۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۱۴۷۹۷
حجت الاسلام والمسلمین مومنی تبیین کرد؛

جایگاه عقل از دیدگاه امام رضا

جایگاه عقل از دیدگاه امام رضا
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به فرمایش امام رضا(ع) انسان عاقل به اظهار خیر پرداخته و شر او به کسی نمی رسد اما کسی که از او شر صادر می شود از عقل فاصله گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مومنی، سخنران حرم مطهر رضوی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی  به جایگاه عقل از دیدگاه امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: عقل بالاترین سر مایه است که به آن حجت درون می گویند.

وی با اشاره به روایات در مورد عقل و اهمیت آن از دیدگاه اولیای الهی، گفت: امام ععلی(ع) می فرماید:«عقل بهترین دوست و رفیق است.» همچنین امام مجتبی(ع) در این مورد می فرماید:«عقل بالاتربین ثروت و دارایی است.»، وجه ممیز انسان و حیوان در قوه عقل است توجه به این عقل انسان را از ملک بالاتر برده و عدم توجه به آن به پایین ترین نقطه سقوط می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی به نتایج عقل از دیددگاه امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: حضرت فرمود:«عقل انسان مومن کامل نمی شود مگر به این که این ده خصلت در او به ظهور و بروز برسد: امید خیر و خوبی از او است، بدی از او انتظار نمی رود، اگر کسی به او خیر برساند خیر کم دیگران را زیاد می بیند، اگر از خودش خیر کثیری برسد منت سر دیگری نمی گذارد، اگر انسان های نیازمند با او رفت و آمد دارد خسته ودلگیر نمی شود، در طول عمر از طلب علم و کار علمی خسته نمی شود، برای او فقر در راه خدا بهتر از غنا و ثروتی است که انسان را به سمت تعلقات و دنیا بکشاند، رضای خدا را بالاتر از عزتی که دشمن می دهد می داند، گمناهی برای او به مراتب بهتر از شهرت است، هر کسی را که می بیند می گوید این از من با تقواتر است.»

استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به فرمایش امام رضا(ع) انسان عاقل به اظهار خیر پرداخته و شر او به کسی نمی رسد اما کسی که از او شر صادر می شود از عقل فاصله گرفته است همچنین انسان عاقل چون خیر کم دیگران را زیاد می بیند، روحیه توقع در انسان ها کم شده و آرامش قلب برای او صادر می شود.

وی با تأکید به تواضع در برابر دیگران گفت: انسان عاقل اگر کسی را از خود پایین تر دید، باید بگوید شاید او از من بالاتر و با تقواتر باشد و اگر کسی را بالاتر از خود دید در برابر او تواضع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به این که انسان عاقل عزتی که دشمن می دهد را نمی خواهد،  بیان داشت: دشمن خدا اسراییل و آمریکا است، این که برای کسب عزت به آن ها توجه کنیم عین ذلت است، عزت در خانه خدا بودن است.

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: بگذارید که خدا انسان را مطرح کند خیلی از بزرگان ما گمنام هستند و به دنبال شهرت نبودند اما خدا به او شهرت و عزت می دهد از جمله علامه طباطبایی را در زمان حیات وی خیلی نمی شناختند و بعد از مرگ ایشان همه او می شناسند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات