۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۸
کد خبر: ۶۴۲۹۷۴
آیت الله اراکی:

روح زندگی غربی و سکولاریستی فراموشی و غفلت است

روح زندگی غربی و سکولاریستی فراموشی و غفلت است
نماینده خبرگان با بیان اینکه روح زندگی غربی و سکولاریستی فراموشی و غفلت است، گفت: این در حالی است که روح زندگی اسلامی اندیشیدن، هوشیاری و عدم غفلت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین در درس اخلاق خود برای طلاب مدرسه امیرالمؤمنین(ع) با تبریک سالروز میلاد مولای متقیان گفت: امیدواریم این روز بر جامعه ایمانی مبارک باشد و مصیبت ها و نگرانی ها از جامعه رفع شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مفهوم اخلاق افزود: خَلق هیأت جسمانی و خُلق هیأت روحانی انسان است، روح انسان مانند جسم آن هیأت و شکلی دارد و مراد از اخلاق اوصافی است که این هیأت درونی و روحی را شکل می دهند.

نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه روح انسان مانند جسم آن سلامت و آسیب دارد، اظهار داشت: روح انسان هم می تواند مانند جسم آن دچار آسیب و آفات شود و همانگونه که اگر به آسیب های جسمی رسیدگی نشود انسان به هلاکت می رسد آسیب ها و آفات روحی نیز می تواند انسان را به هلاکت برساند.

وی ادامه داد: باید مانند سلامت جسم به دنبال سلامت روح باشیم و اجازه ندهیم که امراض و آسیب ها به روح ضربه بزنند، باید روح را تقویت کنیم تا در نتیجه کمتر دچار آسیب و آفت شود، اگر اندام بیرونی و جسمی انسان تقویت شود کمتر آسیب می بیند و روح نیز این چنین است.

آیت الله اراکی با تأکید بر لزوم توجه به پیشگری از آسیب های روحی و جسمی ابراز داشت: انسان باید میکروب ها، آلودگی ها و از آنچه که به سلامت بدن آسیب می رساند اجتناب کند و درباره روح نیز همین وظیفه را بر عهده دارد.

وی عنوان کرد: پیشگیری متوقف بر تقویت در مسیر سلامت است، خدا انسان را سالم می آفریند و این خود انسان است که درون خود را آلوده می کند، هر انسانی ابتدای امر سالم است و بر مبنای فطرت آفریده می شود و باید در ادامه مسیر سلامت خود را تقویت و تثبیت کند تا در برابر آفت ها مقاومت داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به چگونگی تقویت روح خاطرنشان کرد: بنابر آیات و روایات نخستین عامل تقویت سلامت درونی تقویت اراده خیر و صلاح است، در آیات کریمه قرآن و در روایات به مقوله عزم اشاره های فراوانی شده و تأکید زیادی بر مسأله عزم و اراده قوی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: خداوند متعال از انبیای بزرگ الهی به عنوان اولوالعزم یاد می کند و معلوم می شود که عزم مسأله مهمی در تقویت بنیه سالم است، اگر انسان عزم قوی در انجام کار خیر داشته باشد سالم رشد می کند، صبر و بخشش سبب تقویت جدی عزم و اراده انسان می شود.

آیت الله اراکی اساس لغزش انسان را نبود عزم دانست و گفت: عزم قوی می تواند آدمی را از لغزش حفظ کند، نخستین عامل تقویت عزم اندیشیدن و تفکر است، انسان اندیشه گر می تواند عزم خود را تقویت کند چرا که گذشته، حال و آینده خود را به دقت مورد بررسی قرار می دهد و درباره آیات الهی و مرگ می اندیشد.

وی افزود: روح زندگی غربی و سکولاریستی فراموشی و غفلت است، این در حالی است که روح زندگی اسلامی اندیشیدن و هوشیاری و عدم غفلت است و در آیات و روایات تأکید ویژه ای بر تفکر شده است، اندیشیدن گام نخست حرکت انسان است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
محمد قمین
ارسال نظرات