۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۱۵۰۹۰
مصوبات اقتصادی امروز مجلس؛

طرح تسهیل تسویه‌ بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور اصلاح شد

طرح تسهیل تسویه‌ بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور اصلاح شد
نمایندگان طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان را اصلاح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت امروز سه‌شنبه هشتم مردادماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان چندین طرح اقتصادی را مصوب و یا اصلاح کردند.

مشروح مصوبات بهارستان نشینان به شرح ذیل است:

مخالفت مجلس با راه اندازی پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی چند جانبه

وکلای ملت پس از استماع مخالفان و موافقان گزارش «رد طرح یک فوریتی راه اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی» با رد آن با ۶۹ رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس این گزارش این طرح از دستور کار خارج شد.

طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور اصلاح شد

ولای ملت موادی از طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف بدهی تسهیلات‌گیرندگان را اصلاح کردند.

بند ۱ این طرح نیز به شرح زیر اصلاح شد:

ملاک محاسبه بدهی متقاضیان مشمول این قانون قرارداد اولیه است در صورتی که قرارداد اولیه یک یا چند نوبت برخلاف مقررات اعلامی بانک مرکزی از طرقی مانند انعقاد توافق‌نامه، قرارداد جدید و یا اعطای تسهیلات جایگزین امهال شده باشد آخرین قرارداد و یا توافق‌نامه قبل از تاریخ ۱۳۹۳.۱.۱ قرارداد ملاک محاسبه تلقی و محاسبه مانده بدهی مشتری براساس آن انجام می‌شود. قرارداد‌هایی که به صورت قانونی و به استناد قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۰ – ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ و ماده ۲۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴.۲.۱ با شرایط مندرج در احکام مذکور و بدون لحاظ جریمه‌ها منعقد شده است. از شمول حکم این قانون مستثنی می‌باشد.

در مورد ایراد شورای نگهبان در خصوص بند ۷ ماده واحده مبنی بر تحمیل زیان به بانک‌های دولتی با توجه به این‌که این طرح در هیات دولت مطرح و مورد موافقت قرار گرفته است ایراد منتفی است.

لازم به ذکر است بند ۸ ماده واحده حذف شد.

یک فوریت طرح اصلاح قانون حمایت از تولید و اشتغال پایدار روستایی به تصویب رسید

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با یک فوریت طرح اصلاح قانون حمایت از تولید و اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با ۱۲۶ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات تسعیر دارایی‌های ارزی معاف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز طرح استفساریه ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را با ۱۵۶ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در موضوع استفساریه آمده است:

بر اساس حکم مندرج در ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۰۲/۰۱، آیا صندوق توسعه ملی از ابتدای تشکیل مشمول حکم مذکور می‌باشد؟

در پاسخ طراحان آمده است: بلی، صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس و تشکیل مشمول حکم مندرج در ماده ۳۶ قانون مذکور می‌باشد.

بر اساس ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف می‌باشد./۸۵۶/پ202/ق

ارسال نظرات