۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۱۱۴۰۷
آیت الله علم الهدی:

هدف امام صادق انسان سازی و تشکیل حاکمیت ولایی بود

هدف امام صادق انسان سازی و تشکیل حاکمیت ولایی بود
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: عدم بصیرت امت اسلام سبب شد تا دشمن در هر موقعیتی حتی با چهره انقلابی در اسلام نفوذ کرده و موجب ضربه به اسلام و امامان معصوم شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در اجتماع عظیم صادقیون در حرم مطهر رضوی با بیان این که تفاوت و تعارضی در اجرای امامت وجود ندارد، اظهار کرد: امامان دارای یک هدف بوده و اصل کار امامان در جهت مبارزه با طاغوت، راه اندازی جریان امامت و حرکت مردم به سمت امامت بود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به برخورد متفاوت امامان معصوم در زمان های مختلف، ابراز کرد: اگر امامی مانند امیرالمومنین(ع) فقط موظف است که حاکمیت طاغوت و انحراف رهبری را 25 سال مشاهده کند و دم فرو دهد پس رقم خوردن عاشورا برای چیست؟ و اگر امامی مانند امام سجاد(ع) موظف است تنها به دل دادگی به درگاه حق اکتفا کند پس چرا امام باقر(ع) دست به انقلاب فرهنگی می زند و امام صادق(ع) تشکیل دانشگاه 4 هزار نفره می دهد؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر تنها وظیفه امام بیان معارف است پس چرا امام موسی بن جعفر(ع) در مقام حق گویی و حرکت ظلم ستیز 14 سال در زندان حکومت بنی عباس در بند می شود و در ادامه چرا  امام رضا(ع) در سمت ولایت عهدی در کنار سلطه طاغوت قرار می گیرد؟ این جریان در سیره اهل بیت(ع) نشان می دهد که هیچ تعارض و تناقضی در روش و سیره ائمه وجود ندارد.

وی  دوره امامت امام علی(ع) تا امام حسن عسکری(ع) را به چهار دوره تقسیم بندی کرد و گفت: دوره امامت اهل بیت(ع) شامل دوره سکوت و همکاری، دوره اقتدار و مظلومیت از حکومت امام علی(ع) تا صلح امام حسن(ع)، دوره ساندگی کوتاه مدت از صلح امام حسن(ع) تا قیام عاشورا، دوره سازندگی بلند ملت از امام سجاد(ع) تا امام حسن عسکری(ع) است که این دوره های سیره اهل بیت(ع) در حقیقت مانند یک انسان با عمر 250 ساله است که در هر زمانی رفتاری متفاوت با توجه به شرایط آن زمان داشته است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به دوره چهارم امامت امامان معصوم، بیان داشت: دوره چهارم سازندگی جامعه اسلام و تجدید انقلاب پیامبر(ص) بود چون در نتیجه انحراف رهبری و حاکمیت غاصب بر مردم بینش ها نسبت به دین عوض شده بود، مردم بینش مکتبی نداشتند و اسلام را به عنوان برنامه آسمانی و جریان راهبری برای زندگی نمی دیدند و از نظر آن ها اسلام برای کسب قدرت گروهی بود اما امامان در این دوره انقلاب پیامبر(ص) را تجدید کردند تا بینش مردم نسبت به اسلام متحول شود و براثر آن جریان رهبری امت در مسیر اصلی خود که خط امامت است، قرار بگیرد.

امام جمعه مشهد افزود: تلاش های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با این هدف بود که مردم رشد دینی، اجتماعی و سیاسی پیدا کنند و در خط امامت و حاکمیت ولایی قرار گیرند، انقراض حکومت بنی امیه نیز به این دلیل بود که مردم گرایش به اهل بیت(ع)، اسلام، زهد و تقوا یافتند  و بنی امیه را دشمن اهل بیت دانسته و زمینه انقراض آن ها فراهم شد.

وی تصریح کرد: ما هیچ گاه امام ساکت و صامت نداشتیم که به سرنوشت مردم و مدیریت جامعه اسلامی توجه نداشته باشد و اگر امامان ما چنین بودند، ظالمان جور و حکومت طاغوت با آن ها کاری نداشتند و آن ها را از بین نمی بردند، امامان هر قدمی که برداشتند در جهت مبارزه با طاغوت، راه اندازی جریان امامت و حرکت مردم به سمت امامت بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خط حرکتی امام صادق(ع) نیز این نبود که تنها مسأله بگوید بلکه حرکت ایشان حرکت جهت دار بود به همین دلیل حکومت وقت با تدریس ایشان مخالفت می کرد چون این تدریس در مقام انسان سازی و تشکیل حاکمیت ولایی بود.

آیت الله علم الهدی با بیان این که سیره عملی امام صادق(ع) در استباط ولایت فقیه بود، گفت: حضرت شاگردانی را تربیت کرد و آن ها را به مناطقی که دسترسی به امام نداشتند، فرستاد که با این حرکت ایشان مسأله ولایت فقیه از زمان این حضرت به صورت عملی مطرح شد.

وی عدم بصیرت مردم را موجب انحراف از ولایت دانست و افزود: این عدم بصیرت امت اسلام بود که واقعیت را تشخیص نداد و این گرفتاری های ائمه در اوج مظلومیت به دلیل این بی بصیرتی بود چون عمق گرفتاری آن ها را درک نمی کردند و شیطان و ظالمین مانند بنی عباس در هر موقعیتی حتی با چهره انقلابی در اسلام نفوذ کرده و موجب ضربه به اسلام و امامان معصوم شدند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات