۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۶۴۴۹۹۵
مبعث از چند نگاه

هیجان‌های مثبت و نقش آن در انتقال پیام‌های دینی

هیجان‌های مثبت و نقش آن در انتقال پیام‌های دینی
عید مبعث به تمام معنایش یک عید است. هم شادی ویژه عید را دارد، هم تلاش برای مصون ماندن از معصیت و هم جنب و جوش مخصوص یک روز عید.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امروزه برترین‌ها به روش‌های گوناگون معرفی می‌شوند. المپیادها، المپیک‌ها، مسابقات جهانی و مانند آن، عرصه‌هایی برای شناخت بهترین‌ها هستند. ملاک‌های گزینش هم محدود به اندیشه بشری است. در مبعث، بهترین فردی که می‌توانست بشریت را مدیریت کند، به جهان معرفی شد نه به روش کنونی؛ بلکه با معرفی خداوند.

برای جشن‌ها، بهانه‌های مختلفی جور می‌کنیم؛ تولد، ازدواج، موفقیت تحصیلی و مانند آن. رنگ و بوی تمام آنها محدود و دامنه اثرگذاری‌اش نیز در انحصار چند نفری که دعوت شده‌اند. جشن‌های معنوی اما حکایتی دیگر دارد. هم رنگ و بوی ژرف‌تر و هم فراگیری بیشتر. جشن مبعث، مرور یک خاطره تنها نیست، بلکه به یادآوری وظایف مسلمانی و جشن پایه‌ریزی نعمت اسلام است.

سفارش‌های مبعث، بسیار متنوع و جالب‌اند. قرار است ما با هیجانی مثبت به نام شادی به استقبال پذیرش پیام خدا برویم. مأمور شده‌ایم به شاد بودن و شاد کردن تمام کسانی که می‌توانیم در روحیه آنها نقشی داشته باشیم. از خانواده و اطرافیان گرفته تا دوستان و جامعه‌ای که در فراز و فرود آن سهیم هستیم. از نظر روان شناسی، زمانی که هیجان های مثبت مانند شاد بودن در سطح بالایی است، آمادگی برای یادگیری هم وضعیت بهتری دارد. لذا فرصت‌هایی مانند عید مبعث، می‌تواند زمینه مناسبی برای شادی‌آفرینی و انتقال پیام‌های دینی همراه با ایجاد این حالت خوشایند است. زمانی که افراد با احساسات مذهبی مثبت روبرو می شوند، تمایل به تکرار آن هم افزایش می‌یابد. از این نظر نیز، مبعث فرصتی است برای یک تجربه مذهبی ماندگار و مقدمه‌ای برای علاقه‌مند سازی مخاطبان به ویژه نسل نو نسبت به دین و جذابیت‌های دینی.

عید مبعث به تمام معنایش یک عید است. هم شادی ویژه عید را دارد، هم تلاش برای مصون ماندن از معصیت و هم جنب و جوش مخصوص یک روز عید. هر کدام به سهم خود می‌توانیم در ارتقا و ماندگاری این روز خدا نقش داشته باشیم. مبعث، یادگاری است که به دست ما به نسل آینده سپرده می‌شود. بیندیشیم که با چه کیفیتی این امانت را به فرزندان خود می‌سپاریم. /882/ 102/

منبع: کانال تخصصی نوجوان

ارسال نظرات