۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۹
کد خبر: ۶۰۶۳۷۶
آیت الله مصباح یزدی:

نظام اخلاقی اسلام انسان را به سوی کمال بی نهایت هدایت می کند

نظام اخلاقی اسلام انسان را به سوی کمال بی نهایت هدایت می کند
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: هیچ لذتی بالاتر از معرفت خدا وجود ندارد و نظام اخلاقی اسلام انسان را در مسیر تکاملی برای رسیدن به قله بی نهایت کمال قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پنجمین جلسه از سلسه جلسات اخلاقی و معرفتی ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که کار عقل درک مسائل است، گفت: عقل مانند نور است که حقیقت را درک می کند و راه نشان می دهد.

وی افزود: کار نور روشن کردن راه است و عقل درک می کند که چه کارهایی مصلحت است و شامل رضایت الهی می شود و باید انجام داد، البته عقل ضعیف است و کمبود آن را وحی جبران می کند، در این مسیر انسان اختیار دارد که مسیر خود را انتخاب کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر اختیار وجود نداشته باشد انسان و ارزش های انسانی معنا پیدا نمی کند، اظهار داشت: انسان باید انگیزه ای در درون داشته باشد تا بخواهد کاری را انجام دهد، کار اخلاق این است که این انگیزه را می سازد و رشد می دهد تا کسانی که متخلق به اخلاق صحیح شدند انرژی کافی برای حرکت در مسیر صحیح داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر اخلاق ضعیف باشد انسان گاهی می رود، گاهی می ایستد و گاهی عقب گرد می کند، معنای حسن و قبح عقلی این نیست که عقل در دستور الهی دخالت کند؛ گاهی انسان فسادها و حوادثی مانند سیل و زلزله را می بیند و سؤال می کند اگر خدای حکیمی وجود دارد چرا چنین مسائلی مشاهده می شود، دیدن این حوادث برای کسانی ضعیف الایمان هستند سبب کاهش محبت و اعتقاد آن ها نسبت به دین و خدا می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که هر اندازه که خدا را بهتر بشناسیم و علت آفرینش هستی را بهتر درک کنیم نظام حقوقی و اخلاقی اسلام را بیشتر درک خواهیم کرد، ابراز داشت: این موضوع اقتضا می کند که انسان درباره هدف خلقت انسان تحقیق کند.

وی با تأکید بر این که نظام ارزشی اسلام ریشه برهانی دارد، عنوان کرد: در قرآن کریم بیان شده که جن و انس برای عبادت خدا خلق شده اند، سؤال می شود که آیا خدا به عبادت انسان نیاز دارد؟ خداوند انسان را خلق کرده تا به او رحمت خاصه بدهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هیچ رحمت و لذتی بالاتر از معرفت خدا برای انسان وجود ندارد، در سایه محبت و دوست داشتن خدا موجودات پیدا می شوند و سیر تکاملی پیدا می کنند تا بالاترین رحمت و عنایت الهی را درک کنند؛ نظام اخلاقی اسلام انسان را در مسیر تکاملی برای رسیدن به قله بی نهایت کمال قرار می دهد

وی اضافه کرد: قله خلافت الهی در سایه رفتاراختیاری انسان حاصل می شود و تا رفتار اختیاری وجود نداشته باشد لیاقت دریافت رحمت خاصه الهی را پیدا نخواهد کرد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
 
محمد قمین
ارسال نظرات