۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۰۶۱۳۲
امام جمعه خرم آباد:

ضرورت درس گرفتن از سوره احزاب

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در سوره احزاب مسائل حکومت اسلامی، ولایت و رهبری، جهاد و نظام خانوادگی، اجتماع اشاره شده است، گفت: باید از پیام ها درس بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، در تفسیر آیه چهارم سوره احزاب با عنوان «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءَکُمْ أَبْنَاءَکُمْ ذَٰلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ وَاللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ»؛ در مسجد بعثت خرم آباد گفت: این سوره در مدینه نازل شده است و آیات سوره احزاب در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به حکومت اسلامی، ولایت و رهبری، جهاد و نظام خانوادگی و مسائل اخلاقی مربوط به اجتماع و خانواده در سوره احزاب مطرح شده است، افزود: زمانی نازل شد که پیامبر حکومتی تشکیل داد و رسوم جاهلی را از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به وجود سه مورد از آداب و رسوم و خرافاتی که در زمان جاهلیت یادآور شد: یکی از این موارد این بود که برخی می‌گفتند ما دو قلب داریم و بیشتر می‌فهمیم، مسأله دوم«ظهار» و سوم مسأله فرزند خواندگی که امروز هم در جامعه رواج دارد.

وی با بیان اینکه خداوند به انسان یک قلب داد و عشق به یک معبود در دل انسان است، خاطرنشان کرد: پیام آیه چهارم سوره احزاب این است که عشق به یک معبود باید در دل انسان باشد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه امروز در دنیا دو جبهه مقاومت و استکبار حاکم است، گفت: یکی استکبار است و یکی اسلام ناب، یکی روحیه تجاوز و تعدی و زور است و یکی دفاع از محرومان، استقلال و عزت و کسی نمی‌تواند بگوید هم با آمریکا سر سازش داریم هم انقلاب اسلامی را قبول داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه مقصود از«قلب» در آیه چهارم سوره احزاب مرکز احساسات، عواطف، گرایش‌ها و مرکز ادراکات است، افزود: خداوند برای انسان یک مرکز ادراک قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در تفسیر قسمت دوم این آیه با عنوان«وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ اللَّائِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ» عنوان کرد: خداوند متعال هرگز همسرانتان را که مورد«ظهار» قرارمی‌دهید مادران شما قرار نداده و یکی از رسوماتی که در زمان جاهلیت وجود داشت این بود اگر کسی می‌خواست زنش را رها کند دو راه را در پیش می‌گرفت یک راه طلاق دادن بود و راه دوم «ظهار» بود.

وی افزود: خداوند متعال با این فرهنگ غلط مبارزه کرده است، فرموده است که ظهار حرام است و کفاره هم دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان به بیان مسائل مربوط به فرزندخواندگی در سوره احزاب اشاره کرد و گفت: از زمان قدیم هم مسئله فرزندخواندگی رایج بوده است و الان هم در جامعه رواج دارد.

وی فرزند را گل و روح خانه و ثمره ازدواج خواند و ادامه داد: اگر فرزند نباشد خانه سوت و کور است و امروز یکی از مسائل غلط تعداد فرزند کم در خانواده است و این فرهنگ باید تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با تأکید بر اینکه کسی که بچه‌ای را به عنوان فرزند خوانده می‌آورد حق ندارد اسم خود و همسرش را در شناسنامه او بگنجاند، بیان کرد: اگر هم حرجی پیش بیاید و می‌خواهند این کار را بکنند باید شاهد بگیرد که پدر و مادر واقعی او نیستند، حق ندارند کتمان کنند و با روح و روان او بازی کنند./9451//210/خ

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات