۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۶۴۳۱۲۰
در کتاب «سه پیامبر اسرار آمیز» بررسی شد؛

زندگانی حضرت موسی، داوود و سلیمان(ع) از منظر قرآن

زندگانی حضرت موسی، داوود و سلیمان(ع) از منظر قرآن
کتاب «سه پیامبر اسرار آمیز» درباره زندگانی حضرت موسی(ع)، داوود(ع) و سلیمان(ع) است که نویسنده در این اثر به زندگی این سه پیامبر الهی از منظر قرآن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «سه پیامبر اسرار آمیز(زندگانی حضرت موسی، داوود و سلیمان(ع) از منظر قرآن)» نوشته محمدزمان رستمی را منتشر کرده است.

خداوند در قرآن داستان برخی انبیای الهی را بیان می‌کند و آنها را بهترین داستان ها می خواند: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ». مطالعه سرگذشت انبیا به روح انسان ثبات می بخشد؛ داستان انبیا(ع) حتی برای تثبیت قلب پیامبر(ص) نیز مفید است: «نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ».

از زیباترین و شگفت انگیزترین داستان های قرآن، داستان زندگی موسی، داوود و سلیمان(ع) است؛ قرآن درباره زندگی هیچ پیامبری مانند موسی(ع) به تفصیل سخن نگفته است؛ همچنین بخش‌های بسیاری از سوره های قرآن درباره زندگی موسی(ع) است و زندگی آن حضرت را از آغاز تولد بیان می‌دارد. آن حضرت یکی از انبیای اولواالعزم است که زندگی‌اش از بدو تولد تا هنگام وفات، آکنده از معجزه ها و اسرار و عجایب است و درس‌های بیشماری از خداشناسی و انسان شناسی را دربردارد.

داستان همه انبیای الهی تقابل حق و باطل را نشان می دهد؛ داستان موسی(ع) و فرعون هماره در طول تاریخ تکرار می شود و دوره های مختلف تاریخ با یکدیگر شباهت های بسیار دارند.

زندگی بنی اسرائیل، پس از موسی نیز شگفت انگیز است؛ پس از موسی(ع)، یوشع رهبری بنی اسرائیل را بر عهده می گیرد و آنان را به سرزمین موعود یعنی فلسطین وارد می کند. آنان در این سرزمین، حکومت تشکیل می‌دهند و حکومت آنان توسعه می‌یابد اما بار دیگر حکومت را از دست می‌دهند تا اینکه رهبری آنان به دست طالوت می‌افتد. طالوت دوباره آنان را نجات می‌دهد و حکومت از دست رفته را به آنان باز می‌گرداند. داوود جانشین طالوت می‌شود و این حکومت را توسعه می بخشد.

پس از داوود(ع) سلیمان(ع) به حکومت می رسد و بزرگترین و قدرتمندترین سلطنت تاریخ را شکل می‌دهد؛ داستان سلیمان(ع) سراسر معجزه است و شگفتی های خاص خود را دربردارد. سلیمان(ع) برای اداره حکومت خود جنیّان را به کار گرفت و حضور جن در حکومت سلیمان(ع) امری بی سابقه در تاریخ است. آن حضرت در اداره حکومت وسیع خود، پرندگان را نیز به استخدام خود درآورد؛ قرآن از ادراک بی نظیر آنان سخن می‌گوید و برخی از اسرار آنان را فاش می سازد.

این کتاب تمام آیاتی را که درباره این انبیای بزرگ آمده است، دقیقاً بررسی می‌کند و با طرح سؤال هایی، خوانندگان گرامی را با اسرار زندگی انبیا آشنا می کند و زمینه گسترده‌ای برای تحقیقات بعدی فراهم می‌آورد.

ساختار کتاب:

نویسنده، این اثر را در سه بخش داستان های حضرت موسی(ع)، حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) نگاشته است؛ در بخش اول این اثر، به 162 داستان و قصه از زندگی حضرت موسی(ع) پرداخته می شود که از جمله عناوین این داستان‌ها می‌توان به «مصر و فرعونیان، اهرام مصر، عصر طلایی فرعونیان، به استضعاف کشاندن بنی اسرائیل، قتل کودکان بنی اسرائیل، وحی به مادر موسی(ع)، محبت موسی(ع) در دل قابله، ماجرای صندوق موسی(ع)، بیرون کشیدن موسی(ع) از آب توسط فرعونیان، فرزند خوانده شدن موسی(ع) برای فرعون، تعقیب صندوق توسط خواهر موسی(ع)، بلوغ موسی(ع) و دریافت حکمت و علم، آشکار شدن کمالات موسی(ع) برای فرعونیان، دیدار موسی(ع) با بنی اسرائیل، هجرت موسی(ع) به مدینه، چوپانی دختران شعیب(ع)، گفتگوی موسی(ع) و ساحران، سوراخ کردن کشتی، ورود به سرزمین فلسطین، اعلام وجوب جهاد بر بنی اسرائیل و... اشاره کرد.

نگارنده در بخش دوم این اثر به بیان 17 داستان از زندگانی حضرت داوود(ع) پرداخته است که عناوین برخی از داستان های این بخش شامل داوود(ع) از کودکی تا بعثت، داوود(ع)، فصل الخطاب داوود(ع)، تقویت سلطنت داوود(ع)، رجوع داوود(ع)، علم داوود(ع)، اختراع زره بافی، تسخیر کوه ها و پرندگان، تعیین داوود به عنوان خلیفه، قضاوت داوود(ع)، جانشین داوود(ع) و وفات داوود(ع) می شود.

مؤلف در بخش پایانی این اثر 26 داستان از زندگانی حضرت سلیمان(ع) را بیان کرده است که؛ علم سلیمان(ع)، سلطنت سلیمان(ع)، آشنایی با زبان پرندگان، شُکر سلیمان(ع)، سلیمان(ع) و بلقیس، مجازات جن، امت‌های حیوانات، مرگ سلیمان(ع)، افتادن جسد بر تخت سلیمان(ع)، هاروت و ماروت، سرگذشت بنی اسرائیل بعد از سلیمان(ع) و... از داستان های این بخش به شمار می رود.

زندگانی حضرت موسی، داوود و سلیمان(ع) از منظر قرآن

برشی از کتاب:

شغل داوود(ع)

داوود(ع) از کودکی کار می کرد. وقتی که حکومت به دست او افتاد از بیت المال ارتزاق می کرد.

در مورد کار و نیاز نبی الله داوود (ع)، امام صادق (ع) می‌فرمایند، خداوند به داوود (ع) وحی کرد: تو نیکو بنده‌ای هستی، جز این که هزینه زندگی خود را از بیت المال تأمین می‌کنی. داوود (ع) ۴۰ روز گریه کرد و از خداوند خواست وسیله‌ای برای او فراهم سازد که از بیت المال مصرف نکند، خداوند آهن را بر او نرم کرد. او هر روز با آهن یک زره می‌ساخت و به هزار درهم می‌فروخت؛ بدین ترتیب، ۳۶۰ زره ساخت و به ۳۶۰ هزار درهم فروخت، و از بیت المال بی نیاز گردید.

داوود (ع) که به جهد و جهاد، اهمیت بسیار می‌داد، در این فکر بود که وسیله دفاعی رزمندگان، در عین آن که آن‌ها را حفظ می‌کند، نرم، و استفاده از آن آسان باشد. او این مطلب را از خداوند خواست. خداوند آهن را برای حضرت داوود (ع) مانند موم نرم کرد، و او از این موهبت در زره سازی استفاده کرد و از بیت المال بی نیاز گردید.

مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «سه پیامبر اسرار آمیز (زندگانی موسی، داوود و سلیمان (ع) از منظر قرآن)» نوشته محمدزمان رستمی را در ۵۱۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۷۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس قم، چهار راه شهدا، فروشگاه مرکزی بوستان کتاب، و دیگر شعب این مؤسسه در تهران، مشهد و اصفهان مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۱۱۵۱۱۸۷ و ۰۲۵۳۱۱۵۱۲۵۰ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بهارلو
Iran, Islamic Republic of
۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۳
وای بر مسئولینی که هیچ وقت از بیت المال سیر نمی شوند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
عالی و مفید بود موفق باشید
0
0