۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۶۰۹۱۷۹
آیت الله میرباقری:

وادی ولایت امام تنها راه رسیدن به خدا است

وادی ولایت امام تنها راه رسیدن به خدا است
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: هر کسی می خواهد به سوی خدا حرکت کند، باید از وادی ولایت معصوم(ع) برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، شامگاه جمعه در مراسم سخنرانی بارگاه منور رضوی که در رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین جایگاه معصومان(ع) در جریان بندگی خداوند پرداخت.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: وقتی گفته می شود به جز رابطه عبد و معبودی، تفاوتی بین خدا و معصومان(ع) وجود ندارد، یعنی امام(ع) در موقعیت و مقامی قرار دارد که خلیفه مطلق خداست و زمام تمام امور عالم به اذن الهی در دست اوست و از این جهت خواسته ای را که از امام(ع) طلب می کنید، گویی از خدا طلب کرده اید.

وی افزود: تعبیری در زیارت معروف امام رضا(ع) وجود دارد که در روایت آمده است قبل از حرکت به سمت بارگاه مطهر امام(ع) درب خانه خود بایستید و بگویید «بسم الله و بالله و إلی الله» یعنی انسانی که به سمت امام(ع) می رود، گویی در حال حرکت به سوی خداست. به همین دلیل است که سفارش شده در مسیر زیارت معصوم(ع) زبان تان به ذکر توحید مترنم باشد.

آیت الله میرباقری گفت: انسان زائر، مهاجر إلی الله و راحل إلی الله است. پیشانی حرکت به سمت امام(ع)، حرکت به سمت خداست. راه دیگری جز این هم وجود ندارد و هرکس می خواهد به سوی خدا حرکت کند، باید از وادی معصوم(ع) برود. صراط مستقیم که همان صراط بندگی، معرفت و عبودیت است و ما از خداوند می خواهیم که از آن فاصله نگیریم، به فرموده روایات، همان وادی ولایت امام(ع) است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آن صراطی که در قیامت مجسم می شود و در روایات آمده از مو باریک تر و از شمشیر تیز تر است، تجسم همین صراط دنیاست. انسان اگر در دنیا همراه امام(ع)‌ حرکت کند، در قیامت هم از صراط به سمت بهشت حرکت می کند. پس اگر می خواهیم خدا را اطاعت کنیم، باید از امام تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: همه اولیای خدا وقتی می خواهند متوجه خدا شوند، به ائمه(ع) متوسل می شوند. این به معنای شرک نیست؛ بلکه عین توحید است. کسی که در وادی ولایت امام(ع) وارد شود، چیزی جز بندگی خدا انجام نمی دهد.

آیت الله میرباقری با اشاره به روایت شریف «من یطع الرسول فقد اطاع الله»، اظهار کرد: اگر کسی برای رفع حاجت خود به امام(ع) متوسل شود، در هر صورت بندگی خدا را انجام داده است اما در خصوص تکیه به سایر وسایل الهی، فقط چنانچه نیتش طلب نیاز از خدا باشد، عمل توحیدی انجام داده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: کسی که به امام متصل شود، وجودش سرچشمه رحمت و محبت می شود و به همین دلیل روابطش را بر اساس کرامت با دیگر بندگان خداوند تنظیم می کند. صفاتی که در امام وجود دارد، در شخصی که خود را متصل به ذات مقدس امام کند، جاری خواهد شد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در تعریف امام و ولایت گاهی می فرمایند «امام خورشیدی است که عالم را روشن کرده اما دست کسی به او نمی رسد» و گاهی می فرمایند «امام آن ابر بارنده و باران نافع و پدر مهربان است.» یعنی محیط ولایت امام(ع) چنان محیط امن و رحیمانه ای است که در عین جلال و جبروت، نسبت به تمام امت خود مهربان است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات