازی و تولید دارد، سریالی به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و با تهیه‌کنندگی سعید پروینی که با توجه به اتفاقات کرونا فیلمبرداری این کار نیمه‌تمام مانده و شبکه سه سیما دو گزینه دیگر برای پخش دارد که البته هنوز برای آن تصمیمی قطعی نگرفته است.

سریال سرباز

 سریال «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، یکی از گزینه‌های احتمالی شبکه سه سیما برای پخش در ماه مبارک رمضان است. روابط عمومی این سریال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره پخش این سریال در ماه رمضان گفت: «به ما هم گفته‌اند یکی از گزینه‌ها برای پخش در ماه رمضان هستیم، اما اعلام قطعی نشده است. به‌هر‌حال سریال سرباز آماده پخش است و همه کارهای لازم را انجام داده‌ایم.»

سریال زمین گرم

سعید نعمت‌الله با آن زبان متفاوت در سریال‌سازی در حال ساخت یک سریال جدید است.

این سریال ۳۰ قسمتی که برای پخش از شبکه سه آماده می‌شود؛ با لحنی متفاوت از «جراحت» و «برادر جان» ادامه‌ای از سه‌گانه سعید نعمت‌الله در همان فضای برادرانه و خانواده است.

در خلاصه داستان «زمین گرم» که مضمونی اجتماعی-مذهبی دارد، آمده است: «بعد از سال‌ها بی‌خبری دو برادر از هم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند... .

کامران تفتی یکی از بازیگران این سریال است، اما با توجه به اوضاع ویروس کرونا، سریال نعمت‌الله هم دچار وقفه در تولید شده است.

شبکه 5

سریال طنز «پدر پسری» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی برای پخش از شبکه پنج سیما در ماه مبارک رمضان آماده می‌شود. تاکنون تصویربرداری ۱۷ قسمت از این سریال انجام شده و همزمان با تولید، مراحل فنی آن نیز در حال پیگیری است.

سریال «این روزها»

تصویربرداری سریال «این روز‌ها» در دانشگاه خوارزمی ادامه دارد و گروه سازنده با تلاش فراوان برای رساندن کار جهت پخش در شب‌های ماه مبارک رمضان در حال فعالیت هستند. بازیگران اصلی این سریال مهران رجبی، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ‌چاپ، محمدجواد جعفرپور و کتایون بختیاری هستند. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور عوامل این سریال به صورت مستمر در پشت صحنه پایش شده و تمام نکات بهداشتی نیز رعایت می‌شود./1360/

ارسال نظرات