۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۰۸۴۶۷
حجت الاسلام علوی تهرانی:

هدایت تنها به دست خداوند است

هدایت تنها به دست خداوند است
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه هدایت تنها به دست خداوند است، گفت: خداوند انبیا و اولیای الهی را از سر لطف به سوی بشر فرستاد تا هدایت شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی رییس بنیاد فارس المومنین، شب گدشته در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد، گفت: اگر انسان بخواهد جزء بندگان مخلص خداوند باشد راهش این است که معرفت صحیح به آن دانش و بینشی که از ناحیه امام معصوم به او رسیده ست داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که چرا آن دانشی که نزد امام معصوم است دانش صحیح محسوب می شود؟ پاسخ داد: نخستین دلیل آن است که آن دانش در دایره مشیت الهی قرار دارد و حضرت باری تعالی از طریق آن بزرگان خودش را به انسان معرفی کرده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید بر اینکه اهل ایمان هرگز با فرامین پیامبراکرم(ص) و اولیای الهی مخالفت نمی کنند و نسبت به سخنان و دستورات آن بزرگان ذره ای تردید به دل راه نمی دهند، اظهار داشت: چرا که می دانند راه رسیدن به سعادت تنها از طریق ائمه اطهار(ص) امکان پذیر است.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: خداوند می فرماید: هدایت از جانب من است و هر که را من بخواهم هدایت می کنم؛ هدایت الهی از چند طریق میسر می شود که یکی از آنان به واسطه انبیای الهی است.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره بقره که می فرماید قرآن کتاب هدایت است، گفت: اگر کسی بخواهد هدایت شود باید به قرآن کریم رجوع کند و این ویژگی تنها منحصر به قرآن کریم نیست بلکه کتب آسمانی گذشته نیز قبل از آن که تحریف شوند، چنین بودند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با طرح این سوال که آیا عقل می تواند راه هدایت را پیدا کند، پاسخ داد: با عقل نمی توان دین را به دست آورد ولی با عقل می توان دین را فهیمد چرا که عقل ناقص است. امام سجاد(ع) فرمودند: دین خدا با عقل ناقص بشر دریافت نمی شود؛ انسان به هدایت دست نمی یابد مگر آن که تسلیم باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند نمی خواهد به هر شکلی پرستیده شود بلکه می خواهد طوری پرستیده شود که خودش تعیین کرده است و ماجرای رانده شدن ابلیس از مصادیق بارز این سخن است.

وی افزود: از سخنان روشنفکرانه امروز این است که برخی می گویند ما می خواهیم خودمان به دین برسیم و حجاب را لازم و ضروری بدانیم در حالی که بسیاری از دستورات الهی تعبدی است و خارج از درک عقل است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در ادامه با بیان اینکه خداوند به بندگی انسان نیازی ندارد، گفت: خداوند می فرماید: بندگان من اگر اولین و آخرین شما را همانند پیامبر خلق کرده بودم و تمامی شما مثل ایشان مرا عبادت می کردید به اندازه بال مگسی به سلطنت من اضافه و یا کم نمی شد؛ پس خداوند نیازمند بندگی ما انسان ها نیست.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: خداوند انبیاء و اولیای الهی را از سر لطف به سوی ما فرستاد تا هدایت شویم؛ آن بزرگواران امر الهی را مقدم بر دستور خود و حکم الهی را بر حکم مردم مقدم می دانند؛ آنان کسانی هستند که از روی هوا و هوس حرف نمی زنند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات