۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۰۷۰۱۶
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

انس با امام کلید اصلی فهم قرآن است

انس با امام کلید اصلی فهم قرآن است
کارشناس دینی گفت: انس با امام کلید اصلی فهم قرآن است و کسانی که با امام مرتبط نیستند از فهم قرآن نیز بهره‌ای نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری کارشناس مذهبی در مراسمی که شامگاه گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) تهران برگزار شد، گفت: انسان با حواس خود می‌‌تواند باطن قرآن را درک کند اما باید نوری وجود داشته باشد تا به چنین درکی برسد.

وی افزود: وقتی دل روشن شد حواس انسان نیر نورانی می‌شود؛ روایت است نور ایمان از قلب ظهور می‌کند و موطن اصلی ایمان، قلب است.

کارشناس دینی ابراز داشت: قلب، عرش وجود آدمی است و هر فرمانی ابتدا از قلب انسان می‌گذرد بنابراین ایمان از قلب به سوی اعضا و جوارح منتشر می‌شود، تمام سیر مومن در وادی نور است و از ظلمات خارج شده است.

وی در ادامه بیان داشت: ایمان، شرح صدر و نورانیت دل از قلب به سوی اعضا منتشر می‌شود، حواس انسان را لطیف می‌کند تا بسیاری از حقایق قرآن را ببیند، استشمام کند و با ذهن و عقل خود مفاهیم را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار داشت: مومن دائما تمام کارهای خود را با ترازوی حق و حقیقت می‌سنجد تا تصمیماتش صحیح باشد؛ اگر محور ترازوی انسان دنیا باشد هر کاری را با همان می‌سنجد اما اگر شدت تعلق انسان خدای متعال باشد همه چیز را با همان می‌سنجد.

وی در ادامه ابراز داشت: کسانی که اهل میزان هستند ترازوهای دقیق‌تری دارند و در پایان هر روز اعمال خود را ریز به ریز محاسبه می‌کنند، اگر تعلقات یک جامعه همان تعلقات امام جامعه و حق باشد سایر تعلقات در آن جامعه بی ارزش و بی وزن می‌شوند.

کارشناس دینی بیان داشت: یکی از کارهای شیطان این است که اگر به عقل انسان راه پیدا کرد ترازوی عقل او را به هم بریزد و جای خوب و بد را نزد او عوض می‌کند اما وقتی نور امام در قلب انسان نزول اجلال فرمود تمام قوای او تحت ولایت امام قرار می‌گیرد و محصول تفکر و اعمال او نیز نورانی می‌شود.

وی افزود: چنین شخصی گوش و چشم و قلبش سر سفره قرآن متنعم می‌شود؛ به قسمتی از معارف قرآن تنها کسانی دست خواهند یافت که شرح صدر پیدا کرده و وارد وادی نور شده‌اند بنابراین با تلاوت قرآن نور ایمان هر لحظه در قلب آنها افزون‌تر از قبل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انس با امام کلید اصلی فهم قرآن است و کسانی که با امام مرتبط نیستند از فهم قرآن نیز بهره‌ای نخواهند داشت و در گمراهی و ظلال خواهند بود./۹۶۹//202/خ

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات