۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۴۲۷۹۶
استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت علی وجودی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد است

حضرت علی وجودی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: دلیل اینکه پیامبر و ائمه (ع) کراراً یادآور می‌شوند که فضائل امیرالمؤمنین (ع) بی‌انتها است، این است که امیرالمؤمنین (ع) بدل و جایگزین ندارد.

حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن میلاد حضرت علی (ع)، به تبیین فضائل امیرالمؤمنین (ع) پرداخت.

وی افزود: فضائل این امام همام به‌گونه‌ای است که حضرات معصومین (ع) و در رأسشان حضرت ختمی مرتبی (ص) کراراً یادآور می‌شوند که فضائل امیرالمؤمنین (ع) لاتُحصَی و بی‌انتها است.

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه پیامبر و ائمه (ع) کراراً یادآور می‌شوند که فضائل امیرالمؤمنین (ع) لاتُحصَی و بی‌انتها است، این است که بفهمیم امیرالمؤمنین (ع) بدل و جایگزین ندارد و وجود بابرکت حضرت، وجودی منحصربه‌فرد است؛ تا آنجا که فرموده‌اند: فقط آن حضرت است که دارای لقب امیرالمؤمنین است.

وی ادامه داد: شخصی به محضر امام صادق (ع) وارد شد و عرض کرد: «السلام علیک یا امیرالمؤمنین». آن حضرت از جای برخاستند و به آن شخص فرمودند: دم فرو بند، این اسمی است که جز برای امیرالمؤمنین (ع) شایسته نیست و خدای متعال ایشان را به این اسم نام‌گذاری فرموده است.

حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: وقتی هم که از محضر حضرت سؤال شد: پس حضرت قائم (عج) به چه اسمی خوانده می‌شوند؟ پاسخ دادند: به القابی مثل «بقیة‌الله» و «یابن‌رسول‌الله».

وی افزود: حتی مرحوم سید بن طاووس کتاب «الیقین» خود را با محوریت همین موضوع تألیف کرده است؛ به‌گونه‌ای که نام کامل کتاب مذکور «الیقین باختصاص مولانا علی (ع) بامرةالمؤمنین» است.

حجت‌الاسلام غلامی در ادامه اظهار کرد: خدای متعال به‌عنوان رب‌العالمین و مدیر کلان عالم این همه کمالات وجودی و امکانات در وجود امیرالمؤمنین (ع) قرار داده است، ازاین‌رو باید بدانیم حضرت باید چه‌کار مهمی انجام دهد که می‌بایست حائز این همه فضائل و ظرفیت‌ها و امکانات وجودی باشد؟

وی افزود: در پاسخ به این سؤال باید گفت جواب این سؤال در آیه ذیل نهفته است؛ آیه‌ای که خداوند مراحل تحقق هدف خلقت انسان و فرایند سعادت و خوشبختی او را به‌صورت فشرده بیان می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْض کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیمَکنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یعْبُدُونَنی لا یشْرِکونَ بی شَیئاً وَ مَنْ کفَرَ بَعْدَ ذلِک فَأُولئِک هُمُ الْفاسِقُونَ».

حجت‌الاسلام غلامی گفت: این آیه بیان می‌کند خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان‌گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدّل می‌کند، آن‌چنان که تنها من را می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آن‌ها فاسقان‌اند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محب علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
جانم به فدای مولا علی علیه السلام
0
0