۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۴۳۶۴۸
در کتاب «جن از نگاه علم و دین» بررسی شد؛

راه هایی برای تشخیص «وجود جن» از «توهم جن»

راه هایی برای تشخیص «وجود جن» از «توهم جن»
کتاب «جن از نگاه علم و دین» دربردارنده مطالب استدلالی و منقول درباره پدیده «جن» است و راه هایی برای تشخیص «وجود جن» از «توهم جن» پیشنهاد می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «جن از نگاه علم و دین» نوشته محمدباقر شریعتی سبزواری را منتشر کرده است.

متأسفانه امروزه سیل شایعه ها و خرافه ها و نوشته ها در فضای مجازی و برخی کتاب ها و فیلم ها درباره جن موجب گردیده به جای افزایش اطلاعات و آگاهی مردم عادی و مسلمانان سنی و شیعه در این مورد، دانستنی های آنها با خرافات و توههمات در آمیزد و باعث گراهی و کج روی های بزرگ و فاحشی گردد که لازم است شفاف سازی شود.

نویسنده در مقدمه این اثر انگیزه های خود در نگارش این اثر را آگاهی بخشی به نسل جوان، سبک شهید علامه مطهری، افشاگری از مدعیان دروغین رابطه با جن و ارواح و انکار جن عنوان می کند.

نگارنده در بخش دیگری از مقدمه اثر می نویسد: هدف اصلی ما در این نوشتار اثبات وجود جن و آثار وجودی آنها و پیرایش اساطیر و افسانه هاست اما به دلیل شباهت ها و مناسبت های موضوع در لا به لای این مباحث از شیاطین جنی نیز به شکل گذرا سخن خواهیم گرفت تا تفاوت ابلیس با جنیان روشن گردد؛ ضمنا بسیاری از مسائل معنوی و تربیتی و مطالب روشنگرانه عقلانی و اعتقادی در لا به لای مباحث گنجانده شده است.

هر کسی سخنی از «جن» می شنود، همواره مرزی میان خیال و واقعیت ترسیم می کند و با توجه به آگاهی و تجربه شخصی خود، مدعیان رؤیت جن یا جن زدگی را تأیید یا رد می کند. از این رو برای آگاهی بخشی، باید این پدیده را از موهومات و دایره خیال خارج کرد و بهترین استدلال های دینی خیال خارج کرد و بهترین استدلال های دینی و عقلانی را برای وجود یا عدم آن صورت بندی نمود.

کتاب حاضر دربردارنده مطالب استدلالی و منقول درباره پدیده «جن» است و آگاهی خواننده را تا حد قابل قبولی افزایش می دهد و راه هایی برای تشخیص «وجود جن» از «توهم جن» پیشنهاد می دهد.

کوشیده ایم از منابع مطمئن و تجارب ارزشمند بزرگان و نظریات و مشاهدات فیلسوفان و فقیهان متعهد و مقبول و از تحقیقات بالینی و میدانی قطعی و مسلم نیز به میزان لازم استفاده کنیم و از طرح هر گونه مسائل افسانه ای و خرافات ضد علم و عقل و مخالف کتاب و سنت پرهیز کنیم، ولی پیچیدگی موضوع و محدودیت اطلاعات کمبود بضاعت علمی و فقدان اعتماد کامل به گفتار برخی از تسخیرکنندگان جنیان ایجاب می کند که آمادگی کامل برای هرگونه انتقادات و پیشنهادات داشته باشیم.

راه هایی برای تشخیص «وجود جن» از «توهم جن»

ساختار کتاب:

نویسنده، این اثر را در هشت فصل تدوین کرده است؛ فصل اول این اثر با عنوان «جن پژوهی و مفاهیم کلیدی» نوشته شده که در این فصل به مباحثی همچون رشته جن شناسی، چشم زدن، تقش وهم و خیال، جن چیست؟ واژه اجتنان و استجان چیست؟ سابقه تاریخی بخث جنیان، جنس جن و ملک؟ جنیان در آثار اهل سنت، جن در مذاهب و ادیان بزرگ الهی، عهد عتیق، موجودات غیبی در قرآن، جن در منابع معتبر، منکران جن چه کسانی هستند؟ دلایل منکران جن و جواب این شبهات و... پرداخته شده است.

فصل دوم این اثر به اثبات وجود جنیان اختصاص یافته که نویسنده در این فصل به جن از منظر مادی مسلک ها، پرسش جنیان، دلایل اثبات موجودات نامحسوس، حضور جن به جای روح، روابط جن و انسان، ازدواج مشروع جن و انس، شرایط رابطه انسان و جن، جن گیر خراسان، از توهم تا واقعیت و... می پردازد.

نگارنده کتاب «جن از نگاه علم و دین» در فصل سوم به راه های احساس یا رؤیت موجودات غیبی اشاره کرده و تجسم و تمثل، ریاضت، خواب و رؤیای راستین، وحی و کلام را از جمله این راه ها برمی شمارد.

مؤلف این اثر، در فصل چهارم «خلقت جن از منظر قرآن» را بررسی و فلسفه خلقت جنیان، تقدم خلقت جن بر انس در نگاه قرآن، پیامبران جنی ها و کتاب آنها، توجه جنیان به قرائت قرآن، ایمان جنیان به قرآن، کفرو  ایمان جنیان، جنیان و شنیدن قرآن، چگونگی ارتباط جنیان با آسمان و... را تبیین می کند.

در فصل پنجم این اثر به شکل و قیافه و نحوه زندگی جنیان پرداخته شده و نویسنده، دلایل ازدواج و تولید نسل جنیان، حکم ازدواج از نظر علمای اهل سنت، مشکل ازدواج با جن، امتیازهای جنیان، مسکن جنیان، غذا و طعام جنیان، داستان هایی از اشغال مکان، جن و پرسش در قیامت، پزشک جنی، ضحاک و طبیب جن، قدرت جنیان از نگاه قرآن و... را مطرح می کند.

نگارنده در فصل ششم این اثر، به مبحثی با عنوان «امکان تسخیر جنیان و راه های دفع آن» می پردازد و در این فصل امکان تسخیر ارواح و جنیان، عوامل تسخیر جن، نجات از اطاعت شیطان، ظهور ابلیس به صورت فیل، دو نمونه از نصایح شیطان، مؤعظه جنی ها، تقاضای جن از امام باقر(ع)، توسط جنیان به ائمه(ع)، جنیان محافظ امامان(ع)، کشته شدن جن و... تبیین شده است.

همچنین، مؤلف در فصل هفتم به توضیح علل آزار جنیان و راه های دفع آن پرداخته و مزاحمت جنیان، توسط به حضرت علی(ع)، جن زدگی و صرع، معالجه جن زده به دست حضرت عیسی(ع)، توسل جن به حضرت علی(ع)، راه های حفاظت از جن و شیطان، استعاذه از شر جن و شیطان، انبساط و انقباض جنیان، آیا جنیان از غیب آگاهند؟، ماجرای هام پسر ابلیس و یهودی دوره گرد و... پزداخته است.

در فصل هشتم نیزر به پرسش ها و پاسخ درباره جن پرداخته و به سؤالات با موضوعات دین جینان، حکومت جنی ها، فرق بین ملائکه و جنیان و زندگی جنیان پاسخ داده شده است.

برشی از کتاب:

خلقت جن از نظر قرآن

برای شناخت ریشه خلقت جنیان راه مطمئنی جز قرآن نیست؛ زیرا ممکن است برخی از جنیان هم به دوستان خود مانند انسان ها دروغ بگویند؛ مثلا ریشه خلقت خویش را همچون ملائکه از نور بدانند، ولی قرآن کریم در آیات متعددی چندین بار از خلقت انسان و جنیان پرده برداشته است. در این کتاب مقدس 48 بار کلمه «جن» و مشتقاتش به کار رفته است.

اینکه آفرینش جن قبل از انسان بوده است، در  قرآن با صراحت آمده است و در آن اختلافی نیست و شاید یکی از علل تقدم لفظ «جن» بر «انس» در بعضی از آیات قرآن نیز به دلیل تقدم زمانی باشد. گرچه می تواند به دلیل نامرئی بودن آن هم باشد یا انکار وجود آن توسط برخی از انسان ها باعث شده باشد که قرآن قاطعانه و غیر مستقیم از واقعیت وجود جنیان در ردیف انسان ها بلکه قبل از آنها خبر می دهد.

آنچه از قرآن و روایات مفهوم می‌گردد این است که خداوند متعال خلقت و ماهیت انسان را از گل، ملائکه را از نور، جن را از آتش و سایر موجودات زنده را از آب و خاک معرفی می‌کند و خلقت جن پیش از آفرینش انسان را در چند آیه با تعبیرات مختلف بیان می‌کند.

مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «جن از نگاه علم و دین» نوشته محمدباقر شریعتی سبزواری را در ۲۶۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۳۷۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، چهار راه شهدا، فروشگاه مرکزی بوستان کتاب، و دیگر شعب این مؤسسه در تهران، مشهد و اصفهان مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۱۱۵۱۱۸۷ و ۰۲۵۳۱۱۵۱۲۵۰ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۲۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
داداش
Iran, Islamic Republic of
۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
خیلی احمقانه
2
5